سهم یك درصدی ایران از خودروسازی جهان

سهم یك درصدی ایران از خودروسازی جهان

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از سهم یك درصدی جمهوری اسلامی ایران در بازار جهانی تولید خودرو در سال های 2014- 2012 میلادی (سال های 1391 تا 1393 خورشیدی) نشان دارد؛ در حالی كه چین با شتاب دهی به خودروسازی خود در این مدت از 23 به 26 درصد رسیده است.

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از سهم یك درصدی جمهوری اسلامی ایران در بازار جهانی تولید خودرو در سال های 2014- 2012 میلادی (سال های 1391 تا 1393 خورشیدی) نشان دارد؛ در حالی كه چین با شتاب دهی به خودروسازی خود در این مدت از 23 به 26 درصد رسیده است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، جهان بین سال های 2010 تا 2014 میلادی 10 كشور شاخص تولیدكننده خودرو داشت كه نزدیك به 80 درصد بازار را در اختیار داشتند.

در سال 2010، چین با تولید 18 میلیون و 260 هزار دستگاه خودرو رتبه نخست را داشت و در سال 2014 نیز با ساخت 23 میلیون و 720 هزار دستگاه خودرو همچنان در این جایگاه تثبیت ماند.

پس از چین كه در مدت مورد بررسی رتبه نخست را از آن خود ساخت، ژاپن و آمریكا برای كسب رتبه دوم رقابتی نزدیك دارند.

ژاپن با تولید 9 میلیون و 630 هزار دستگاه خودرو در سال 2010 و سهم 12 درصدی، رتبه دوم را كسب كرد و در سال 2014 با تولید 9 میلیون و 770 هزار دستگاه پس از آمریكا در جایگاه سوم نشست.

آمریكا در سال 2010 میزان تولید خودرو خود را هفت میلیون و 740 هزار دستگاه اعلام كرد و پس از ژاپن در رتبه سوم جهان جای گرفت اما در سال 2014 توانست با تولید 11 میلیون و 660 هزار دستگاه خودرو و كسب سهم 13 درصدی جهان در این بخش به جایگاه دوم صعود كند.

برپایه جدول های آماری منتشر شده، به ترتیب چین، آمریكا، ژاپن، آلمان، كره جنوبی، هند، مكزیك، برزیل، اسپانیا و كانادا 10 كشور شاخص جهان در زمینه تولید خودرو به شمار می روند.

آمار كل تولید خودرو در جهان در سال 2010 برابر 78 میلیون و 40 هزار دستگاه بود كه در سال 2014 به 90 میلیون و 130 هزار دستگاه رسید.

برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، جمهوری اسلامی ایران در سال های 2010 و 2011 رتبه سیزدهم جهان را در این بخش از آن خود ساخت.

ایران در سال 2010 با تولید یك میلیون و 600 هزار دستگاه، نسبت به سال پیش از آن 14.7 درصد رشد تولید داشت.

در سال 2011 میزان تولید خودرو در كشور ما به یك میلیون و 650 هزار دستگاه رسید كه نسبت به عملكرد سال پیش از آن 3.1 درصد افزایش نشان داد.

كشور ما در سال های 2012، 2013 و 2014 به ترتیب یك میلیون، بیش از 740 هزار دستگاه و یك میلیون و 90 هزار دستگاه خودرو تولید كرد كه رتبه های هجدهم، بیستم و هجدهم جهان را در این زمینه به دست آورد.

گرچه در سال 2012 نسبت به 2011 كاهش 39.3 درصدی و در سال 2013 نیز افت 25.6 درصدی را در همسنجی با سال 2012 تجربه كردیم اما در سال 2014 افزایش 46.8 درصدی تولید خودرو را به دست آوردیم.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده امسال برنامه تولید یك میلیون و 350 هزار دستگاه انواع خودرو را هدفگذاری كرده است كه در همسنجی با رقم یك میلیون و 600 هزار دستگاه تولید شده در سال 1390 بالغ بر 84.3 درصد را پوشش می دهد.

جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 با تولید بیش از یك میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو، رتبه سیزدهم جهان را در این بخش به خود اختصاص داده بود.

همچنین سال 1392 همراه با تشدید تحریم ها و مشكل های پدید آمده، افت تولید در این بخش، موجب تنزل به جایگاه بیستم شد و آمارهای منتشر شده رقم تولید 730 هزار دستگاه را نشان داد.

برخی آمارهای غیررسمی حاكی است نزدیك به 16 میلیون تا 17 میلیون دستگاه خودرو در كشور پلاك دارند كه هفت میلیون آنها باید از رده خارج شوند.

برپایه هدف گذاری كمی برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید در سال 1396 بالغ بر یك میلیون و 750 هزار دستگاه خودرو سبك (سواری و وانت) تولید شود و در افق چشم انداز 1404 دستیابی به سه میلیون دستگاه مورد انتظار است كه یك سوم آن باید راهی بازارهای صادراتی شود.

همچنین شمار خودروهای تجاری (اتوبوس، مینی بوس و كامیون) نیز برای سال 1396، نزدیك به 43 هزار دستگاه پیش بینی و در افق 1404 رسیدن به 120 هزار دستگاه هدفگذاری شده است كه یك چهارم تولید در آن زمان باید صادر شود.

استان های تهران، خراسان رضوی، كرمان، آذربایجان شرقی و اصفهان مناطق فعال در صنعت خودروسازی كشور به شمار می روند و استان های آذربایجان غربی، سمنان، كرمانشاه، لرستان و مازندران در زمینه قطعه سازی و مجموعه سازی فعالیت دارند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.