مخاطبان ریتون محدود به اکوسیستم پاسارگاد نیستند

مخاطبان ریتون محدود به اکوسیستم پاسارگاد نیستند

به گفته فرزان، مخاطبان ریتون محدود به اکوسیستم پاسارگاد نیستند. وی در این باره می‌گوید: «ما محدود به اکوسیستم پاسارگاد نیستیم. در کُر یک علاوه بر بیمه پاسارگاد، بیمه حکمت و بیمه باران به طور کامل از سامانه متمرکز بیمه‌گری ما استفاده می‌کنند. در کُر ۲ اما در حال حاضر هر آنچه که در توان داریم روی تولید و طراحی محصول گذاشته‌ایم و پس از عملیاتی کردن نیازمندی‌های بیمه پاسارگاد قطعا به سراغ نفوذ در بازارهای دیگر می‌رویم. البته تلاش ما این است که تا حد امکان نیازمندی‌های کل صنعت را در طراحی و اجرای کُر ۲ ببینیم و راهکارهایی هم برای این امر تخصیص داده‌ایم.»

به گزارش دیوان اقتصاد، فرزان نگاه به مقوله نوآوری در ریتون را از چند بعد امکان‌پذیر می‌داند و می‌گوید: «اول در محصولات و خدمات بیمه‌ای نظیر رشته جدید یا قابلیت خاصی در یک رشته موجود، دوم در نحوه ارائه خدمات بیمه‌ای و در دسترس قرار گرفتن این خدمات. حوزه سوم اساسا در فضای فناوری و روزآمدی فناورانه مطرح خواهد بود. در چهارمین بخش هم بحث استفاده و بهره‌برداری از نو‌‌آوری‌هایی مطرح می‌شود که در حوزه‌ها و صنایع دیگر انجام شده ولی در صنعت بیمه هنوز وارد نشده است. اساسا به این موضوع هم بسیار امیدوارم که در کنار سرمایه‌های انسانی متخصص در خود شرکت، نحوه شکل‌گیری و سهامداری ریتون، کمک زیادی به هر یک از این نوآوری‌ها در ریتون کند.»

مدیرعامل ریتون در ادامه از هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین و کلیدی‌ترین فناوری‌های روز یاد می‌کند و می‌گوید: «استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت دیتا به توسعه جدی صنعت بیمه، کاربردی‌تر و دقیق‌تر شدن فرایندهای بیمه کمک می‌کند. برای مثال در حوزه‌های صدور و خسارت، همان‌طور که در دنیا هم به کار گرفته شده در اینجا هم چه در حوزه اکچوئری و چه درحوزه بازدید و فرآیندهای خسارت استفاده از هوش مصنوعی و داده‌کاوی می‌تواند به شدت تاثیرگذار باشد»

فرزان چالش‌های پیش روی توسعه این مسیر را در گرو توسعه فناوری و تحول دیجیتال می‌داند. او در این باره می‌گوید: «گرچه صنعت بیمه در ایران به شتاب صنعت بانکی حرکت نکرده است اما این موضوع، به نوعی هم تهدید و هم فرصت است. فرصت‌ از این بعد است که اگر تغییری در این مسیر ایجاد شود، دستاورد آن نیز بسیار بزرگتر خواهد بود. نگاه و ماموریت ریتون این است که بتواند تغییر و تحولی جدی در صنعت بیمه ایجاد کند.»

انحصار برنده‌ای نخواهد داشت
وی جدی‌ترین برنامه‌های آینده شرکت ریتون را بحث فراگیری مالی و تحول دیجیتال می‌داند و ادامه می‌دهد: «ما در دو حوزه فعالیت‌هایمان را متمرکز کرده‌ایم. یک بعد افزایش و گسترش محصولات خدمات صنعت بیمه است و بعد دیگر توسعه و گسترش دسترسی مشتریان نهایی به این محصولات و خدمات. در بخش دوم می‌خواهیم دسترس‌پذیری مردم به صنعت بیمه را گسترش دهیم.»

فرزان در خصوص تفاوت در صنعت بیمه و بانکداری در داتین می‌گوید: «در بانک‌ها توسعه فناوری اطلاعات پیشتر شکل گرفته است چون به توسعه فناوری اطلاعات به چشم سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. وقتی به آمار و ارقام نگاهی می‌اندازیم می‌بینیم که ضریب نفوذ بیمه در ایران طبق آخرین گزارش بیمه مرکزی ۱.۸ و در دنیا ۶.۸ است. حجم بازار بیمه ایران حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. اما حجم بازار فناوری اطلاعات بیمه، تقریبا با یک حساب سرانگشتی به هزار میلیارد تومان و در واقع نیم درصد حجم بازار صنعت می‌رسد. یا فروش دیجیتال در صنعت بیمه ایران حدود دو و نیم درصد است. دو و نیم درصدی که بخش عمده آن در بیمه شخص ثالث است و هنوز بیمه‌های دیگر به قدر کافی شناخته نشده است. به همین خاطر در صنعت بیمه نیز در واقع مدل بازی باید تغییر کند و با تغییر نگاه‌ها، سرمایه‌گذاری در این حوزه چشم‌گیرتر شود که البته این امر روند مثبت و امیدوار کننده‌ای در یکی دو سال اخیر داشته است.»

وی در نهایت درباره انحصار در صنعت بیمه می‌گوید: «واقعیت این است انحصار به نفع هیچ‌کس نیست، چون باعث لختی و توسعه نیافتگی می‌شود. به نظرم باید به جای رقابت بر سر یک سهم کوچک، تلاش کنیم به اصطلاح کل کیک بزرگتر شود و بازیگران این حوزه نیز بتوانند سهم خوبی در اقتصاد دیجیتال به دست آورند.»
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.