در سالهای اخیر، جریان غالب در تولید گزارشهای خبری اغلب مبتنی بر نقلقول مستقیم و انعکاس سخنان مسوولان است؛ پدیدهای که بیشتر به تکرار اسامی و سمتها در متن خبر و به حاشیه رفتن تحلیل محتوایی، منجر شده است.
ضرورت پوستاندازی گزارشنویسی خبری؛ مخاطب امروز، تحلیل میخواهد نه نقلقول
ضرورت پوستاندازی گزارشنویسی خبری؛ مخاطب امروز، تحلیل میخواهد نه نقلقول

به گزارش دیوان اقتصاد از رویکرد کیش، این رویکرد اگرچه میتواند شفافیت در انعکاس گفتهها را افزایش دهد، اما در عین حال مخاطبان را با انبوهی از اطلاعات سطحی و کلامی مواجه میکند که فاقد بُعد تحلیلی و ارزش افزوده است به طوری که در گذر زمان و در صورت نیاز نمی توان به بیشتر اخبار منتشر شده استناد کرد.
در عصر دیجیتال، ماهیت مخاطبان به کلی دگرگون شده است. کاربران شبکههای اجتماعی، خود به شهروندان خبرنگار بدل شدهاند که قدرت تولید و انتشار محتوا و حتی تحلیل داده های انتشار یافته در فضاهای برخط و مکتوب را دارند و انتظار آنها از رسانهها، صرفا تقویت کردن جملات سیاستگذاران یا مدیران نیست.
رویکرد کیش با اشاره به یادداشت حبیب حمزهء چنین عنوان می کند که مخاطبان امروزی به ویژه قشر نوجوان و جوان، نیازمند دادهها و تحلیلهایی هستند که بتواند تصویر روشنی از وقایع کسب کند و پیامدهای احتمالی رویدادها را بشناسد تا این که فقط اخبار به نقل قول نظرات شخصی و مقطعی منتهی شود. این در حالی است که گزارشهای فعلی، بیشتر نقلقول محور هستند و نقش آیینه بازتاب مراسم و نشستها را دارند؛ رویکردی که شاید چند دهه گذشته پاسخگو بود اما اکنون دیگر جذابیتی برای جامعه هدف ندارد و بیشتر مواقع به «مخاطبزدگی» و کاهش اعتماد به محتوای خبری انجامیده است.
برای بازگشت به جایگاه تاثیرگذاری رسانهها و بازیابی اعتماد مخاطب، تغییر در رویکرد و سبک گزارشنویسی، یک ضرورت حرفهای است. باید از خبرسازی مبتنی بر نقلقول فاصله گرفت و دادهها و اطلاعات جامع را با تحلیل دادها به صورت ساختارمند به مخاطب ارائه کرد. تقویم زمانی دقیق، راهبردهای نتیجهبخش و شاخصهای قابل رصد از جمله انتظارات مخاطبان امروز از رسانهها است.
به عبارت دیگر، گزارش خبری باید مبتنی بر تحلیل داده، ترسیم روندها و واکاوی پیامدها باشد؛ نه تکرار روایتهای خطی و بیروح. تنها در این صورت میتوان انتظار داشت که محتواهای خبری نه تنها مورد مطالعه قرار بگیرند، بلکه به شکلگیری افکار عمومی و تصمیمسازیهای اجتماعی کمک کنند.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد