به گفته فرزان، مخاطبان ریتون محدود به اکوسیستم پاسارگاد نیستند. وی در این باره میگوید: «ما محدود به اکوسیستم پاسارگاد نیستیم. در کُر یک علاوه بر بیمه پاسارگاد، بیمه حکمت و بیمه باران به طور کامل از سامانه متمرکز بیمهگری ما استفاده میکنند. در کُر ۲ اما در حال حاضر هر آنچه که در توان داریم روی تولید و طراحی محصول گذاشتهایم و پس از عملیاتی کردن نیازمندیهای بیمه پاسارگاد قطعا به سراغ نفوذ در بازارهای دیگر میرویم. البته تلاش ما این است که تا حد امکان نیازمندیهای کل صنعت را در طراحی و اجرای کُر ۲ ببینیم و راهکارهایی هم برای این امر تخصیص دادهایم.»
مخاطبان ریتون محدود به اکوسیستم پاسارگاد نیستند
مخاطبان ریتون محدود به اکوسیستم پاسارگاد نیستند
به گزارش دیوان اقتصاد، فرزان نگاه به مقوله نوآوری در ریتون را از چند بعد امکانپذیر میداند و میگوید: «اول در محصولات و خدمات بیمهای نظیر رشته جدید یا قابلیت خاصی در یک رشته موجود، دوم در نحوه ارائه خدمات بیمهای و در دسترس قرار گرفتن این خدمات. حوزه سوم اساسا در فضای فناوری و روزآمدی فناورانه مطرح خواهد بود. در چهارمین بخش هم بحث استفاده و بهرهبرداری از نوآوریهایی مطرح میشود که در حوزهها و صنایع دیگر انجام شده ولی در صنعت بیمه هنوز وارد نشده است. اساسا به این موضوع هم بسیار امیدوارم که در کنار سرمایههای انسانی متخصص در خود شرکت، نحوه شکلگیری و سهامداری ریتون، کمک زیادی به هر یک از این نوآوریها در ریتون کند.»
مدیرعامل ریتون در ادامه از هوش مصنوعی بهعنوان یکی از پیچیدهترین و کلیدیترین فناوریهای روز یاد میکند و میگوید: «استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت دیتا به توسعه جدی صنعت بیمه، کاربردیتر و دقیقتر شدن فرایندهای بیمه کمک میکند. برای مثال در حوزههای صدور و خسارت، همانطور که در دنیا هم به کار گرفته شده در اینجا هم چه در حوزه اکچوئری و چه درحوزه بازدید و فرآیندهای خسارت استفاده از هوش مصنوعی و دادهکاوی میتواند به شدت تاثیرگذار باشد»
فرزان چالشهای پیش روی توسعه این مسیر را در گرو توسعه فناوری و تحول دیجیتال میداند. او در این باره میگوید: «گرچه صنعت بیمه در ایران به شتاب صنعت بانکی حرکت نکرده است اما این موضوع، به نوعی هم تهدید و هم فرصت است. فرصت از این بعد است که اگر تغییری در این مسیر ایجاد شود، دستاورد آن نیز بسیار بزرگتر خواهد بود. نگاه و ماموریت ریتون این است که بتواند تغییر و تحولی جدی در صنعت بیمه ایجاد کند.»
انحصار برندهای نخواهد داشت
وی جدیترین برنامههای آینده شرکت ریتون را بحث فراگیری مالی و تحول دیجیتال میداند و ادامه میدهد: «ما در دو حوزه فعالیتهایمان را متمرکز کردهایم. یک بعد افزایش و گسترش محصولات خدمات صنعت بیمه است و بعد دیگر توسعه و گسترش دسترسی مشتریان نهایی به این محصولات و خدمات. در بخش دوم میخواهیم دسترسپذیری مردم به صنعت بیمه را گسترش دهیم.»
فرزان در خصوص تفاوت در صنعت بیمه و بانکداری در داتین میگوید: «در بانکها توسعه فناوری اطلاعات پیشتر شکل گرفته است چون به توسعه فناوری اطلاعات به چشم سرمایهگذاری نگاه میکنند. وقتی به آمار و ارقام نگاهی میاندازیم میبینیم که ضریب نفوذ بیمه در ایران طبق آخرین گزارش بیمه مرکزی ۱.۸ و در دنیا ۶.۸ است. حجم بازار بیمه ایران حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. اما حجم بازار فناوری اطلاعات بیمه، تقریبا با یک حساب سرانگشتی به هزار میلیارد تومان و در واقع نیم درصد حجم بازار صنعت میرسد. یا فروش دیجیتال در صنعت بیمه ایران حدود دو و نیم درصد است. دو و نیم درصدی که بخش عمده آن در بیمه شخص ثالث است و هنوز بیمههای دیگر به قدر کافی شناخته نشده است. به همین خاطر در صنعت بیمه نیز در واقع مدل بازی باید تغییر کند و با تغییر نگاهها، سرمایهگذاری در این حوزه چشمگیرتر شود که البته این امر روند مثبت و امیدوار کنندهای در یکی دو سال اخیر داشته است.»
وی در نهایت درباره انحصار در صنعت بیمه میگوید: «واقعیت این است انحصار به نفع هیچکس نیست، چون باعث لختی و توسعه نیافتگی میشود. به نظرم باید به جای رقابت بر سر یک سهم کوچک، تلاش کنیم به اصطلاح کل کیک بزرگتر شود و بازیگران این حوزه نیز بتوانند سهم خوبی در اقتصاد دیجیتال به دست آورند.»
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد