یادداشت مدیر عامل بانک ملی ایران در خصوص صورت‌های مالی 

یادداشت مدیر عامل بانک ملی ایران در خصوص صورت‌های مالی 

در یکی از روزهای سال اول مسئولیتم، در دفترم میزبان معاون نظارت بانک مرکزی یکی از کشورهای بسیار معتبر اروپایی بودم و در خصوص همکاری های دوجانبه ، بسط و گسترش آن به تبادل نظر می پرداختیم.

به گزارش دیوان اقتصادوی در سخنان خود مطلبی عنوان کرد که برایم هم جالب بود و هم افتخار انگیز. گفت:" حتما می دانید که شمار زیادی از بانک های کشورتان تقاضای اخذ مجوز از ما برای تاسیس شعبه و یا حداقل دفتر نمایندگی در کشورمان را نموده اند وما  نپذیرفتیم و رد کردیم.

پاسخ دادم : بله در جریان هستم.

ادامه دادند؛ اما برای شما پیشنهادی داریم؛ و اگر تمایل داشتید به شما (بانک ملی ایران) مجوز تاسیس یک بانک تحت لیسانس بانک مرکزی اتحادیه اروپا بدهیم. بر این اساس هم در کشور ما و هم در اتحادیه اروپا می توانید شعب مختلفی دایره نموده و فعالیت کنید.

در پاسخ از حسن نظر و اعتمادشان به بانک ملی ایران تشکر کردم و نکته ای را یادآور شدم.

گفتم: " حتما می دانید بانک ملی ایران یک بانک دولتی است و تکالیف پرشمار دولت را در کشور اجرا می کند؛ در اکثر نقاط کشور هیچ بانکی به سبب عدم توجیه اقتصادی حاضر به دایر کردن شعبه نیستند؛ اما بانک ملی ایران ناچار است برای خدمت رسانی رایگان به مردم ، در هر جایی که  نیاز است شعبه دایر نماید.

 در این شعب بیش از ده هزار نفر مشغول خدمت هستند و هم اکنون بیش از 1800 شعب بانک ملی ایران در نقاط مختلف هستند که با توجه به الزام دایر کردن شعبه زیان ده می باشند.

از سوی دیگر برای توسعه متوازن کشور و الزام دولت در برخی مناطق محروم که هیچ بانکی حاضر نیست سرمایه گذاری نماید؛ بانک ملی ایران الزام دارد که علاوه بر سرمایه گذاری، تسهیلات طویل المدت پرداخت کند و یا در زیر ساخت های کشور نظیر ساخت بزرگراه ها، راه آهن، آبرسانی، کشاورزی و ... مشارکت جدی نماید که برگشت آنها سالیان درازی طول می کشد.

همچنین این بانک در حوادث قهری مثل زلزله، سیل، خشکسالی و ... تسهیلات کم بهره و طولانی مدت  پرداخت کرده است که این عوامل زیان ده شدن بانک را در صورت های مالی نشان می دهد. بنابراین و برفرض مطابق پیشنهادتان ، درخواست تاسیس بانک را دادیم حتما اقدام به تشکیل پرونده و اخذ صورت های مالی بانک ملی را خواهید نمود، آیا با وجود زیان ده بودن بانک ملی ایران باز شما مجوز تاسیس بانک را به ما خواهید داد؟!"  

ایشان  در پاسخ نکاتی را بیان داشت که بر شگفتی ام افزود و گفت:" ما همواره صورت های مالی بانک های مختلفی را در دنیا بررسی می کنیم . بانک های بزرگی مثل بانک ملی ایران که از طرف دولت هایشان ماموریت تکالیف متعدد دارند، اکثریت زیان ده هستند؛ حتی چند روز پیش صورت های مالی یک بانک بزرگ کشور همسایه مان در اروپا را بررسی می کردیم (نام بانک و اسم کشور را نیز گفت) متوجه شدیم که آن بانک هم زیان ده بود و زیان انباشته دارد. بنابراین صرف زیان ده بودن نمی تواند اشکالی ایجاد کند چرا که در صورت های مالی و در کنار عدد زیان، اعداد و ارقام مثبت  دیگری نیز وجود دارد که اطمینان بخش است. ما متوجه هستیم که بانک ملی ایران یک بانک باسابقه و قدرتمند است ، ذخیره گیری های فراوانی دارد ، سرمایه و دارایی های هنگفت دارد  نشان از استحکام و بنیان مالی قوی آن می باشد و مهم تر از همه محبوبیت و اعتماد عمومی را در داخل و خارج از کشور دارد و لذا این مواردی که گفتم برای صدور مجوز بانک مهم تر هستند."

در ادامه مذاکره تخصصی مان در خصوص ورشکستگی بانک های امریکا و برخی کشورها به بحث و تبادل نظر پرداختیم که وی نکته ای تخصصی را به درستی بیان کرد که کاملا با هم ، هم عقیده بودیم؛ اینکه ورشکستگی صرفا برای بانک های خصوصی اتفاق می افتد و هرگز برای بانک های دولتی اتفاق نمی افتد و تا به حال هم سراغ نداشته ایم زیرا سهامدار بانک های دولتی، دولت ها هستند و لذا اگر دولتی ورشکسته شد در آن صورت بانک دولتی هم ورشکسته می شود که چنین چیزی تقریبا محال است و تا به حال اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد.

انتشار صورت های مالی بانک ها اقدام مبارکی است و همگان از آن استقبال می کنند. در روزهای اخیر و پس از کش و قوس های زیاد، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی شجاعت به خرج داده و دستور انتشار آن را دادند.

