بیمه حافظ افزایش سرمایه می دهد

طی دو مرحله؛

 بیمه حافظ افزایش سرمایه می دهد

بیمه حافظ در اطلاعیه‌ای خبر از برگزاری مجمع عمومی خود در تاریخ پنجم دی‌ماه داده که در آن قرار است درباره افزایش سرمایه دو مرحله‌ای و رسیدن آن به 300 میلیارد تومان تصمیم‌گیری شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی، براساس اطلاعیه‌ای که شرکت بیمه حافظ در تاریخ 26 آذرماه در سامانه کدال قرار داده، قرار است مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت در تاریخ پنجم دی‌ماه و برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه آن برگزار شود.

براین اساس قرار است ابتدا و از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سرمایه این شرکت از 50 میلیارد تومان به بیش از 135 میلیارد و 867 میلیون تومان افزایش یابد. سپس مجمع عمومی این اختیار را یافته تا با افزایش سرمایه دوم از مبلغ 185 میلیارد و 800 میلیون تومان به 300 میلیارد تومان و از محل آورده نقدی سهامداران موافقت کند. البته شرط این موضوع عملی کردن این افزایش سرمایه به مدت 2 سال است و با کسب موافقت بیمه مرکزی و سازمان بورس است.

در گزارش توجیهی این شرکت که توسط حسابرس قانونی نیز مورد تایید قرار گرفته، آمده است«در اجرای تبصره 2 ماده 161 اصلاحیه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه به مبلغ 250 میلیارد تومان، از محل آورده نقدی سهامداران به مبلغ 141.3 میلیارد تومان و مازاد ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت مشهود (زمین و ساختمان) به مبلغ 135.8 میلیارد تومان در اجرای مفاد ماده 14 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و همچنین بخشنامه 30/98/200 سازمان امور مالیاتی، مبنی بر شمول معافیت مالیات مقرر در تبصره یک ماده 149 قانون مالیات‌های مستقیم، از طریق صدور سهام جدید به منظور اصلاح ساختار مالی، تامین سرمایه در گردش، ارتقای رتبه توانگری شرکت، گسترش فعالیت بیمه‌گری و صدور بیمه‌نامه در کل کشور (فعالیت در سرزمین اصلی)، افزایش سودآوری و توسعه سرمایه مالی شرکت، افزایش سهم نگهداری مجاز ریسک» تهیه شده است.

موسسه حسابرسی تاکید کرده که افزایش سرمایه 135 میلیارد تومانی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها «بلامانع» بوده و همچنین درباره افزایش سرمایه 141 میلیارد تومانی از محل آورده نقدی سهامداران نیز به «مواردی برخورد نکرده که متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنایی معقول برای تهیه گزارش توجیهی» فراهم نمی‌کند.
بررسی صورت‌های مالی بیمه حافظ مربوط به دوره 6 ماهه نخست امسال (حسابرسی نشده) نشان می‌دهد که سود خالص هر سهم این شرکت در این دوره 351 درصد رشد داشته و از 37 ریال به 167 ریال افزایش یافته است.

درآمد حق بیمه ناخالص آن هم با 70 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به 107 میلیارد و 815 میلیون تومان رسیده است.

بیمه حافظ درآمد سرمایه‌گذاری خود از محل منابع بیمه‌ای در این دوره را 2 میلیارد و 282 میلیون تومان اعلام کرده که شاید رقم بالایی نباشد اما نسبت به دوره 6 ماهه نخست سال 1400، جهشی 642 درصدی نشان می‌دهد.

سایر درآمدهای بیمه‌ای این شرکت هم در 2 فصل نخست امسال 201 درصد افزایش داشته و به 5 میلیارد و 297 میلیون تومان رسیده است.

سود خالص بیمه حافظ نیز در این مدت 8 میلیارد و 346 میلیون تومان اعلام شده که 346 درصد از 6 ماهه نخست سال قبل بیشتر است.

به نظر می‌رسد با وجودی که در حال حاضر زیان انباشته بیمه حافظ به بیش از نیمی از سرمایه آن رسیده است اما افزایش سرمایه اول که به تایید حسابرس رسیده و تقریبا مانعی بر سر راه آن نیز باعث خواهد شد تا این شرکت که از اولین بیمه‌گران در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است، از مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت خارج شود. افزایش سرمایه دوم هم که قرار است طی 2 سال محقق شود، به این شرکت امکان خواهد داد تا بتدریج سهم خود را از کیک بیمه‌ای کشور افزایش داده و ظرفیت مجاز نگهداری ریسک خود را بهبود ببخشد.

ذکر این نکته ضروری است که شرکت‌های بیمه حاضر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند که مهمترین آنها محدودیت در فضای بیمه‌گری و حضور شرکت‌های سرزمین اصلی در کنار آنهاست. بدین معنا که آنها نمی‌توانند در سرزمین اصلی فعالیت کنند ولی شرکت‌های سرزمین اصلی امکان رقابت با آنها در فضای محدود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را دارا هستند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.