اثر تورم در نظام پولی و خروج از رکود از دست رفته

نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران:

اثر تورم در نظام پولی و خروج از رکود از دست رفته

پنج‌شنبه, ژوئن 16, 2016 - 10:23 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

کاهش تورم همراه با رکود، گشایش چندانی را در حوزه فعالیت های صنعتی موجب نمی شود.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از اخبار پولی مالی، مرتضی لطفی- نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران درباره امکان تحقق تورم تک رقمی در سال جاری گفت: باتوجه به اراده ای که در دولت تدبیر و امید در رابطه با کنترل نرخ تورم در طی سه سال گذشته دیده شده است؛ رسیدن به این هدف چندان دور از ذهن نیست.
لطفی ادامه داد: البته آنچه که در بخش صنعت و تولید، اسباب رشد را فراهم خواهد کرد؛ خروج از بحران رکود فعلی است. به تعبیری کاهش تورم همراه با رکود، گشایش چندانی را در حوزه فعالیت های صنعتی موجب نمی شود.
وی تصریح کرد: امید می رود دولت که عزم و اراده راسخی در کاهش شاخص تورم از خود نشان داده است؛ بتواند برنامه های درستی را به منظور خروج از رکود پیش بینی کند.
لطفی با اشاره به اینکه در سال گذشته رشد صنعت منفی 2.2 درصد شد؛ اظهار داشت: البته باتوجه به شرایط پیش آمده بعد از برجام و اظهارات اخیر وزیر امور خارجه درباره دریافت مطالبات از کشورهای خارجی و طرح قراردادهای سرمایه گذاری خارجی در اتاق بازرگانی؛ می توان چشم انداز روشنی را برای آینده متصور شد.
به گفته وی؛ اگر دولت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، موضوع رکود را مدنظر قرار دهد؛ آنگاه می توان آثار کاهش تورم را بر روی سفره های مردم مشاهده کرد. درحال حاضر حتی شاهد هستیم که قدرت خرید مردم به میزان 7 دهم درصد کاهش پیدا کرده است.
این عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران معتقد است: در دنیا نرخ سود تسهیلات رابطه مستقیمی با شاخص تورم دارد؛ این درحالی است که در کشور ما تورم به 10 درصد رسیده، اما کماکان سود تسهیلات پرداختی 20 درصد است که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد. این موضوع بدان معناست که تورم اثر بخشی خود را در نظام پولی و مسئله خروج از رکود از دست داده است.
لطفی افزود: اگر پیش بینی رشد اقتصادی 5 درصدی در سال جاری محقق شود؛ تورم تک رقمی نیز چندان بعید به نظر نمی رسد. بدین ترتیب می توانیم اثربخشی کاهش تورم را در پویایی صنعت و افزایش قدرت خرید مردم شاهد باشیم.
وی با تاکید بر اینکه کاهش تورم در دوره رکود ملموس نخواهد بود؛ اذعان داشت: در چنین شرایطی قدرت خرید مردم کماکان کاهش یافته و کارخانجات پایین تر از ظرفیت اسمی خود تولید خواهند کرد و قادر به پرداخت تسهیلات نخواهند بود.
لطفی گفت: باتوجه به سیاست های در پیش گرفته شده دولت یازدهم و بارقه های امیدی که در حوزه سرمایه گذاری به ویژه در بخش هایی چون خودروسازی، پتروشیمی و انرژی شکل گرفته و همچنین توفیق نظام دیپلماسی کشور در دریافت مطالبات؛ می توان انتظار تورم تک رقمی را داشت.
لطفی عنوان کرد: از آنجایی که میزان تولید در حوزه صنعت بیش از تقاضا است؛ اگر زمینه تقاضا از طریق صادرات و مصرف داخلی افزایش پیدا کند، صنعت از رشد منفی خارج و درنهایت رکود ریشه کن می شود. درچنین شرایطی می توان گفت که نسبت مناسبی بین کاهش تورم و رشد صنعت ایجاد شده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.