کیفیت قطعات تولیدی خودرویی کشور رو به کاهش است

کیفیت قطعات تولیدی خودرویی کشور رو به کاهش است

سه‌شنبه, ژولیه 4, 2017 - 09:57 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مجری پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبک و سنگین) و ماشین آلات تهران با اشاره به کاهش کیفیت قطعات خودرویی و لوازم یدکی در چند سال گذشته، خواستار اجازه یافتن اتحادیه ها و انجمن های تولیدی برای برخورد با هرگونه قطعه بی کیفیت شد.

به گزارش دیوان اقتصاد، «حسن بشارت نیا» در جریان برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبک و سنگین) و ماشین آلات تهران در محل برج میلاد تهران در گفت وگو با ایرنا افزود: اکنون 70 درصد قطعات مورد نیاز خودروهای سواری داخل کشور بویژه دو خودروساز بزرگ در داخل تولید می شود.
به گفته این مقام مسئول، مشکلی که در این زمینه وجود دارد، با توجه به ارزان بودن قطعات خارجی بویژه کالاهای چینی در بازار، تولیدکنندگان داخلی یارای رقابت با آنها را ندارند، بویژه اینکه از شیوه هایی همچون دامپینگ نیز برای زمینگیر کردن تولیدکنندگان داخلی استفاده می کنند.
وی با اشاره به وجود نزدیک به 15 میلیون دستگاه خودروی سواری در حال حرکت در کشور، خاطرنشان کرد: بطور نمونه توانایی تامین همه نیاز داخلی به لنت ترمز و حتی صادرات آن در داخل وجود دارد، با این وجود شاهد هستیم که همچنان درب واردات این محصول باز است.
بشارت نیا ادامه داد: مطابق قانون، کالاهایی که در داخل کشور توانایی تولیدشان به صورت استاندارد وجود دارد، نباید وارد شوند، اما تقریبا هیچ گاه این رویه درخصوص محصول لنت ترمز متوقف نشده و واردات وجود داشته است.
وی با اشاره به وجود 2 لنت ساز در کشور در اوایل دهه 60، خاطرنشان کرد: امروز شاهد فعالیت تعداد بسیار زیادی لنت ساز قدرتمند در کشور هستیم، با این وجود واردکنندگان این قطعه با لابی گری و با عناوین غلطی که روی کالاهای خود می گذارند، حتی به صورت مونتاژ نشده و به نام کالای نیمه ساخته، لنت را وارد کرده و کالایشان را از گمرکات ترخیص می کنند.
مجری پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبک و سنگین) و ماشین آلات تهران تصریح کرد: تولید داخلی لوزام یدکی خودروهای کم تیراژ نظیر سواری، ماشین آلات سنگین و خودروهای کار مقرون به صرف نیست، اما در عین حال اگر لوازم یدکی به انواع کامیون، تریلر و کشنده نرسد این خودروها بلا استفاده می مانند.
وی گفت: با این حال شاهدیم، توجه لازم به واردات این خودروها وجود دارد، اما به واردات قطعاتشان خیر؛ در اینجاست که مجبور می شویم قطعات را با چند برابر قیمت و تحت عنوان کالاهای سفارشی (و نه تجاری) از طریق پست وارد کنیم.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه همواره افزایش قیمت ارز و تحریم ها به رونق تولید قطعه سازی کشور کمک کرده، تصریح کرد: تولید داخلی در این عرصه درونزاست، زیرا مواد اولیه مورد نیاز آنها در داخل وجود دارد.
وی تاکید کرد: بی کیفیتی که در برخی قطعات خودرویی شاهدیم، مربوط به کالاهای وارداتی است که بی نام و نشان و به صورت فله ای، بدون کارتن و بسته بندی وارد می شوند و پس از آن با انجام یک بسته بندی بر روی آنها به نام قطعه ایرانی فروخته می شوند که بی کیفیت هستند.
بشارت نیا تصریح کرد: در صورتی که از اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی یا انجمن های تولیدکنندگان لوازم یدکی حمایت حقوقی شود، می توانیم با کالاها، لوازم و قطعاتی که نام و نشان مشخصی ندارند برخورد کنیم.
وی گفت: تولیدکنندگان باید از کارگاه یا کارخانه برخوردار باشند، اما در برخی موارد مشاهده شده افرادی با اخذ موافقت اصولی یک کارخانه، در عمل به جعبه سازی روی می آورند و اجناس وارداتی خود را با بسته بندی در جعبه ها به فروش می رسانند.
عضو شورای عالی برگزاری نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبک و سنگین) و ماشین آلات تاکید کرد: برخورد با چنین افراد و گروه هایی که حتی فروشندگان لوازم یدکی نیز دل خوشی از آنها ندارند از سوی اتحادیه فروشندگان در شرایط کنونی میسر نیست، زیرا از اختیار لازم برخوردار نیستند.
وی تصریح کرد: در چند سال گذشته کیفیت بسیاری قطعات خودرویی و لوازم یدکی موجود در بازار ایران در یک مسیر سراشیبی قرار گرفته و هر روز در حال تنزل است.
این مقام مسئول بطور نمونه با اشاره به لوازم جلوبندی خودروها، گفت: در حالی که انتظار می رود این لوازم دستکم چند سال کارایی داشته باشند، اما در عمل عمر بسیاری از این قطعات به یک سال هم نمی رسد و تعمیرکاران که نمی توانند جنس بی کیفیت آنها را ثابت کنند، خرابی خیابان ها و جاده ها را به عنوان عامل اصلی خراب شدن قطعات معرفی می کنند.
وی در خاتمه بار دیگر خواستار آن شد تا فرصت برخورد با کالاها و قطعات بی کیفیت خودروها به اتحادیه ها و انجمن های تولیدی داده شود.
شنبه (دهم تیرماه) پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبک و سنگین) و ماشین آلات تهران با حضور شرکت هایی از چین و فرانسه در فضایی به وسعت 2000 مترمربع در محل نمایشگاه های برج میلاد گشایش یافت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.