حساب وکالتی شرکت‌های توزیع برای خرید برق از بورس شارژ شد

حساب وکالتی شرکت‌های توزیع برای خرید برق از بورس شارژ شد

وزارت نیرو اعلام کرد: در تداوم اجرای اصلاح نظام مالی صنعت برق و انجام معاملات برق در بورس انرژی در اردیبهشت‌ماه مبلغ تخصیص‌یافته برای خرید شرکت‌های توزیع از بورس انرژی در حساب وکالتی این شرکت‌ها شارژ شده است.

به گزارش دیوان اقتصاد از وزارت نیرو، در مجموع ۲۷ شرکت توزیع برق در اردیبهشت‌ماه و تا پایان هفته گذشته ۷۳۱ هزار و ۵۱ مگاوات ساعت برق با متوسط قیمت ۱۱۷۷ ریال و حداقل نرخ ۱۰۵۰ ریال در بورس انرژی معامله کردند و نرخ معاملات به حداکثر قیمت ۱۲۲۷ ریال رسید.

حجم معاملات روزانه از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا کنون به رقم ۱۵ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۵۲۷ مگاوات ساعت رسیده است.

در آخرین روز معاملات هفته قبل تعداد ۸۱ معامله صورت‌گرفته است که نسبت به‌روز قبل خود ۲۵ درصد افزایش را همراه داشت؛ از طرفی این اعداد نمایانگر آن است که تعداد کل معاملات در طول اردیبهشت‌ماه به ۱۵۹۰ رسیده است.

همچنین پس از پایان معاملات روز چهارشنبه، ارزش معاملات در بازار برق بورس انرژی از ابتدای ماه تا کنون به میزان ۱۷ هزار و ۵۱ میلیارد ریال رسیده است.

در آخرین روز معاملات هفته قبل تعداد ۱۲ نیروگاه دولتی و ۱۱ نیروگاه خصوصی مشغول عرضه برق بودند که نیروگاه‌های خصوصی با ۳۷۴ هزار و ۳۵۲ مگاوات ساعت حجم بیشتری از معاملات را به خود اختصاص دادند دراین‌بین حجم نیروگاه‌های دولتی ۳۵۶ هزار و ۶۹۹ مگاوات ساعت بوده است.

در اردیبهشت‌ماه تمام مبلغ تخصیص‌یافته برای خرید شرکت‌های توزیع از بازار برق بورس انرژی در حساب وکالتی آنها شارژ شده است.

به گزارش ایرنا، ۱۲ اردیبهشت‌ماه امسال وزیر نیرو با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی‌توجهی به اقتصاد انرژی است، افزود: در طول دهه‌های گذشته حلقه‌های مصرفی انرژی با سرمایه‌گذاری‌های ویژه رشد زیادی پیدا کرده‌اند، اما دراین‌بین در بخش نیروگاهی کشور که در واقع محرک بخش‌های مختلف صنعت است، سرمایه‌گذاری کافی صورت نگرفته است.

علی‌اکبر محرابیان با تأکید بر لزوم اصلاح اقتصاد صنعت برق باهدف رفع ناترازی‌ها گفت: سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی باید به شیوه‌ای دنبال شود که فعالیت در این عرصه برای بخش خصوصی از جذابیت کافی برخوردار باشد.

وزیر نیرو با اعلام این خبر که به‌زودی در بورس انرژی سازوکار جدیدی برای عرضه مستقیم برق نیروگاه‌ها به مصرف‌کنندگان از طریق بورس انرژی نیز ایجاد خواهد شد، گفت: تمام تلاش ما این است که با جذاب کردن اقتصاد صنعت برق، سازوکاری ایجاد کنیم تا نیروگاه‌ها به‌صورت نقدی انرژی برق تولید شده خود را به مشترکان بفروشند و درآمد حاصل از آن را صرف توسعه فعالیت‌های خود کنند.

محرابیان با اشاره به تجربه موفق عرضه برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس گفت: اجرای موفق تابلوی سبز بورس که سبب شد فعالیت نیروگاهی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر برای بخش خصوصی جذاب و اقتصادی شود، اثبات می‌کند که عرضه برق نیروگاه‌های حرارتی نیز در بورس انرژی می‌تواند به افزایش جذابیت فعالیت بخش خصوصی در این بخش و حل مشکل نقدینگی این صنعت کمک کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.