شگردی ناشیانه برای بازپس‌گیری دلارهای خانگی

شگردی ناشیانه برای بازپس‌گیری دلارهای خانگی

قرار بود ولی‌اله سیف کلید ابطال دلارهای خانگی را بزند؛ اما در پی نپذیرفتن مردم، یک نماینده مجلس پای غیرخودی‌ها را به میان کشید.

 

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از شرق، علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس، گفته: «وزارت خزانه‌داری آمریکا با اعلام اینکه ۲۲ میلیارد دلار ارز کشور در دست مردم است، به دنبال باطل‌کردن این اسکناس‌هاست.» عجیب نیست اگر یک نماینده بدون اطلاع از مسائل ارزی و صرفا برای ایجاد نگرانی در مردم و جذب دلارهای خانگی چنین سخنانی بگوید؛ آن‌هم وقتی‌که رئیس‌کل بانک مرکزی قبلا یک بار این شوخی را جدی مطرح کرده بود. حرفی که کارشناسان از آن به‌عنوان حرفی بی‌معنی یاد می‌کنند.
علیرضا محجوب در کنگره سراسری «برند ملی؛ اقتدار ملی» گفت: این موضوع در صدر تصمیمات وزارت خزانه‌‌داری آمریکاست و شخص رئیس‌جمهور آمریکا نیز به‌جد آن را دنبال می‌کند که اگر به اطلاعات بنیادی برسد، ابتدا این اسکناس‌ها را مشکوک و بعد باطل اعلام کند. او گفت: هدف آمریکا از این اقدام حادثه‌سازی است تا باعث ایجاد تجمع برای فروش دلار و پس‌دادن این پول‌ها بشود. به گزارش خبرگزاری‌ها، محجوب با اشاره به اتفاقاتی که در بازار افتاد، افزود: همه اتفاقات از زمانی آغاز شد که عده‌ای ارز چهارهزار‌و ۲۰۰ تومانی دریافت کردند؛ اما محصولات خود را بر‌اساس ارز هشت هزار تومانی به فروش رساندند. اولین واکنش‌های بازار در این زمینه مربوط به ابزار‌های منتهی به فضای مجازی، انواع گوشی‌ها و دستگاه‌های الکترونیک با واکنش وزیر ارتباطات نیز مواجه شد.
پیش‌تر رئیس کل بانک مرکزی برای آنکه مردم تشویق به سپرده‌گذاری ارزی شوند، گفته بود اسکناس‌های ارزی تاریخ انقضا دارد و ممکن است پس از گذشت دوره‌ای برخی از این اسکناس‌ها قابلیت خرید و فروش در بازار داخلی را نداشته باشد. این گفته که تا پیش‌از‌این مسبوق به سابقه نبود، گویی برای بیرون‌کشیدن دلارهای خانگی مردم مطرح شده است.
احمد حاتمی‌یزد، کارشناس ارشد بانکی، با سیاسی‌خواندن این اظهارنظرها می‌گوید: این اظهارنظرها به دنبال آن است که مردم را تحریک کنند تا اگر دلار خانگی دارند، زودتر وارد بازار کنند تا به‌این‌ترتیب قیمت دلار به گمان آنها کاهش پیدا کند! حاتمی‌یزد ادامه می‌دهد: این حرف‌ها بی‌مایه است و اعتباری ندارد. علاوه بر آنکه هیچ‌وقت آمریکا چنین چیزی را اعلام نکرده و اگر اطلاع درستی در این زمینه وجود داشته باشد، این بانک مرکزی است که باید واکنش نشان دهد و نه نماینده مجلس که از مسائل ارزی اطلاعی ندارد و مسئولیتی هم در این زمینه ندارد. این کارشناس ارشد بانکی با بیان اینکه قابل شناسایی نیست که دلار در کجا چاپ شده است، گفت: چنین حرفی از اساس بی‌معناست.
محسن قادری، کارشناس طلا و ارز، هم در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به اینکه نمی‌توان این حرف را پذیرفت، می‌گوید:‌ دلار نقدی ممکن است از هر کجای دنیا به ایران آمده باشد، نمی‌توان آن را شناسایی کرد و نمی‌توان به ‌صورت مستند اعلام کرد از کجاست تا به فکر ابطال آن باشیم.
قادری با بیان اینکه این سخن حرفی بی‌معناست، ادامه می‌دهد: با فرض پذیرش چنین اقدامی از سوی آمریکا، این اقدام برای آمریکا هزینه سنگینی دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.