ضرورت حمایت دولت از شرکت های توانمند داخلی جهت انتقال فن آوری های مدرن در تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

ضرورت حمایت دولت از شرکت های توانمند داخلی جهت انتقال فن آوری های مدرن در تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

صنعت تولید و ساخت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به دلیل دانش خاص، فناوری و وجود منابع انسانی دانش‌آموخته، در ابتدای مسیر توسعه خود در کشور قرار دارد. این صنعت با حمایت و پشتیبانی دولت و مسئولین ذیربط می‌تواند در آینده‌ای بسیار نزدیک نقش ارزنده‌ای در تمام ابعاد اقتصادی و علمی برای کشورمان در منطقه ترسیم نماید.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از صبای سلامت، صنعت ساخت و تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی از معدود صنایعی است که واحدهای تولیدی، علاوه بر تخصص و مهارت با دانش بالا، نیازمند فن‌آوری های جدید نیز می‌باشند. لذا این صنعت یکی از بهترین فرصت ها جهت ایجاد اشتغال پایدار فارغ التحصیلان دانشگاهی و ایجاد بازار کار می باشد. نگاه و حمایت دولت به توسعه عمق ساخت داخل و انتقال فن‌آوری در جهت تولید تجهیزات پزشکی می تواند موجب رفع دغدغه های شرکت های تولید کننده این تجهیزات جهت تامین بازارهای داخلی و حتی صادرات منطقه‌ای گردد.

تا به امروز قوانین زیادی  جهت  حمایت از کالای ایرانی با رویکرد شناسایی عمق ساخت داخل محصولات داخلی تصویب شده است ولی به علت عدم رویکرد تشویق تولیدکننده به انتقال فن‌آوری، متاسفانه امروز شاهد افت کیفیت تولیدات داخلی کشور و از دست دادن بازار کشورهای منطقه هستیم.

بر اساس این آیین‌نامه ها هدف عمق ساخت داخل میزان مجموع سهم ارزش عوامل تولید و نهاده‌های به کار رفته در فرآیند ساخت محصولات داخلی در قلمرو جغرافیای کشور می باشد که بسیار ارزشمند است اما فقدان توجه به سطح پیشرفت فن آوری صنایع پزشکی و آزمایشگاهی و به  روز بودن فن آوری تولیدی جهت رقابت در بازار های بین المللی مشهود می باشد.

با توجه به‌ اینکه انتقال فن آوری های جدید برای تولیدکنندگان بسیار پر هزینه می باشد جا دارد نهادهایی چون سازمان برنامه و بودجه و چند وزارتخانه و همچنین وزارت بهداشت و درمان با وزارت صمت مشوق های کافی برای تولیدکنندگان جهت انتفال فن‌آوری های جدید به عمل آورند.

با این حال مهندس عماد عراقی یکی از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و  آزمایشگاهی ضمن ناکافی دانستن قوانین حمایتی با برشمردن چالش‌های فراروی تولید کنندگان بالخصوص صنایع آزمایشگاهی؛ عدم شناخت رویکرد انتقال فن‌آوری، وجود درآمدهای ارزی، منطقی نبودن تعرفه های گمرکی کالاهای وارداتی پزشکی، ناکارآمدی فرآیند صدور مجوزهای تولید و برخی مشکلات دیگر را گوشه ای از چالش های پیش روی تولید کیت های آزمایشگاهی ذکر کرد.

به عقیده کارشناسان عدم دخالت دولت در صنعت تجهیزات پزشکی، عمل به قانون سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴، منع وزارت بهداشت از امضای تفاهم نامه با سایر نهادهای دولتی قبل از استعلام از تشکل های خصوصی و توجه ویژه قوه قضاییه به تخلفات می تواند کارگشا باشد.

از طرفی اعمال سیاست‌های تشویقی مانند حمایت تعرفه‌ای معقول از محصولات تولید داخل، اختصاص امتیاز تشویقی به تولید داخلی (متناسب با عمق ساخت داخل و انتقال فن‌آوری های جدید به کشور) درمقابل محصولات وارداتی در مناقصات دولتی، کم کردن اعتبار دانشگاه ها از منابع دولتی و اجبار آنان در کسب درآمد از محل پروژه و سفارش کار به بخش خصوصی و صنعت موجب ارتقاء و بالندگی شرکت های توانمند تولیدی تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی می گردد.

طبق بررسی‌های به عمل آمده حدود هزار تولید کننده تجهیزات پزشکی در کشور ۳۰ درصد سهم بازار به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را در دست دارند که با حمایت از شرکت های توانمند داخلی این رقم به راحتی تا ۲۰ درصد قابل افزایش است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.