رئیس هیات عامل ایمیدرو سه محور راهبردی برای ارتقای جایگاه کشور در زنجیره ارزش جهانی فولاد را تشریح کرد.
3 محور راهبردی برای ارتقای جایگاه کشور در زنجیره جهانی ارزش فولاد
3 محور راهبردی برای ارتقای جایگاه کشور در زنجیره جهانی ارزش فولاد

به گزارش دیوان اقتصاد، محمدمسعود سمیعی نژاد امروز در دوازدهمین کنفرانس بینالمللی فولاد (استیل پرایس) با بیان این مطلب گفت: تضمین پایدار انرژی از طریق قراردادهای بلندمدت، سرمایه گذاری در نیروگاه های اختصاصی و مدیریت مصرف، از جمله محورهای راهبردی این مسیر است.
وی ادامه داد: نوسازی فناوری و توسعه محصولات پیشرفته با حمایت از دیجیتال سازی خطوط تولید، ارتقای کیفیت و سرمایه گذاری در فولادهای خاص و نیز تنوع بخشی به سبد صادراتی و ورود به بازارها با ارزش افزوده بالا با تسهیل صادرات محصولات ویژه به همراه ایجاد مشوق و هدف گیری بازارهای خودرویی انرژی و صنعتی منطقه از دیگر محورها است.
مواجهه دنیا با ۳ تحول راهبردی
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه صنعت فولاد در دنیا با سه تحول راهبردی روبرو است، گفت: این تحولات شامل گذر به فولاد کم کربن، جهش تقاضا برای فولاد های پیشرفته و دیجیتال سازی و اتوماسیون است.
وی افزود: دستور کار کاهش انتشار کربن؛ دولت ها و شرکت های بزرگ را واداشته تا فناوری های و انرژی های تجدید پذیر را در کانون توسعه خود قرار دهند.
توسعه فولاد بدون نوآوری ممکن نیست
سمیعینژاد با اشاره به اینکه روندهای جهانی صنعت فولاد حاکی از این است که آینده صنعت فولاد بدون نوآوری فناورانه، ارتقای سبد محصولات قابل تصور نیست، اذعان کرد: در حوزه هایی نظیر خودروهای نسل جدید، صنایع انرژی پتروشیمی، هوافضا و نظامی نیاز به فولادهای با استحکام بالا در محیط های ایجاد کننده خوردگی، سبک وزن و دیجیتال سازی و اتوماسیون هستیم.
وی ادامه داد: دوقلوهای استفاده از دیجیتال و هوش مصنوعی، قابلیت ردیابی لحظه ای و تولید هوشمند و غیره، به روند طبیعی صنعت فولاد تبدیل شده است.
کاربردهای جدید جهانی فولاد
معاون وزیر صمت با اشاره به نوع مصرف فولاد در دنیا، تصریح کرد: در حوزه ساختمان و زیرساخت ها، ۵۲ درصد، تجهیزات و ماشین آلات ۱۵ درصد، خودرو ۱۲ درصد و محصولات فولادی ۱۰ درصد کل مصرف فولاد را به خود اختصاص می دهند.
وی ادامه داد: مصرف فولاد در حمل و نقل ۵ درصد، تجهیزات الکتریکی ۳ درصد و لوازم خانگی ۲ درصد کیفیت است.
۴۸ درصد محصولات فولادی در جهان، دارای استحکام بالا
سمیعینژاد با بیان اینکه محصولات فولادی مورد استفاده در هر حوزه تغییر یافته و به سمت استفاده از فولاد های خاص و رو به پیشرفت حرکت می کند، گفت: دلیل توسعه جهانی بازار فولاد های خاص، بیشتر توسعه طرحهای های زیرساخت شامل خطوط راه آهن قدیمی با خطوط جدید و اجرای شبکه های هوشمند در سراسر جهان است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه بیش از ۴۵ درصد از رشد بازار، ناشی از افزایش نیاز حوزه خودرو و ماشین آلات به فولاد با استحکام بالا و بادوام است، گفت: بیش از ۴۸ درصد طرحهای زیرساختی در سال ۲۰۲۴ نیز برگرفته از فولاد های ویژه با استحکام بالا است.
وی ادامه داد: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از شرکت های پیشرو در حال افزایش سرمایه گذاری در توسعه آلیاژ ها با کارایی بالا و همکاری های استراتژیک در این زمینه است.
به گفته سمیعینژاد، نوآوری در فناوری های تولید مانند چاپ سه بعدی و توسعه فولاد آلیاژی پیشرفته به تولید قطعات پیچیده پیچیده تر و سفارشی تر از جنس فولاد ضد زنگ با دقت بیشتر و ضایعات کمتر، پیش بینی رشد تقاضای فولاد ضد زنگ نمونه ای از توسعه فولادهای ویژه است.
وی ادامه داد: رشد صنعتی بازارهای نوظهور و لزوم توسعه زیرساخت ها و شهرنشینی به ویژه در منطقه آسیا و آفریقا رشد طرحهای انرژی های تجدیدپذیر و توسعه در خودروهای برقی، کاربردهای جدید در بخش هایی همچون هوا فضا و تجهیزات پزشکی نشان دهنده رشد فولادهای آلیاژی در این صنعت است.
معاون وزیر صمت با اشاره به ضرورت توجه به رویکردهای رقابتی گفت: در سال ۲۰۲۴ تولید فولاد خام ترکیه با رشد قابل توجه ۹.۴ درصد به حدود ۳۶.۹ میلیون تن رسید.
وی افزود: در این مدت، تولید ایران به حدود ۳۱.۴ میلیون تن رسید که رشد ۲.۲ درصدی را به خود اختصاص داده است.
سمیعینژاد با بیان اینکه صادرات فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۴ به میزان قابل توجهی افزایش داشت، گفت: این کشور ۱۳.۴ میلیون تن محصول فولادی به ارزش تقریبی ۹.۷۵ میلیارد دلار صادر کرد که نسبت به سال قبل ۲۷.۶ درصد رشد وزنی و ۱۷.۷ درصد رشد ارزشی را نشان می دهد.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد



























































































