ازبکستان به دنبال دسترسی به ایران از طریق افغانستان

ازبکستان به دنبال دسترسی به ایران از طریق افغانستان

سه‌شنبه, اکتبر 31, 2017 - 15:03 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

خط ریلی
سازمان راه آهن افغانستان اعلام کرد، ایجاد یک خط ریلی بین ازبکستان و افغانستان برای اتصال ازبکستان به ایران یکی از مهمترین موضوعات بحث در جریان سفر اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به ازبکستان خواهد بود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از تسنیم، سازمان راه آهن افغانستان اعلام کرد، ایجاد یک خط ریلی بین ازبکستان و افغانستان برای اتصال ازبکستان به ایران یکی از مهمترین موضوعات بحث در جریان سفر اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به ازبکستان خواهد بود.

عبدالباری صدیقی، معاون رئیس سازمان راه آهن افغانستان گفت، ازبکستان علاقمند به کمک به افغانستان برای احداث یک خط ریلی است تا ازبکستان را به صورت مستقیم به ایران متصل نماید.

وی گفت، مستقیم ترین مسیر اتصال ازبکستان به ایران از طریق افغانستان خواهد بود.

بر اساس این طرح، خط ریلی از مزار شریف در استان بلخ و با عبور از 4 استان به هرات خواهد رسید. به گفته صدیقی، یک خط اصلی و چند خط فرعی قرار است احداث شود.

وی افزود: «این خط ریلی در یک طرف، از نیباباد در مزار شریف تا هرات و از طرف دیگر تا قندوز کشیده خواهد شد. ازبکستان می تواند از طریق این خط ریلی به راه آهن افغانستان مرتبط شود.»

سازمان راه آهن افانستان گفته، با برقراری یک شبکه حمل و نقل شمال-غرب، مبادلات تجاری میان کشورهای ایران، تاجیکستان، قرقیزستان و چین افزایش خواهد یافت و روابط تجاری میان افغانستان و ازبکستان نیز رشد خواهد کرد.

در همین حال، اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان هم تایید کرده که در آینده نزدیک موافقتنامه های تجاری و ترانزیتی ای بین مقامات ارشد افغانستان و ازبکستان به امضا خواهد رسید.

سیام پاسارلای، سخنگوی اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان گفت: «انتظار می رود رئیس جمهور به زودی به ازبکستان سفر کند و 16 یادداشت تفاهم از جمله یادداشت تفاهم آغاز ساخت شبکه ریلی به امضا برسد. این خبر خوبی برای ماست و این امیدواری را به ما می دهد که ما باید سرمایه گذاری بیشتری در افغانستان انجام دهیم.»

شبکه ریلی شمال-غرب، یکی از 6 پروژه ریلی مهم منطقه ای است که امتداد آن در خاک افغانستان به 1100 کیلومتر می رسد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.