همراهی دولت با سازمان بورس برای رفع چالش‌های بازار سرمایه

عشقی اعلام کرد:

همراهی دولت با سازمان بورس برای رفع چالش‌های بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به همراهی دولت برای رفع چالش‌های حاکم بر بازار سرمایه، اعلام کرد: بازار سهام از پتانسیل لازم برای رشد برخوردار است که این امر نیازمند اتخاذ برخی از تصمیمات اساسی است.

به گزارش دیوان اقتصاد از سازمان بورس، مجید عشقی در جلسه خود با مدیران عامل شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ بازار سرمایه که در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، با اشاره به نرخ‌های بهره و سود سپرده، اظهار کرد: طی ۵ روز گذشته جلساتی به صورت دائم برگزار و معضلات حاکم بر بازار به مسوولان مربوطه منتقل شد.

وی با بیان اینکه قبل از حادثه بالگرد رئیس جمهور، جلسه‌ای در ستاد اقتصادی با حضور رئیس جمهور شهید و تیم اقتصادی برگزار و هشدارهای لازم نسبت به وضعیت فعلی بازار داده شد، تاکید کرد: در این جلسه، موضوعات مهم به صورت مکتوب ارایه و اعلام شد که با توجه به سال پایانی دولت سیزدهم، باید برخی از برنامه‌ها به مرحله اجرا برسند.

معاون وزیر اقتصاد با اعتقاد بر اینکه بازار از پتانسیل لازم برای رشد برخوردار است که این امر نیازمند اتخاذ برخی از تصمیمات اساسی خواهد بود، ادامه داد: اتفاقات رخ داده در چند روز اخیر باعث شد تا دولت درصدد اجرای برنامه‌های مدنظر خود به صورت فشرده و در برهه زمانی ۴۰ روزه باشد.

رئیس سازمان بورس با اعلام این که صبح روز گذشته جلسه‌ای در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و نکات مدنظر و تاثیرگذار بر بازار به صورت کامل مطرح شد، گفت: افزایش نرخ بهره به ۴۰ درصد، دریافت نرخ ارز نیمایی از شرکت‌ها و صدور برخی از دستورالعمل‌ها در حوزه‌هایی مانند پالایشگاه‌ها از جمله مسائلی است که در جلسه دیروز موردبحث قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در این جلسه، پیشنهاد خود را برای اتخاذ تصمیم فوری در این حوزه‌ها مطرح کردیم که امید می‌رود طی امروز یا فردا شاهد اقدامات لازم در خصوص این مسائل باشیم.

پیشنهاد سازمان بورس به بانک مرکزی

عشقی بررسی چالش‌های بازار سرمایه از جمله نرخ سود را هدف اصلی تشکیل جلسه با مدیران عامل هلدینگ‌های بزرگ بازار سرمایه عنوان کرد و ادامه داد: در چند وقت گذشته سازمان بورس تاکید زیادی را به بانک مرکزی برای انجام برخی اقدامات داشت که در این راستا نیز پیشنهادهای مختلفی ارایه شده است.

رئیس سازمان بورس به نظارت بر نرخ سود سپرده‌های بانکی تاکید و بیان کرد: هفته گذشته رئیس بانک مرکزی جلسه‌ای را با بانک‌ها برگزار کرد، اما با این وجود شاهد عدم وجود نظارت جدی بر بانک‌ها و ارایه سود سپرده با نرخ ۲۹ درصد هستیم.

وی اعلام کرد که عصر روز گذشته مجدداً جلسه‌ای در نهاد ریاست جمهوری به منظور بررسی نرخ سود سپرده و دستورالعمل پالایشگاه‌ها برگزار شد.

عشقی با تاکید بر بالا بودن نرخ بهره گفت: نرخ بهره بانکی موثر رقمی حدود ۳۲ درصد رسیده که باعث افزایش در نرخ تامین مالی بنگاه‌ها هم از بازار پول و هم از بازار سرمایه شده است.

رئیس سازمان بورس به اجرای برخی از برنامه‌ریزی‌ها در حوزه بازار سهام اشاره کرد و گفت: باید در این زمینه هماهنگی‌های لازم انجام شود تا در صورت اصلاح نرخ بهره و دستورالعمل خوراک پالایشگاه‌ها زمینه خروج بازار از شرایط فعلی فراهم شود.

وی اعلام کرد: اکنون به دلیل نگرانی از آینده، نقدینگی چندانی وارد این بازار نمی‌شود، اما در صورت اتخاذ برخی تصمیمات و نیز اصلاح دستورالعمل‌ها به مرور شاهد هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه خواهیم بود.

عشقی به اجماع صورت گرفته در بحث جلوگیری از افزایش نرخ‌ها اشاره و عنوان کرد: عدم توانایی دولت در فروش اوراق و تحمیل هزینه‌های سنگین به تولید چنین تصوری را ایجاد کرد که افزایش نرخ‌ها ضربه شدیدی را به تولید کشور وارد می‌کند.

به گفته رئیس سازمان بورس، امیدواریم از طریق اتخاذ برخی تصمیمات و نیز انجام اقدامات لازم، زمینه کاهش التهابات موجود در نرخ سود فراهم شود.

وی به بررسی موضوع مربوط به بند «س تبصره ۶ قانون بودجه» در شورای نگهبان اشاره کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون به صورت مداوم در حال پیگیری این اتفاق هستیم، بخش دوم بند س تبصره ۶ مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی دارای بار مالی برای دولت است که در این زمینه از دولت درخواست کردیم تا در نامه‌ای به شورای نگهبان موافقت خود را با این بند اعلام کنند.

عشق ناهماهنگی در مسائل مختلف را به عنوان یکی از چالش‌های موجود در وضعیت فعلی بازار سرمایه برشمرد و گفت: اکنون نیازمند برخی از اقدامات فوری برای رفع معضلات موجود هستیم، اما به دلیل وجود مشکلات انباشته، امکان رفع این مسائل در برهه زمانی کوتاه وجود ندارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار فضای فعلی را چالشی خواند و ادامه داد: امیدواریم از طریق پیگیری‌های انجام شده، بانک مرکزی را متقاعد به تجدیدنظر در زمینه سیاست‌های انقباضی کنیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.