مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود تحریمها و محدودیتهای بینالمللی، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانسته است با تکیه کامل بر نیروی انسانی متخصص داخلی و بدون استفاده از حتی یک افسر خارجی، ۲۱ درصد از حملونقل دریایی غیرنفتی کشور را پوشش دهد؛ موضوعی که نشان از توان داخلی، خودکفایی و استقلال در یکی از راهبردیترین حوزههای اقتصادی کشور دارد.
کشتیرانی ایران در قلب بورس تهران: با ۷۰۵۳ نیروی ایرانی در خط مقدم اقتصاد مقاومتی
کشتیرانی ایران در قلب بورس تهران: با ۷۰۵۳ نیروی ایرانی در خط مقدم اقتصاد مقاومتی

به گزارش دیوان اقتصاد، محمدرضا مدرس خیابانی در نشستی خبری در محل بورس تهران گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن ناوگانی معادل ۵ میلیون تن ظرفیت، ۲۰۹ هزار دستگاه کانتینر و ۷۰۵۳ نیروی انسانی، ضمن پوشش ۲۱ درصد از تجارت دریایی غیرنفتی کشور، موفق شده بدون اتکا به حتی یک افسر خارجی، در مسیرهای تحریمی مانند ونزوئلا و آمریکای لاتین فعالیت کند؛ جایگاه هجدهم در میان شرکتهای کشتیرانی کانتینری جهان، آموزش بیش از ۷۰ درصد دریانوردان کشور و جابهجایی ۸۶۰ هزار TEU در سال گذشته تنها بخشی از دستاوردهای این مجموعه در شرایط دشوار تحریمی است.
وی با تشکر از میزبانی این مجموعه، گفت: این نشست فرصت ارزشمندی است تا کشتیرانی بتواند ارتباط مؤثرتری با رسانهها و علاقهمندان به صنعت راهبردی حملونقل دریایی برقرار کند.
خیابانی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۷ در بورس اوراق بهادار حضور دارد، افزود: این شرکت با ناوگان سنگین خود و فعالیت در سه بخش دریایی، جادهای و ریلی، به ستون فقرات توسعه اقتصادی کشور تبدیل شده و نقشی کلیدی در تحقق راهبرد دریا محور ایفا میکند؛ راهبردی که بهعنوان سند بالادستی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.
وی با اشاره به مأموریت ملی و بینالمللی شرکت کشتیرانی گفت: این شرکت همواره در خط مقدم مقابله با تحریمها قرار داشته و از سال ۱۹۹۸ تاکنون، حتی یک نفر نیروی خارجی نیز در بدنه این مجموعه به کار گرفته نشده است. در حال حاضر، تمامی پرسنل شرکت ایرانی هستند و همگی در داخل کشور آموزش دیدهاند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست شناورهایی حامل بنزین را به ونزوئلا اعزام کند؛ اقدامی که با پیام محبتآمیز مقام معظم رهبری همراه شد و نشانهای روشن از شکست تحریمها بود. امروز نیز این مسیر تداوم یافته و کشتیرانی ایران در خطوط پیچیدهای چون آمریکای لاتین همچنان فعال است.
مدیرعامل کشتیرانی در مجمع عمومی این شرکت با تأکید بر اینکه «نیروی انسانی» ستون اصلی این مجموعه بزرگ اقتصادی است، گفت: شرکت کشتیرانی با بهرهگیری از ۱۰۰ درصد نیروی ایرانی و بدون استفاده از حتی یک افسر خارجی، بهویژه در مسیرهایی مانند ونزوئلا و آمریکای لاتین، همچنان فعال و پویاست.
خیابانی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۲۱ درصد از حملونقل دریایی غیرنفتی کشور را انجام میدهد، افزود: این رقم قابل توجه در شرایطی محقق شده که تحریمهای بینالمللی، محدودیتهای لجستیکی و فشارهای سیاسی بر تجارت دریایی کشور سایه افکندهاند.
وی با اشاره به نقش کشتیرانی در پایداری اقتصادی گفت: اگر امروز زنجیره تأمین کالا در کشور دچار بحران نشده، بخشی از آن به عملکرد این ناوگان ملی بازمیگردد؛ ناوگانی که در سختترین شرایط، با اتکا به نیروهای داخلی به کار خود ادامه داده است.
به گفته او، تمام افسران کشتیهای این شرکت ایرانی هستند و همگی در داخل کشور آموزش دیدهاند؛ موضوعی که در سطح جهانی بینظیر است، چراکه بسیاری از شرکتهای مشابه در جهان وابسته به نیروی انسانی خارجی هستند.
وی اضافه کرد: مسیرهایی مانند آمریکای لاتین که از نظر سیاسی و مسافت جزو پیچیدهترین خطوط کشتیرانی به شمار میروند، توسط همین افسران ایرانی طی میشود، بدون آنکه حتی یک نیروی خارجی روی کشتیها حضور داشته باشد.
خیابانی با بیان اینکه نیروی انسانی کشتیرانی، سرمایهای گرانبها و مولد است، تأکید کرد: ما به نیروی داخلی اعتماد کردهایم و این اعتماد نهتنها ما را از تحریمها عبور داده، بلکه در مسیر توسعه نیز یاریمان کرده است.
مدیرعامل کشتیرانی همچنین به اهمیت توسعه منابع انسانی درونزای صنعت دریایی اشاره کرد و گفت: امروز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یکی از شرکتهای مهم لجستیکی کشور، نقشی کلیدی در تأمین نیازهای اقتصادی، صنعتی و معیشتی دارد و این نقش، جز با سرمایه انسانی کارآمد محقق نمیشود.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد