نقش بیمه های باربری در پرتفوی شرکت های بیمه

نقش بیمه های باربری در پرتفوی شرکت های بیمه

یک‌شنبه, ژوئن 18, 2017 - 15:05 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

نقش بیمه های باربری در پرتفوی شرکت های بیمهاخبار پولی مالی- شرکت بیمۀ آرمان از شرکت های بیمه ای معتبر و خوشنام صنعت بیمه در ایران است و در رشته های مختلف بیمه ای از جمله بیمه های باربری فعالیت می کند و انواع بیمۀ حمل و نقل کالا (داخلی، صادراتی، وارداتی و ترانزیت) به صورت زمینی، دریائی، هوائی و یا ترکیبی از آنها را با حداقل نرخ ممکن و تحت کلوزهای مختلف ارائه می دهد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی،به همین دلیل فرشته تاریوردی مدیر بیمه های باربری این شرکت در ادامه توضیحاتی ارائه داد.

به عنوان پرسش نخست جایگاه بیمه های باربری در رونق تجارت داخلی و خارجی را چگونه ارزیابی می کنید؟
صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از زیر مجموعه های مقوله ارتباطات و از بخش های زیر بنایی و مهم اقتصاد هر جامعه محسوب می شود و رقابت در بازارهای بین المللی برای جلب سهم بیشتر در تجارت جهانی هر روز فشرده تر و پیچیده تر می شود.
سهم حمل و نقل دریایی در تجارت بین المللی کالاها تقریباً 90درصد است و بیمه های باربری دریایی نقش بسزایی به لحاظ رونق تجارت داخلی و خارجی دارد. 10درصد باقیمانده نیز در رونق حمل و نقل زمینی و هوایی نقش مهمی ایفا می کند و دستیابی به سهم بیشتر از بازار بین المللی نیز می تواند جایگاه ویژه ای در رونق تجارت داخلی و خارجی داشته باشد. در زمینه جذب سرمایه های داخلی و خارجی، نقش بیمه های حمل و نقل کالا یا همان بیمه باربری نیز بسیار پررنگ است و در واقع بیمه های باربری یکی از حلقه های اصلی توسعه ملی کشور محسوب می شود.
گسترش روز افزون تجارت و دخالت عوامل مختلف در یک فرایند تجاری ( فروشنده- خریدار- شرکت های حمل و نقل- مبادی ورودی و خروجی کالاها مانند گمرکات) باعث شده است که بیمه های باربری از ویژگیهای خاصی برخوردار شوند. بیمه های باربری این اطمینان را برای تجار فراهم می آورد که اگر کالای خریداری شده سلامت به مقصد نرسد و دچار زیان و ضرر شود، شرکت های بیمه می توانند این زیان را جبران نمایند.
بیمه حمل و نقل کالا با توجه به قانون بیمه و تجارت، آیین نامه های شورای عالی بیمه و قوانین و کلوزهای بین المللی از حمایت ویژه ای برخوردارند و مبادلات بین المللی که از طریق بیمه حمل و نقل کالا انجام می شود موجب رونق اقتصادی کشورها می شود؛ زیرا علاوه بر درآمد برای شرکتهای حمل و نقل، موجب گسترش و رشد حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی می گردد که این نیز موجب رونق اقتصاد داخلی است.
بیمه های باربری در پرتفوی شرکت های بیمه چه وزنی دارند ؟
شرکت های بیمه ای که دارای برنامه ریزی بهتری نسبت به سایر شرکت ها در حفظ سهم بازار خود باشند، بیمه های حمل و نقل کالا در آنها از رونق بیشتری برخوردار است.
بیشترین سهم در پرتفوی باربری مربوط به بیمه های باربری وارداتی است که حدوداً 85 درصد است و 15درصد باقی مانده مربوط به بیمه باربری داخلی و صادراتی است با توجه به نسبت خسارت این رشته در صنعت بیمه؛ بنابراین شرکتهای بیمه همواره توجه خاصی به جذب این رشته بیمه ای در ترکیب پرتفوی خود دارند؛ بنابراین بیمه های باربری نقش بسزایی در پرتفوی شرکتهای بیمه دارد و از جایگاه ویژه ای نیز برخوردار است زیرا می توان زیان ناشی از سایر رشته های بیمه ای را از طریق بیمه های حمل و نقل کالا جبران کرد و شرکتهای بیمه همواره تلاش می کنند که ترکیب سبد پرتفوی بیمه ای را بدرستی برنامه ریزی نمایند.
