کاهش قیمت نفت در بازار جهانی

کاهش قیمت نفت در بازار جهانی

چهارشنبه, ژانویه 3, 2024 - 11:16 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

با کاهش انتظارات «اختلال در عرضه به دنبال تنش‌های دریای سرخ» و «کاهش نرخ بهره» اولین نشست معاملاتی سال ۲۰۲۴ با کاهش قیمت نفت همراه بوده است. 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از رویترز، نفت خام برنت با ۱.۵ درصد کاهش در ۷۵.۸۹ دلار ایستاد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۲۷ درصد کاهش، در ۷۰.۳۸ دلار در هر بشکه بسته شد.

با کاهش انتظارات «اختلال در عرضه به دنبال تنش‌های دریای سرخ» و «کاهش نرخ بهره» اولین نشست معاملاتی سال ۲۰۲۴ با کاهش قیمت نفت همراه بوده است. 

نفت خام برنت با ۱.۵ درصد کاهش در ۷۵.۸۹ دلار ایستاد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۲۷ درصد کاهش، در ۷۰.۳۸ دلار در هر بشکه بسته شد.

همان‌طور که در ابتدا یاد شد از دلایل اصلی این کاهش قیمت‌ها با تعدیل انتظارات سرمایه‌گذاران درباره کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ به وجود آمده است. نرخ بهره پایین‌تر هزینه‌های استقراض مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد که می‌تواند رشد اقتصادی و تقاضای نفت را افزایش دهد. دلار نیز روز سه‌شنبه تقویت شد درحالی‌که قیمت سهام کاهش یافت و نفت را تحت‌فشار بیشتری برای کاهش‌های بیشتر قرار داده است.

معاملات قبلی در پی حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ در آخر هفته و ورود یک کشتی جنگی ایرانی در روز دوشنبه، باعث افزایش ۲ دلاری قیمت نفت شد. 
اندرو لیپو، رئیس انجمن نفت لیپو (Lipow Oil Associates) گفت: بازار در حال اصلاح خود است تا جایی که هیچ اختلالی در عرضه وجود نداشته باشد و بعید است که کشتی جنگی ایران با کشتی‌های جنگی آمریکایی درگیر شود.

لیپو افزود: واضح است که در صورت شلیک گلوله، بازار نفت بالاتر خواهد رفت.

روز یکشنبه، بالگرد‌های آمریکایی حمله نیرو‌های حوثی به یک کشتی کانتینری که توسط کشتی دانمارکی مارزک (MAERSKb.CO) در دریای سرخ اداره می‌شد را دفع کردند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز دوشنبه یک ناو جنگی ایرانی وارد دریای سرخ شده بود.مارزک دانمارکی (MAERSKb.CO) و رقیب آلمانی هاپگ - لوید (Hapag-Lloyd) گفتند که کشتی‌های کانتینری آن‌ها به اجتناب از مسیر دریای سرخ که به کانال سوئز دسترسی دارد، ادامه خواهند داد. 

یک درگیری گسترده‌تر می‌تواند راه‌های آبی حیاتی برای حمل‌ونقل نفت را ببندد!

بر اساس نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان و تحلیلگران این حوزه، پیش‌بینی کرد نفت خام برنت امسال به طور متوسط ۸۲.۵۶ دلار در هر بشکه خواهد بود که اندکی بیشتر از میانگین ۲۰۲۳ دلاری ۸۲.۱۷ دلار خواهد بود و انتظار می‌رود رشد جهانی ضعیف تقاضا را مهار کند. بااین‌حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی می‌توانند از قیمت‌ها حمایت کنند.

هرچند هر گونه محرکی می‌تواند تقاضای نفت را افزایش دهد و از قیمت‌های نفت خام حمایت کند. به طور جداگانه، سه منبع از این ائتلاف گفتند، اوپک پلاس قصد دارد نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران خود را در اوایل ماه فوریه برگزار کند، اگرچه تاریخ دقیقی تعیین نشده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.