امکان حضور شرکت‌های ایرانی در بورس ترکیه

امکان حضور شرکت‌های ایرانی در بورس ترکیه

دوشنبه, فوریه 29, 2016 - 12:28 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت بورس

صبح امروز در نشست مشترک مدیران‌ عامل بورس ایران و ترکیه، ضمن تبادل دیدگاه‌های مشترک نسبت به اجرا شدن نخستین تفاهم نامه مشترک توافق شد.

صبح امروز در نشست مشترک مدیران‌ عامل بورس ایران و ترکیه، ضمن تبادل دیدگاه‌های مشترک نسبت به اجرا شدن نخستین تفاهم نامه مشترک توافق شد.

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از فارس، صبح امروز مدیران عامل بورس‌های تهران و استانبول از فرصت‌های ایجادشده برای همکاری بورس‌های دو کشور در زمینه پذیرش متقابل شرکت‌های ایرانی و ترک و عملیاتی شدن نخستین تفاهم‌نامه مشترک (MOU) خبر دادند.

بر اساس این گزارش در این نشست مطبوعاتی حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران بابیان اینکه تفاهم‌نامه مشترک با بورس استانبول نخستین قرارداد بین‌المللی برای بورس ایران است، عنوان کرد: این نخستین فرصتی است که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در فهرست بورس یک کشور خارجی قرار گیرند.

اینکه کدام شرکت‌ها و بر اساس چه شرایطی پذیرش خواهند شد و یا اینکه چه شرکت‌هایی از کشور ترکیه می‌توانند در بورس تهران پذیرش شوند، نیازمند رعایت شرایط و چارچوب‌های پذیرش در بورس‌های دو کشور است.

قالیباف اصل بابیان اینکه امضای تفاهم‌نامه مشترک با بورس‌های ایران و ترکیه نخستین قراردادی است که به اجرا گذاشته می‌شود، گفت: پس از جدی شدن مذاکرات بورس‌های دو کشور بر سر اجرا شدن MOU در مهرماه اخیر، سمیناری در روز جاری به‌منظور آشنایی نهادهای مالی دو کشور و ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک میان بورس‌های دو کشور فراهم شد که طی آن 37 نماینده از نهادهای مالی و شرکت‌های بورسی ترکیه به همراه مدیران ارشد این بازار به ایران آمده‌اند.

ازجمله این نهادها شامل شرکت‌های تأمین سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری، کارگزاری و دیگر شرکت‌های بورس استانبول است که زمینه‌های همکاری مشترک دو کشور را بررسی می‌کنند.

مدیرعامل بورس تهران در برابر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه باتوجه به نحوه تسویه معاملات و عملیات پایاپای در بورس ایران چه تدابیری برای نحوه  تعامل شرکت‌های کارگزار ایرانی با کارگزاران بورس ترکیه صورت گرفته است، پاسخ داد: عملیات تسویه معاملات در بورس ایران بر اساس T+3 است، اما در بورس ترکیه این فرآیند T+2 می‌باشد. بنابراین سهام شرکت‌هایی که در بورس ترکیه پذیرش می‌شوند، باید رویه‌های تسویه معاملات در این بازار را رعایت کنند. در زمینه عملیات سپرده‌گذاری نیز که یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح در زمینه همکاری مشترک میان دو کشور است، امکانی فراهم شده تا بورس ترکیه از طریق تاکاس بانک ترکیه امکان همکاری‌ها میان دو کشور را توسعه دهد.

در ادامه این نشست تونجای دینچ با اشاره به ارزش 220 میلیارد دلاری بورس استانبول از حضور 417 شرکت مختلف در این بازار خبر داد و گفت: 30 درصد از سهام در گردش معاملات بورس ترکیه شامل سهام شناور آزاد شرکت‌ها بوده و این در حالی است که 62 درصد از معامله‌گران بورس استانبول شامل سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی با اشاره به حجم 1.5 میلیون دلاری معاملات بورس ترکیه عنوان کرد: ایران و ترکیه در زمینه‌های مختلفی با یکدیگر همکاری مشترک داشته و به‌عنوان دو کشور دوست و برادر مطرح بوده‌اند.

مدیرعامل بورس استانبول با اشاره به موقعیت حساس دو کشور ترکیه و ایران در منطقه خاورمیانه مطرح کرد: ایران و ترکیه در مسیر پیشرفت قرار دارند و با همکاری‌های دوجانبه‌ای که میان بورس‌های دو کشور بسته می‌شود، امکان توسعه این پیشرفت در شرایط بهتری محقق می‌شود.

بورس به‌عنوان نهاد مالی که ضمن نهادینه کردن شرایط صلح، امکان خلق شغل را ایجاد می‌کند، می‌تواند زمینه‌ مناسبی برای توسعه همکاری‌های مشترک میان دو کشور باشد. هر دو کشور به‌صورت موثرتر برای یکدیگر می‌بایست سودآوری در برداشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک بورس میان دو کشور در اکتبر سال میلادی قبل (مهرماه) عنوان کرد: پس از بررسی‌هایی که صورت گرفت با الگوبرداری از نمونه‌هایی همچون همکاری میان بورس‌های لندن و آلمان به این نتیجه رسیدیم که بورس‌های استانبول و تهران می‌توانند با هم همکاری داشته باشند.

وی افزود: در ترکیه بانک‌های بین‌المللی فرآیند تسویه وجوه را انجام می‌دهند و این در حالی است که بورس ترکیه از لحاظ تکنولوژی بهترین ابزارهای فنی و معاملاتی را در اختیار دارد.

مدیرعامل بورس استانبور بابیان اینکه ابزارهای مشتقه (فیوچرز) از جایگاه خوبی در این بازار برخوردار است، عنوان کرد: زمینه همکاری مشترک میان بورس استانبول و بورس ایران در زمینه تکنولوژی و همچنین انتقال داده با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه مشترک از این پس فراهم خواهد شد.

این درحالی است بورس ترکیه نیز علاقه‌مند به استفاده از صکوک و سایر ابزارهای بدهی در ایران است و در این زمینه نیز امروز جلسات مشترکی با رئیس سازمان بورس و رئیس‌کل بانک مرکزی خواهد داشت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.