نحوه ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات هویتی مشتریان حقیقی در زیرساخت سامانه BackOffice شرکت‌های کارگزاری

رئیس اداره بازرسی کارگزاران سازمان بورس ابلاغ کرد:

نحوه ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات هویتی مشتریان حقیقی در زیرساخت سامانه BackOffice شرکت‌های کارگزاری

عبدالرضا سیدی، رئیس اداره بازرسی کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، مصوبه هیئت مدیره سازمان در خصوص نحوه ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات هویتی و شماره تماس مشتریان حقیقی در زیرساخت سامانه BackOffice شرکت‌های کارگزاری را ابلاغ کرد.

به گزارش دیوان اقتصاد، در ابلاغیه رئیس اداره بازرسی کارگزاران بورس آمده است؛ بر اساس نامه شماره ۱۷۲۵۸۳ /۱۲۲ تاریخ ۹ فروردین ۱۴۰۴ کمیته پایش ریسک بازار متضمن نامه شماره ۲۸۷۵۶۵/ ۱۲۱ تاریخ ۱۱ دی ۱۴۰۳ اداره بازرسی کارگزاران و هم‌چنین مفاد صورتجلسه اول بهمن ۱۴۰۳(موضوع نامه شماره ۱۲۲/۱۶۹۴۸۹ تاریخ ۲۱ بهمن ۱۴۰۳) درباره مخاطرات مربوط به تغییرات اطلاعات مشتریان در زیرساخت سامانه BackOffice شرکت‌های کارگزاری مقرر شد، اطلاعات هویتی و شماره تماس مشتریان در زیرساخت BackOffice شرکت‌های کارگزاری با زمانبندی تعیین شده به شرح بندهای زیر صرفا از اطلاعات مندرج در سامانه سجام به صورت برخط و بدون واسطه، دریافت و به‌روزرسانی شود و امکان هرگونه ویرایش یا دخل و تصرف در اطلاعات مشتریان در زیرساخت BackOffice از شرکت‌های کارگزاری سلب شود.

در بخش دیگری از ابلاغیه تاکید شده است؛ تخلف از مفاد این مقرره، حسب مورد مشمول تنبیهات انضباطی مقرر در دستورالعمل احکام عمومی تنبیهات انضباطی بازار سرمایه مصوب ۱۷ اسفند ۱۴۰۳، هیات مدیره سازمان است.

سیدی در خصوص نحوه زمان‌بندی اجرای مصوبه مذکور توضیح داد؛ اطلاعات هویتی و تلفن همراه مشتریان جدید شرکت‌های کارگزاری در زیرساخت BackOffice شرکت‌های کارگزاری صرفا از اطلاعات مندرج در سامانه سجام به صورت برخط و بدون واسطه دریافت و به‌روزرسانی می‌شود و امکان هر گونه ویرایش یا دخل و تصرف در اطلاعات مشتریان در زیرساخت BackOffice از شرکت‌های کارگزاری سلب شد.

او در خصوص نحوه بروزرسانی اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه مربوط به مشتریان حقیقی فعال کنونی شرکت‌های کارگزاری که سجامی هستند، تاکید کرده است؛ شرکت‌های کارگزاری موظفند حداکثر ظرف ۳ ماه نسبت بروزرسانی اطلاعات مذکور در زیرساخت BackOffice خود بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سجام اقدام کنند.

او در پایان اضافه کرده است؛ پس از گذشت ۳ ماه از زمان ابلاغ مصوبه، ارائه خدمات توسط شرکت‌های کارگزاری (به استثنای فروش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران برای مشتریان بدهکار و بستن موقعیت‌های بازار مشتریان در معاملات ابزارهای مشتقه در بورس‌ها) به مشتریان حقیقی، منوط به بروزرسانی اطلاعات هویتی و تلفن همراه آن‌ها بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه سجام در زیرساخت شرکت‌های کارگزاری است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.