رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به سیاستهای دولت در مقوله توسعه خطوط مترو، در بودجه سال آینده ردیف اعتباری برای این مهم گنجانده خواهد شد.
ردیف اعتباری برای خطوط مترو در بودجه 97
ردیف اعتباری برای خطوط مترو در بودجه 97
به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا،محمدباقر نوبخت در حاشیه بازدید از خط دوم قطارشهری مشهد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی در مورد اجرا نشدن مصوبه تخصیص سهم 2 میلیارد دلاری برای توسعه خطوط مترو در کلانشهرها از زمان دولت دهم و سیاست دولت دوازدهم در خصوص این مصوبه، افزود: تسهیل عبور و مرور مردم در جغرافیای شهر از طریق توسعه قطارشهری از مهمترین سیاستهای دولت است.
وی ادامه داد: شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه مهیا هستند در بودجه سال آینده این سیاست را با گنجاندن ردیف اعتباری ادامه دهند.
معاون رئیس جمهوری در ادامه همچنین به سهم شهرداریها از محل مالیات بر ارزش افزوده اشاره و بیان کرد: سهم شهرداریها از این محل حدود 15 هزار میلیارد تومان است. در این خصوص هیچ کاهشی رخ نداده و دولت ریالی از این مبالغ را استفاده نمی کند.
وی گفت: در قالب برنامه ششم توسعه نیز بحثی مطرح بود که ساز و کار وصول مالیات و تخصیص آن به شهرداریها از کانال خزانه عمومی عبور کند. برای تسهیل در کار چنانچه گذر از خزانه نیز صورت نگیرد و بدون اینکه تخصیص از سوی سازمان برنامه انجام شود، این مبلغ توسط خزانه توزیع می شود.
* کارساز نبودن روشهای سنتی احیا بافت فرسوده شهری
رئیس سازمان برنامه و بودجه به موضوع نوسازی بافتهای فرسوده نیز اشاره و بیان کرد: طبق توصیه رئیس جمهوری برای شتاب در روند نوسازی بافتهای فرسوده، به جای احیا یک و یا 2 واحد در بافت فرسوده شهری می توان از طرحهای بهتری استفاده نمود.
نوبخت افزود: در این راستا رئیس جمهوری به کارشناسان دستور دادند تا در بهسازی بافتهای فرسوده با راهکارهای مناسبتری عمل کنند. با روشهای سنتی و پیشین در خصوص احیا بافتهای فرسوده در سطح کشور تحول خاصی رخ نداده لذا در شهرهای بزرگ باید نوآوری در نوسازی داشت تا در زمان کوتاهی شاهد تحول در این بافتها بود.
وی ادامه داد: طبق سیاسیت ابلاغی رئیس جمهوری باید با روشهای موثر شهرها را از وضعیتی که هم اکنون در تفاوت ساختمانی و اجتماعی با آن مواجیهم خارج کرد.
* تامین سهم 15 درصدی دولت در پروژه قطار سریع السیر مشهد - تهران
معاون رئیس جمهوری در ادامه همچنین گفت: برخی استانهای کشور فاقد خطوط ریلی هستند. با توجه به وضعیت ویژه مشهد و میزبانی شایسته زائران داخلی و خارجی همواره این کلانشهر مورد توجه دولت بوده است.
وی افزود: اجرا و تعدد خطوط متعدد مترویی و همچنین مساعدت دولت برای اجرای پروژه قطار سریع السیر برقی مشهد - تهران که بسیار هزینه بر است گواه این موضوع می باشد.
نوبخت ادامه داد: دولت 15 درصد سهم خود را برای اجرای این پروژه با همه سختیها تامین کرده است. همواره مشهدالرضا(ع) متفاوت از سایر نقاط کشور دیده می شود که البته این التفات نیست بلکه وظیفه و ضرورت است.
وی گفت: این یک وظیفه است که تمام امکانات را برای رفاه حال زائران داخلی و خارجی فراهم کنیم. استاندار خراسان رضوی نیز همیشه مسائل مشهد را به ما منعکس می کرده و می کند، هم اکنون نیز شهردار مشهد با برنامه ای که دارد در بحث مترو پیشرفتهای خوبی در این کلانشهر حاصل خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز از مرحله نخست خط دوم قطارشهری مشهد و ایستگاه در دست ساخت سعدی بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند اجرای این پروژه قرار گرفت. استاندار خراسان رضوی، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، شهردار مشهد و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد نوبخت را در این بازدید همراهی کردند.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد