گام های رو به جلو ایران و ایتالیا در عرصه اقتصاد

اختصاصی دیوان اقتصاد؛

گام های رو به جلو ایران و ایتالیا در عرصه اقتصاد

دوشنبه, آوریل 11, 2016 - 12:04 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

تهران فردا میزبان « متئو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا است ، وی را هیاتی 250 نفره بلند پایه سیاسی و اقتصادی در این سفر همراهی می کند.

تهران فردا میزبان « متئو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا است ، وی را هیاتی 250 نفره بلند پایه سیاسی و اقتصادی در این سفر همراهی می کند.

به گزارش دیوان اقتصاد ،نخست وزیر ایتالیا دراقامت 2 روزه خود قرار است با رئیس جمهوری، رئیس مجلس و معاون اول رئیس جمهوری کشورمان دیدار و گفت وگوهایی جداگانه داشته باشد.

رنتسی همچنین در همایش بزرگ اقتصادی با حضور مدیران شرکت ها و بازرگانان دو کشور سخنرانی می کند. امضای اسناد و یادداشت تفاهم‌هایی در زمینه‌های علمی و فناوری، گردشگری، محیط زیست و راه‌آهن در دستور کار دو کشور قرار دارد.

 تعدادی از وزیران، مقامات اقتصادی و مدیران ارشد بانک های عمده ایتالیایی، تجار و صاحبان صنایع این کشور از جمله اعضای این هیات هستند. روسای صندوق ضمانت صادرات «ساچه»، شرکت ملی نفت ایتالیا «انی» و کنفدراسیون صنایع ایتالیا «کنفیندوستریا، نیز در این هیات حضور دارند

ایتالیا کشوری در اروپای غربی با یک سوم وسعت ایران، حدود 60 میلیون نفر جمعیت ،  پنجمین کشور پرجمعیت و چهارمین قدرت اقتصادی اروپا، هشتمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان (پس از آمریکا، ژاپن، آلمان، چین، انگلستان، فرانسه و برزیل) است.

این کشور دایره جغرافیایی جالبی دارد، در حالی که دو کشور «واتیکان »و «سن مارینو » را در خود جای داده اما منطقه ای به نام «کامپیونه » در خاک سوئیس از آن ایتالیاست .

مناسبات رم با تهران از قدمت 120 ساله برخوردار است و در طول این سال ها همچنان تلاش کرده تا مراودات خوبی با کشورمان داشته باشد ، آغاز مناسبات تهران – رم به دوران ناصرالدین شاه باز می گردد ، نخستین موافقتنامه تجاری میان دو کشور نیز درآن زمان منعقد شد و در فاصله گذشت سال ها  تعداد زیادی موافقتنامه تجاری، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی میان دو کشور به امضا رسیده که بخشی از آنها به دوران پس از انقلاب مربوط می شود. قسمت اعظم موافقتنامه هایی که قبل از انقلاب به امضا رسید، عمدتاً اقتصادی و سیاسی بود. این کشور همواره در سال های پس از انقلاب تلاش کرد که با وجود جنگ تحمیلی و تحریم های غرب علیه ایران ، مراوداتش را با کشورمان حفظ کند به این معنا که اگرچه ايتاليا در مجامع بين‌المللی در بسياری از مواقع به ‌نفع جمهوری اسلامی ايران رای نداد، ولی در مقايسه با ديگر کشورها، به ‌طور نسبی برآن بود تا بانی مخالفت با جمهوری اسلامی ايران نباشد.

اجرایی شدن توافق برجام در تیرماه سال 94 فرصت خوبی را برای گسترش مناسبات ایتالیا با ایران فراهم کرد ، این کشور اروپایی همچون بسیاری از همسایگان خود با اعزام هیات های مختلف به ایران تلاش کرد تا زمینه های گفت وگو و بررسی نحوه سرمایه گذاری در ایران را بیابد. آنها به این موضوع نیز بسنده نکردند و با دعوت رسمی از رییس جمهوری میزبانی شایسته ای از وی کردند ،  سفر بهمن ماه سال گذشته دکتر روحانی به ایتالیا اولین سفر رئیس جمهوری ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از سال 11 سال بود .