براساس آمار ارائه شده نفوذ بیمه های غیر زندگی در جهان 2.7 درصد است که در کشور ما این ضریب نفوذ 1.85درصد می باشد که با میانگین جهانی چندان فاصله ای ندارد.
به نظر شما مهمترین مشکلات و چالش های بیمه های باربری در ایران شامل چه مواردی می شود؟
مشکلات و چالش های بیمه های باربری را می توان به شکل زیر طبقه بندی کرد:
- نبود استاندارهای لازم در امر نظارت؛ نبود ارتباطات فناوری با مراجعی که مستقیما با بیمه باربری در ارتباط هستند مانند گمرکات، بانک ها و وزارت بازرگانی و ....
- اشکالات موجود در فرایندهای مربوط به مشتری مداری برای بهبود عملیات و خدمات بیمه ای
-رقابت ناسالم شرکتهای بیمه در ارائه نرخ های رشته باربری که موجب کاهش سهم حق بیمه شرکتهای بیمه شده است.
- عدم وجود مدیریت ریسک در شرکتهای بیمه
- فعالیت بیشتر شرکتهای بیمه در ایران جنرال است و اگر شرکتهای بیمه ای تخصصی در رشته های اموال و حتی عمر و سرمایه گذاری تفکیک شوند، روند امور بهتر خواهد شد.
- کم بودن منابع برای تامین نیازهای آماری و اطلاعاتی بیمه گر در رشته باربری
- عدم گشایش اعتبارات اسنادی، تحریم ها و بسته شدن سوئیفت
نقش شبکه فروش در توسعۀ بیمه های باربری را چگونه می بینید؟
شبکه فروش نقش بسزایی در ارتقاء و پیشرفت تمامی رشته های بیمه ای از جمله بیمه باربری دارد و این شبکه برای فروش بیمه های خُرد می تواند نقش خود را بخوبی ایفا نماید.
شبکه فروش مسئول عرضه خدمات بیمه ای به اشخاص حقیقی و حقوقی و بخش های مختلف اقتصادی است و این شبکه به منزله بازوی اجرایی شرکت های بیمه در حوزه تبلیغات، بازاریابی و فروش است و نقش مهمی در تحقق اهداف شرکتها و صنعت بیمه ایفا می کند و ناکارآمدی و یا عملکرد نامناسب شبکه فروش منجر به از دست دادن بازار بیمه در بخش های مختلف خواهد شد.
بیمه باربری و یا انواع بیمه ها نیازمند به بازاریابی و تبلیغات هستند، البته بیمه شخص ثالث که اجباری است هنوز 100درصد خریداری نمی گردد؛ در خصوص بیمه های باربری وارداتی نیز ارائه بیمه نامه به گمرک برای ترخیص کالا اجباری است اما راه حلی وجود دارد که با پرداخت حق بیمه محلی این مشکل برطرف می شود.
برای فروش باید شبکه فروشِ قوی، منسجم، کارآمد و متخصص وجود داشته باشد. شرکتهای بیمه باید با یک برنامه ریزی مناسب و توزیع آن برای عملیات فروش، تبلیغات و آموزش شبکه فروش را همیاری نمایند.
مهم ترین گام بع۸دی حفظ و نگهداری مشریان و ارائه خدمات مناسب در صورت وقوع خسارت است که در توسعه بازار انحصاری شرکتهای بیمه دخیل است.
بانک ها چه نقشی در توسعه بیمه باربری بازی می کنند؟
کشورهایی که دارای سیستم های مالی توسعه یافته هستند از رشد اقتصادی بلند مدت و سریعی برخوردارند، بنابراین رابطه بین بیمه و بانک با رشد اقتصادی کاملاً نمایان است.
توجه بیشتر به مقوله جایگاه بیمه در بانک این امکان را بوجود می آورد که بیمه ها می توانند بر اساس تسهیلاتی که بانکها در اختیار بیمه گذاران قرار می دهند، بیمه نامه صادر نمایند که این امر موجب بردبرد دوطرف خواهد بود.
مراحل توسعه زنجیروار در تمام شاخص ها وجود دارد؛ بنابراین بین بانک و بیمه نیز همین زنجیره وجود دارد و بانکها می توانند با قراردادن تسهیلات در اختیار مشتریان، اعتبارات بیشتری را گشایش کنند و همچنین حواله های ارزی نیز نقش بسیار مهمی در توسعه بیمه های باربری خواهد داشت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.