انعقاد قرارداد همکاری بین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان ثبت احوال

انعقاد قرارداد همکاری بین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان ثبت احوال

دوشنبه, ژولیه 23, 2018 - 10:14 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

با حضور رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و رئیس سازمان ثبت احوال، تفاهم‌نامه همکاری با عنوان «بهره‌برداری از سامانه استعلام الکترونیکی هویت توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت بر خط و آنلاین» به امضا رسید.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، تفاهم‌نامه همکاری با عنوان «بهره‌برداری از سامانه استعلام الکترونیکی هویت توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت بر خط و آنلاین» بین سازمان ثبت احوال و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز با حضور رئیس ستاد در محل رئیس سازمان ثبت احوال کشور امضا شد.
حمید درخشانی‌نیا امروز در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان ثبت احوال کشور گفت: سازمان ثبت احوال در سال‌های اخیر توسعه زیادی داشته و پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به روز رسانی شده و روز به روز در حال عرضه خدمات بیشتری هستیم.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور در مورد انعقاد تفاهمنامه همکاری با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: براساس مذاکرات و اقدامات انجام شده بین سازمان ثبت احوال کشور و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا امکان بهر‌ه‌مندی برخط پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور برای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم آمده است.
وی افزود: پایشگاه اطلاعات جمعیت کشور، اطلاعات هویتی تمام ایرانیان را از بدو تاسیس سازمان در دی ماه 1297 تاکنون در خود جمع کرده و بیش از 119 میلیون رکورد اطلاعات افراد مرده و زنده در این پایگاه ثبت شده و به هرفردی یک شماره ملی اختصاص داده شده است و با استفاده از این اطلاعات به جهتی در حال حرکت هستیم که جعل اطلاعات هویتی افراد به صفر برسد.
درخشانی‌نیا گفت: سازمان ثبت احوال کشور آمادگی کامل دارد تا با تمام ظرفیت با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همکاری کند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار این ستاد قرار دهد.
وی افزود: تاکنون 75 درصد مردم کارت هوشمند ملی را دریافت کرده‌اند و نزدیک به 42 میلیون نفر کارت تولید شده و در اختیار آنها قرار گرفته است و امیدواریم تا پایان سال جاری پایان پروژه کارت هوشمند به انجام برسد.
علی مویدی خرم‌آبادی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این نشست گفت: ثبت احوال برای هر کشوری یک نقطه سوق‌الجیشی و اطلاعات در اختیار ثبت‌ احوال اساس برنامه‌ریزی است و اگر کشوری به توسعه یافتگی رسیده است، در ابتدا جمعیت خود را شناخته و براساس اطلاعات دقیق برنامه‌ریزی کرده است.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: بخش اعظمی از آسیب‌ها در بخش‌های مختلف امنیتی، اقتصادی و اجتماعی به دلیل به روز نبودن اطلاعات جمعیتی بوده است.
وی اظهار داشت: ما برای اینکه بتوانیم به توسعه‌یافتگی در حوزه‌های مختلف برسیم،‌باید اطلاعات را دقیق از ثبت احوال دریافت کنیم و امروز اگر اقتصاد ما دچار آسیب شده این است که براساس جمعیت دقیق برنامه‌ریزی نشده و به موقع از اطلاعات جمعیتی استفاده نشده است.
مویدی خرم‌آبادی با اشاره به فواید استفاده از کارت هوشمند اظهار داشت: در گذشته برای اینکه هویت فردی شناسایی شود، 10 سازمان را به خدمت می‌گرفتیم اما کنون با کارت هوشمند با یک کلیک هویت افراد به راحتی قابل دسترس است.
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: یکی از مسائلی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم، موضوع قاچاق است و دلیل بروز این موضوع آن بود که از این سامانه‌ها استفاده نمی‌کردیم، اما اولویت رئیس جمهور در چند سال گذشته این بود که بتوانیم اطلاعات در اختیار نظام را در قالب یک سامانه و در راستای حاکمیت الکترونیک که در ذیل آن دولت الکترونیک باشد، تحقق یابد تا سازمان‌های مختلف که دسترسی به آن سامانه داشته باشند آخرین اطلاعات را دریافت کنند و براساس هویت آن فرد تصمیم‌گیری کنند.
وی افزود: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در سال 92 تصویب شده مقرر شده که دستگاه‌ها باید نسبت به هوشمند کردن سامانه‌های مربوطه در جهت نیل به رسیدن شرایطی که قاچاق کنترل شود، مبادرت کنیم که این کار در سال‌های گذشته در دستور کار ستاد قرار گرفته و بخش‌هایی از آن تحقق یافته و یکی از دستگاه‌ها که نقش مادر را برای همه دارد ثبت احوال است که با تلاش رئیس این سازمان و پیرو انعقاد تفاهم‌نامه ستاد امکان دسترسی به اطلاعات جمعیتی را دارد.
مویدی خرم‌آبادی با بیان اینکه تاکنون هویت‌ افراد برای ما قابل شناسایی نبود، اظهار داشت: با شروع این تفاهم‌نامه نان و خوراک صدها قاچاقچی به خطر می‌‌افتد و ما به صورت آنلاین می‌توانیم هویت افرادی که در یک عرصه در حال ضربه زدن به اقتصاد و امنیت ما هستند، به خطر می‌افتد.
وی در پاسخ به سوال در مورد بیان جزئیات این تفاهم‌نامه گفت: اگر ما می‌خواهیم به شرایط متعارف به منظور پاک کردن جامعه از پدیده شوم قاچاق باشیم، راه برون رفت از این وضعیت بد و ناشایست تعامل بین دستگاه‌ها و ارتباط بین دستگاه‌ها، مردم و در واقع حاکمیت و نظام است.
مویدی خرم آبادی اظهار داشت: امروز نزدیک به 10 سامانه برای رسیدن به این نقطه مطلوب طراحی کردیم و نزدیک به 20 زیر سامانه تهیه شده و خوراک این زیر سامانه‌ها در سازمان ثبت احوال است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: هر کالای قاچاقی که کشف می‌شود، باید مشخص شود که این کالا متعلق به چه کسی است و وقتی می‌خواهیم به صاحب این مال برسیم و پرونده‌ای برای آن تشکیل دهیم که از طریق اطلاعات که در سامانه ثبت احوال موجود است، دست یافتن به آن اطلاعات امکان پذیر است.

براساس این گزارش امروز تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان ثبت احوال کشور با عنوان «بهره‌برداری از سامانه استعلام الکترونیکی هویت توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت بر خط و آنلاین» به امضا رسید.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.