 این سفر در پی دعوت همتای ایتالیایی  دکترروحانی  پس از اجرایی شدن برجام بود در جریان این سفر چهار روزه مردان دولت یازدهم، 14 سند همکاری به ارزش ۲۰ میلیارد یورو را با ایتالیا امضا کردند .

پیشینه مناسبات تجاری ایران و ایتالیا گویای آن است که این کشور پیشتازغربی با حجم مبادلات تجاری 10 میلیارد دلار با ایران در سال 2011 میلادی، به مهم‌ترین شریک تجاری و با میزان واردات 7.4میلیارد دلار به اولین واردکننده از ایران، در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا مبدل شد.

طی دوره 10 ساله پیش از تحریم‌ها، 80 تا 90 (2011- 2001 میلادی)صادرات ایران به ایتالیا با 3.5 برابر افزایش به 7.4 میلیارد دلار و واردات ایران با 2.5 برابر افزایش تا میزان 2.6 میلیارد دلار بالا رفت. در مجموع این دوره، تجارت با ایتالیا 23.4 درصد از کل مبادلات تجاری با اتحادیه اروپا را پوشش داد که روند آن کم و بیش از روند کلی بین ایران و اتحادیه اروپا تبعیت کرد. در همین دوره سهم ایران از کل واردات ایتالیا یک درصد و از کل صادرات 0.62 درصد بود. حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا در سال 2011 میلادی با بیش از سه برابر افزایش نسبت به سال 2001 میلادی از 2.7 به 10 میلیارد دلار افزایش یافت اما پس از وقوع تحریم‌ها، باوجود اینکه واردات از ایران با 60 درصد افت به کمتر از سه میلیارد دلار رسید، صادرات ایتالیا فقط 30 درصد کاهش را نشان می دهد.

رقم مبادلات دو کشور در سال 91 (2012) به 885 میلیون دلار کاهش یافت. در سال 92 نیز حجم تجاری ایران و ایتالیا با افت 18 درصدی نسبت به یک سال قبل از آن به یک میلیارد و 50 میلیون دلار کاهش یافت. در این سال ایران وارداتی به ارزش 849 میلیون دلار از ایتالیا و صادراتی به میزان 201 میلیون دلار به این کشور را تجربه کرد.

ایران و ایتالیا در سال 93 مبادلات تجاری یک میلیارد و 707 میلیون دلاری داشتند. سهم ایران از این مبادلات 614 میلیون دلار و ایتالیا یک میلیارد و 93 میلیون دلار بود. تراز تجاری ایران با این کشور اروپایی منفی و واردات بیشتر از صادرات بود.

حجم مبادلات تجاري تهران با رم درسال 94 معادل يک ميليارد و 484 ميليون دلار بود براساس آمار سازمان توسعه تجارت واردات ايران از ايتاليا معادل يک ميليارد و 18 ميليون دلار و صادرات  به اين کشور نيز معادل 466 ميليون دلار بود . با توجه به تمايل اين کشور به افزايش همکاري ها با ايران به نظر مي رسد که حجم مبادلات تجاري ايران و ايتاليا در آينده روند صعودي را ثبت خواهد کرد.

ماشين آلات و رآکتورهاي هسته اي، وسايل نقليه زميني، ماشين آلات و دستگاه هاي برقي، محصولات دارويي، مواد پلاستيکي، مصنوعات از چدن، آهن يا فولاد اقلام مهم صادراتي ایتالیا به ایران است و در مقابل ایران فرآورده های معدنی، پوست و چرم، تولیدات شیمیایی، خشکبار، فرش، محصولات پتروشیمی و... را به این کشور صادر می کند .

و سخن آخر اینکه با توجه به عزم تهران و رم برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری که منجربه امضای دهها قرارداد همکاری و سرمایه گذاری مشترک در سفر دکتر روحانی به ایتالیا شد پیش بینی می شود سفر نخست وزیر این کشور نیز زمینه های جذب بیشتر سرمایه های خارجی ، انتقال تکنولوژی ، تولیدات صنعتی و توسعه صادرات از محل تولیدات مشترک را فراهم کرده و رقم کنونی مبادلات را تا 3 برابر افزایش دهد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.