سرعت بالای تغییرات فناوری، منجر به استفاده هر چه گستردهتر از هوش مصنوعی شده است و صنایع مختلف را بر آن داشته تا در جهت پیشبرد اهداف، افزایش کیفیت و کاهش هزینههای خود توجه ویژهای به این پدیده نوظهور داشته باشند.
اختصاصی/ پیشگامی بانک ملت در حوزه هوش مصنوعی
اختصاصی/ پیشگامی بانک ملت در حوزه هوش مصنوعی
![](https://divaneghtesad.ir/sites/default/files/styles/600x400/public/field/image/%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9%20%D9%85%D9%84%D8%AA_31.jpeg?itok=xJJzAR22)
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیوان اقتصاد، هوش مصنوعی به سرعت در حال ورود به عرصههای مختلف و ایجاد رونق در آنها است و بر همین اساس، میتوان از کاربرد هوش مصنوعی در بانکداری به عنوان یکی از مهمترین عرصههای حضور آن نام برد. صنعت بانکداری همگام با سایر صنایع در تلاش است تا با بهکارگیری هوش مصنوعی کیفیت خدمات خود را بهبود و موجبات رضایت مشتریان را فراهم آورد. چرا که مشتریان بانکی دائماً به دنبال تجربه بهتر هستند. برای مثال، دستگاههای خودپرداز پروژه موفقیتآمیزی بودند، زیرا مشتریان میتوانستند از خدمات ضروری سپردهگذاری و برداشت پول حتی زمانی که بانکها بسته بودند، استفاده کنند.
با این تفاسیر، هوش مصنوعی در بانکداری مانند هر صنعت دیگری به یک مسئله حیاتی تبدیل شده است. سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند با افزایش بهرهوری و تصمیمگیری براساس اطلاعات غیرقابل درک برای یک عامل انسانی، به بانکها کمک کنند تا هزینههای خود را کاهش دهند. این پدیده نسبتا نوظهور، میتواند دادههای مشتری را برای درک ترجیحات و نیازهای آنها تجزیه و تحلیل کند و از این اطلاعات برای ارائه خدمات شخصیسازی شده به مشتری استفاده کند. این کار در عین افزایش کارایی بانکها، منجر به کاهش هزینههای بانکها شده و همزمان باعث پشتیبانی سریعتر و دقیقتر مشتریان خواهد شد.
مشتریان اکنون میتوانند با استفاده از گوشیهای هوشمند خود، از خانه هایشان حسابهای بانکی باز کنند. ادغام هوش مصنوعی در خدمات بانکی و مالی باعث افزایش سطح راحتی و رضایت کاربران میشود.
از دیگر سو، هوش مصنوعی میتواند به بانکها کمک کند تا امنیت مالی فرآیندهای آنلاین را بهبود ببخشند، نقاط ضعف سیستمهای خود را ردیابی کنند و خطرات را به حداقل برسانند. هوش مصنوعی همراه با یادگیری ماشینی میتواند به راحتی فعالیتهای تقلبی و تهدیدها را شناسایی کند، به مشتریان و همچنین بانکها هشدار دهد و برای اقدامات اصلاحی پیشنهاداتی ارائه کند. یک سیستم وام و اعتبار مبتنی بر هوش مصنوعی میتواند رفتار و الگوهای مشتریان (حتی با سابقه اعتباری محدود) را بررسی کند تا اعتبار آنها را تعیین کند.
همچنین مشخص کردن امتیاز اعتباری درواقع توان پرداخت اقساط هر مشتری را مشخص میکند. این فرآیند به بانکها کمک میکند تا سیستمهای وامدهی خود را توسعه داده و بتوانند به طیف گستردهتری از افراد، وام دهند. هوش مصنوعی در خدمات مالی به بانکها کمک میکند تا حجم زیادی از دادهها را پردازش کرده و آخرین روند بازار، ارزها و سهام را پیشبینی کنند. تکنیکهای پیشرفته یادگیری ماشین به ارزیابی روند بازار و پیشنهاد گزینههای سرمایهگذاری کمک میکند.
علاوه براین، هوش مصنوعی برای بانکداری بهترین زمان برای سرمایه گذاری در سهام را پیشنهاد میکند و در صورت وجود خطر احتمالی هشدار میدهد. این فناوری نوظهور به دلیل ظرفیت بالای پردازش دادهها، به سرعت بخشیدن به تصمیمگیری کمک میکند و تجارت را برای بانکها و مشتریان آنها راحت میکند.
ورود موفقیتآمیز بانک ملت به حوزه هوش مصنوعی
بانک ملت با افتتاح اولین موسسه هوش مصنوعی و فناوری های شناختی در دانشگاه تهران گام بلندی را در ورود به حوزه هوش مصنوعی برداشته است. این بانک نخستین مؤسسه هوش مصنوعی و فناوری های شناختی نظام بانکی کشور را با هدف توسعه زیرساخت های هوش مصنوعی و بهره گیری از فناوریهای تحولآفرین در صنعت بانکداری افتتاح کرده است.
این گام مهم، آغاز مسیری نوین برای تحول بانکداری کشور و تقویت زیرساختهای هوش مصنوعی است.
به گفته فرخ نژاد مدیرعامل بانک ملت، این بانک بهعنوان یکی از بزرگترین بانک های کشور و پیشرو در حوزه فناوری، با سرمایهگذاری در حوزه هوش مصنوعی و فناوریهای شناختی، به دنبال پاسخگویی به نیازهای مشتریان و ایفای نقشی کلیدی در توسعه اکوسیستم بانکداری هوشمند ایران است.
موسسه هوش مصنوعی و فناوریهای شناختی بانک ملت و دانشگاه تهران، بستری برای تولید محصولات نوآورانه بانکی مبتنی بر هوش مصنوعی را فراهم کرده و خدماتی متمایز و ارزنده به مردم کشور ارائه خواهد داد.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد