ماندگاری مشتری رمز موفقیت کسب و کار دیجیتال

در کارگاه تخصصی کسب و کار دیجیتال مطرح شد؛

ماندگاری مشتری رمز موفقیت کسب و کار دیجیتال

سه‌شنبه, نوامبر 14, 2017 - 10:10 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

یک صاحب نظر کارآفرینی گفت: ماندگاری مشتری رمز اصلی موفقیت در کسب و کار دیجیتال است و باید از هر روش معقول و متناسب با نوع محصول و خدمات خود برای جلب نظر و تأمین نیاز و خواست مشتری بهره ببریم.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایبِنا، محمد صادق برادران در کارگاه تخصصی طراحی کسب و کار دیجیتال در یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال فعالیت نسبتا دائمی تولید، عرضه یا خرید و فروش کالا یا خدمات را جهت خلق ارزش اقتصادی، کسب و کار تعریف کرد و اظهار داشت: تصویر ایجاد تغییر و ساخت آینده، سنگ بنای اولیه راه اندازی هر نوع کسب و کار در حوزه دیجیتال است.

وی افزود: برای فعالیت و طراحی یک کسب و کار در حوزه دیجیتال، باید ضمن ارائه یک محصول فناورانه خوب و خلاقانه، ابعاد بیزینسی کار نیز مورد توجه و طراحی قرار بگیرد.

برادران انواع تجارت را بر اساس فعالیت به چند دسته خانگی، خانوادگی، روستایی- شهری، خلاق و فرهنگی و همچنین اجتماعی تقسیم کرد و گفت: ما در صورت داشتن یک محصول فناورانه خوب تنها تا ۲۵ درصد می توانیم از موفقیت خود مطمئن باشیم و مابقی آن به داشتن یک طرح مناسب از مدل کسب و کار بر می‌گردد.

وی، کسب و کار دیجیتال را موجب افزایش درآمد و کاهش هزینه دانست و عنوان کرد: نخستین گام در طراحی این نوع از تجارت، طراحی مدل مشخص و دقیق کسب و کار دیجیتال است که طی آن تصویری انتزاعی از این کار مطابق با نحوه خلق ارزش اقتصادی و نحوه مدیریت آن در دست باشد.

برادران در ارتباط با عناوین و موضوعات مهمی که باید در طراحی مدل کسب و کار مد نظر قرار بگیرند، اظهار داشت: رابطه با مشتریان، محصول یا خدمت، فعالیت های کسب و کار، شرکاء و تأمین کنندگان، هزینه ها، منابع، مشتریان، درآمد و کانال فروش باید به طور دقیق مورد بررسی و شناسایی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: از جمله موارد مهمی که لازم است در ابعاد کلان مورد دقت نظر قرار بگیرند باید به محیط کسب و کار دور یا فضای بین المللی، شرایط کلان فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و سیاسی و همچنین شرایط کلان علمی و فناوری اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی رقبای قدیم و جدید در کسب و کار دیجیتال، خاطر نشان کرد: رقبای کاری از سطوح کوچک تا بزرگ شامل رقبای اطراف، رقبای شهری، استانی، کشوری و بین المللی را نباید از نظر دور نگه داشت.

این صاحب نظر کارآفرینی و متخصص در امر کسب و کارهای دیجیتال انسجام و اتحاد یک تیم کاری آگاه و خلاق را از دیگر عوامل موفقیت در کسب و کار دیجیتال معرفی کرد و گفت: در کنار این عوامل باید تأمین کنندگان، خریداران و محصولات جایگزین را نیز مورد توجه قرار داد.

وی شاخص‌ترین و درآمدزاترین بخش حوزه دیجیتال را خرید و فروش دانست و در خصوص اقدامات لازم در راستای توفیق در این زمینه اظهار داشت: تحلیل کامل مشتری یعنی تعیین دقیق و مشخص جامعه هدف و مشتریان به دور از تعاریف کلی در این زمینه، موجبات هدف گذاری دقیق و برداشتن گام های اولیه در مسیر موفقیت را فراهم می کند.

برادران افزود: مشتریان تنها خریداران و کسانی که برای تهیه محصول و خدمات ما هزینه می کنند، نیستند بلکه تمام کاربران نیز به سبب حضور و واکنش نشان دادن به در صفحه ما و بالا بردن رنکینگ کسب و کار ما، مشتری محسوب می شوند.

وی، دستیابی به فرصت مناسب برای طراحی کسب و کار دیجیتال را منوط به دو رویکرد کلی فرصت یابی عنوان کرد و گفت: رویکرد بر اساس مسائل و نیازها و رویکرد بر اساس قابلیت ها و ظرفیت ها که شامل قابلیت های فردی، منابع، بازار و مشتری بالقوه و بالفعل می شود.

صادق برادران، غربالگری و توسعه مفهومی را گام‌های بعدی موفقیت در کسب و کار دیجیتال معرفی کرد و افزود: پس از این مراحل ارزیابی محصول و یا خدمت است که موجب طراحی محصول و فرایند می شود که در نهایت به تولید می انجامد.

این صاحب نظر کارآفرینی بر اهمیت تمام موضوعات مرتبط با مشتریان تأکید ویژه کرد و گفت: باید انواع راه های ارتباطی که گروه های گوناگون مشتریانمان آنها را برای تماس با ما ترجیح می دهند را در کنار تمام کانال ها و شیوه هایی که ارتباط ما را با مشتری ایجاد و حفظ می کند، بررسی و مشخص کنیم.

وی تصریح کرد: ماندگاری مشتری رمز اصلی موفقیت در کسب و کار دیجیتال است و به همین سبب هم باید از هر روش معقول و متناسب با نوع محصول و خدمات خود برای جلب نظر و تأمین نیاز و خواست مشتری و گروه مخاطبان جهت روشن نگه داشتن چراغ کسب و کار خود بهره ببریم.

برادران در خاتمه اظهار داشت: در نهایت برآورد هزینه ها و شرایط سودآوری و نسبت این دو با یکدیگر  با درنظر گرفتن مدت زمان بازدهی، در صورت انجام کسب و کار تعیین کننده این نکته خواهد بود که کسب و کار شما در چه مرحله ای قرار گرفته است و اگر در ابتدای کار و ایده پردازی هستید نیز تعیین کننده راه اندازی و یا عدم آن است.

یادآور می شود،  یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال از تاریخ ۲۰ لغایت ۲۶ آبان ماه در محل مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.