سپرده‌گذاری در بانک‌های ایران ۲۲۵ برابر کشورهای سرمایه‌داری است

رئیس اتاق بازرگانی شیراز:

سپرده‌گذاری در بانک‌های ایران ۲۲۵ برابر کشورهای سرمایه‌داری است

رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت:‌ در کشوری که ادعای سرمایه‌داری وجود ندارد، اما سروری پول باعث شده سپرده‌گذاری در بانک‌ها در ایران از ۷۵ تا ۲۲۵ برابر کشورهای با اقتصاد سرمایه‌داری انجام شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، جمال رزاقی جهرمی در همایش زنان و توسعه که در اتاق بازرگانی شیراز برگزار شد، با بیان اینکه سه دسته مانع در مقابل زنان کارآفرین وجود دارد، گفت:‌ واقعیت آن است که آنچه باعث شده امروز مانع اصیل بر روی کسب‌وکار زنان به وجود آید، پدید آمدن موانع کلی فضای کسب‌وکار در اقتصاد کشور و ایران است. بنابراین باید به سمتی حرکت کرد که موانع پیش روی همه کارآفرینان کشور از میان برداشته شود و با اتحاد و همبستگی زنان و مردان کارآفرین دست به‌دست هم دهند و این موانع را از پیش رو بردارند.

وی با تأکید بر اینکه موانع پیش روی کسب‌وکار زنان در ایران امروز بسیار کلان است، اظهار داشت: پاشنه آشیل اقتصاد کشور تولید است، در حالی‌که تولید به فاجعه‌آمیزترین شرایط خود رسیده و به عقیده اقتصاددانان بیشتر مردم به طرز فاجعه‌آمیزی در فقر به‌‌سر می‌برند و خلاقیت و مولد بودن در جامعه از بین رفته است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: گروهی از طریق رانت‌خواری، چرخه صنعت کشور را چرخه مالی تبدیل کرده‌اند و بدین ترتیب حاکمیت سرمایه را در اختیار گرفته‌اند.

رزاقی جهرمی بیان داشت:‌ بنابراین در کشوری که ادعای سرمایه‌گذاری ندارد، سروری پول باعث می‌شود که بین 75 تا 225 برابر کشورهای با اقتصاد سرمایه‌گذاری، سپرده‌گذاری در بانک‌ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه میزان نقدینگی کشور به یک میلیون و 350 هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: 85 درصد این مبلغ در بانک‌ها سپرده بلندمدت است و به دنبال این سپرده‌گذاری‌ها، مردم عادت کرده‌اند که پولی را به‌دست آورند که بابت آن هیچ زحمتی نکشیده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز بیان داشت: نظام بانکی کشور باید سالانه حدود 220 هزار میلیارد تومان سود این سپرده‌ها را بپردازد، در حالی‌که در کشور چنین ثروتی تولید و ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: سود کل شرکت‌های دولتی و خصوصی کشور در سال گذشته 100 هزار میلیارد تومان بوده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.