ابتدا صورت های مالی بانک ملی ایران و پس از چند روز صورت های مالی بانک های دیگر دولتی نیز انتشار یافت.

دیدگاه های مختلفی درباره صورت های مالی بانک مطرح شد. برخی تنها به ظاهر یک عدد(زیان) توجه کرده و نتایج دلخواه خود را بدست آوردند!  اما اغلب کارشناسان متخصص، اقتصاددانان ، فرهیختگان کشورمان و افرادی که در حوزه بانکداری تخصص دارند و با مسائل بانک های دولتی بویژه بانک ملی ایران باخبرند؛ بسیار منصفانه تحلیل و اظهار نظر کردند.

حال که گرد و غبار ناشی از فضای رسانه ای فرو نشسته و کارشناسان، اقتصاددانان و مد یران نیز تا حد کافی، صورت های مالی بانک را با دقت مطالعه کرده اند؛ بنده به عنوان فردی که کار خودر ا به عنوان یک کارمند ساده در بانک ملی ایران آغاز کرده و گام به گام و با کسب مدارج و عناوین مختلف شغلی در بانک خدمت کرده ام و عهده دار مسئولیتی در بانک بوده ام  و تاکنون که در جایگاه مدیریت عامل بانک به مردم و کشورم خدمت می کنم بمنظور  حفظ کیان بانک ملی ایران که نهال آن با خون هموطنانم آبیاری شده و اکنون به درختی تنومند و پرثمر تبدیل شده است نکاتی را متذکر می شوم.

تکالیف پرشماری که برعهده بانک ملی ایران گذاشته می شود و بخش اندکی از آن در سطرهای ابتدایی این نوشتار نیز به آن اشاره شد؛ خیلی بیشتر از این موارد یاد شده بوده  از جمله پرداخت هزاران میلیارد تومان برای آسیب دیدگان از کرونا و ... که در اینجا مجال پرداختن به آنها نیست.

علاوه بر آن، اغلب تصمیمات و سیاست گذاری ها در خصوص بانک ها، بویژه بانک های دولتی در بیرون بانک ها اتخاذ می شود و مدیران و هیات مدیره بانک ها هیچ نقشی در آن ندارند. بطور مثال تعیین کارمزد خدمات بانکی که  تقریبا در حد صفر است یاتعیین نرخ سود سپرده ها و وام ها در سال 1396 نرخ ارز و سکه یک شبه نرخ سپرده های بلند مدت را پنج درصد افزایش داد. همه مدیران بانک ها که در آن تصمیم هیچ نقشی نداشتند معترض شدند.

از آنجایی که حجم سپرده های بلند مدت بانک ملی در شبکه بانکی کشور بیشترین رقم و سهم است لذا از این تصمیم بانک مرکزی و همچنین تکرار آن در سال 1390  بار دیگر هزاران هزار میلیارد ریال دچار خسارت شد.

به بیان بهتر بانک مرکزی با خسارت زدن به بانک ها بویژه بانک ملی ایران و برای سامان دادن بحران نرخ ارز در آن مقاطع آن تصمیم را اتخاذ نمود!

سوال اینجاست که آیا کسی یا نهادی نسبت به جبران خسارت به بانک ملی ایران اقدام نموده است؟ علی رغم پیگیری های پرشمار پاسخ منفی است.

این فقط یک نمونه از خسارت های سیاستگذای های برون سازمانی است .

هم چنانکه در خبرها آمده بود، در سال 1399 ، دولت بدهی خود به سه بانک خصوصی صادرات، ملت و تجارت را تسویه نموده و موجبات بهبود صورت های مالی آن بانک ها را فراهم ساخت. امید است شرایطی فراهم شود تا دولت در سال جاری یا در سال های آتی نسبت به تسویه بدهی خود به بانک های دولتی نیز اقدام نماید.

در دفاتر بانک ملی ایران، بدهی دولت به پایان سال 1399 رقم قریب به 70 هزار میلیارد تومان را نشان می دهد.

هرچند که تصمیمات درون سازمانی کمترین تاثیر را در بهبود صورت های مالی بانک در مقایسه با تصمیمات برون سازمانی بویژه تصمیمات خلق الساعه دارد، با این حال به دنبال انضباط مالی سختی که در سال های اخیر در بانک ملی به اجرا گذاشته شده است شاهد دستاوردهای خوبی بوده ایم که در جدول ذیل به آن اشاره می کنیم.

ارقام به میلیارد ریال

ردیف

شاخص

سال مالی 1398

سال مالی1399

میزان رشد

1

جمع کل درآمدهای بانک

731/408

337/609

49%

2

جمع کل هزینه های بانک

476/563

810/674

20%

3

قیمت تمام شده پول(درصد)

85/18

90/15

16-%

4

نرخ موثر تسهیلات(درصد)

80/15

50/16

4%

5

سپرده جاری(ارزان قیمت)

742/516

361/832

61%

6

سپرده پس انداز(ارزان قیمت)

626/336

227/534

59%

7

سپرده کوتاه  مدت(ارزان قیمت)

113/779

864/217/1

56%

8

سپرده بلند مدت(گران قیمت)

825/908/1

029/047/2

7%

9

نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات(به درصد NPL)

76/5

34/5

7-%

نسبت کفایت سرمایه بانک در سال 1399 نسبت به سال 1398 بیشتر از 40% بهبود یافته است.

زیان بانک در سال 1399 به میزان 58% نسبت به سال 1398 کاهش یافته است.

 

 

 

 

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.