کلید اقتصاد دانش بنیان ،توسعه پایدار و فراهم کردن زیر ساخت

مدیر عامل بانک پاسارگاد مطرح کرد:

کلید اقتصاد دانش بنیان ،توسعه پایدار و فراهم کردن زیر ساخت

دوشنبه, ژوئن 20, 2016 - 12:38 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

ثبات در مدیریت، توسعه پایدار و بحث فراهم کردن زیرساخت ها از موارد کلیدی در اقتصاد دانش بنیان است.

 

  به گزارش دیوان اقتصاد ، هفتمین همایش از مجموعه همایش های علمی، کاربردی «اقتصاد مقاومتی» با محوریت "اقتصاد دانش بنیان" توسط انجمن مدیریت ایران با حضور مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بانک پاسارگارد، رئیس پارک فناوری پردیس، مدیرعامل شناسا و مدیرعامل فناپ در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.

**سلایق مدیریتی مانع محافظت از سرمایه انسانی **

در هفتمین همایش های علمی، کاربردی «اقتصاد مقاومتی» مجید قاسمی-،مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره بانک پاسارگارد به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: در کشور جوانان لایق و با استعدادی داریم که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از دانش آن ها بهره گرفت، اما متاسفانه در حوزه مدیریتی چندان قوی عمل نمی شود.

قاسمی ادامه داد: سرمایه انسانی در کشور وجود دارد اما اعوجاجات و سلایق مدیریتی باعث شده نتوان به درستی از این سرمایه ملی محافظت کرد.

وی تاکید کرد: اقتصاد دانش بنیان یک فرآیند است که در لحظه به لحظه زندگی باید جایگاه آن مشخص شود.

قاسمی تصریح کرد: باید در بحث اقتصاد دانش بنیان فرهنگ سازی شود و نباید تا زمان مهیا شدن زیرساخت ها صبر کرد بلکه باید آن ها را به حرکت وا داشت.

وی عنوان کرد: لازم است به تطبیق افکار آحاد جامعه برای تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام و همچنین استعدادهای کشور را به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر کشف کرد.

قاسمی با بیان اینکه متاسفانه دولت  به یک بنگاه بزرگ اقتصادی تبدیل شده است و لازم است در جهت کوچک سازی آن گام برداشت؛ اظهار داشت: در حوزه نفت نیز امید می رود که درآمدهای کشور به سمت صادرات محصولات نفتی برود و از خام فروشی پرهیز شود.

وی با تاکید بر اینکه آینده نگری یک مقوله مهم و جدی در اقتصاد دانش بنیان تلقی می شود؛ گفت: در این راستا باید تخیل و خیال پردازی تقویت شود تا به دنبال آن دانش در کشور خلق شود.

به گفته قاسمی؛ امید می رود سهم یک درصدی توسعه و تحقیق از محل بودجه تامین شود. این رقم پیش از این 45 صدم درصد بوده که رقم بسیار ناچیزی است.

وی معتقد است: ثبات در مدیریت، توسعه پایدار و بحث فراهم کردن زیرساخت ها از موارد کلیدی در اقتصاد دانش بنیان است.

**اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر سناریوی برنده – برنده **

حامد ساجدی مدیرعامل شناسا در سخنرانی خود به نکات اصلی در تعریف اقتصاد دانش بنیان اشاره ای کرد و گفت: تغییرات نوآوری و فناوری در قالب که در آن فعالیت های نهادی دولتی و خصوصی و تعامل آنها با یکدیگر سبب ورود، اصلاح و اشاعه فناوری های جدید می شود، فراهم بودن زیرساخت های کارا بویژه در فناوری اطلاعات و ارتباطات به طریقی که افراد و واحدهای اقتصادی بتوانند به سادگی و با هزینه معقولی به اطلاعات دسترسی یابند و - وجود محیط مناسب برای فعالیت های اقتصادی و حمایت از واحدهای اقتصادی که برای نوآوری و ابداع فعالیت می کنند از جمله این نکات نهفته در تعریف اقتصاد دانش بنیان هستند.

ساجدی ادامه داد: در تعریف اقتصاد دانش بنیان همچنین آموزش، تعلیم و تربیت از استانداردهای بالایی برخوردار بوده و همواره در طول زندگی افراد ، انباشت سرمایه انسانی صورت می پذیرد.

وی با بیان اینکه اقتصاد سنتی، اقتصاد مبتنی بر صرفه ناشی از مقیاس است؛ اظهار داشت: این در حالیست که اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد مبتنی بر شبکه های نوآوری و خوشه های دانشی محسوب می شود.

ساجدی به برخی از مصادیق اقتصاد دانش بنیان در کشور اشاره کرد و گفت: سلول های خورشیدی، سامانه‌ی ناوبرى و موقعیت یابى مورد نیازصنایع مختلف کشور، طراحى و ساخت ماشینهاى ابزار پیشرفته با تکنولوژى کنترل عددى و پیاده سازى موتور جستجوى خرید مخصوص کاربران ایرانى از جمله این مصادیق محسوب می شوند.

به گفته وی؛ مهندسی هسته ای و همچنین دستاوردهای مهندسی متالوژی و مواد از دیگر مصادیق اقتصاد دانش بنیان در ایران هستند.

ساجدی معتقد است: اقتصاد دانش بنیان با تکیه بر خلق بازار- کشف نیازها و توسعه نوآوری به منزله راهکاری برای رفع آن ها، مبتنی بر سناریوی برنده – برنده است؛ در مقابل آن اقتصاد سنتی با تاکید بر رقابت جهت اکتساب سهم بازار بیشتر و از میدان به در کردن رقبا بر سناریوی برنده – بازنده مبتنی است.

مدیرعامل شناسا در توضیح راه های دستیابی به سناریوی برنده – برنده اذعان داشت: پیشتازی اقتصاد دانش بنیان  علاوه بر سوق دادن سرمایه های ملی به سمت توسعه هر چه بیشتر شرکت های دانش بنیان، حمایت و ترغیب بخش خصوصی، توسعه حلقه های واسط و ارتباط میان صنعت و دانشگاه و همچنین اختصاص بودجه های پژوهشی دستگاه های دولتی به سوق دادن دادن استعداد نخبگان به توسعه ایده هایی در جهت رفع نیاز و مشکلات پنهان وبی پاسخ جامعه و صنعت نیازمند است. به گفته وی؛ این امر به  خلق بازار، هم‌تکاملی در توسعه نوآوریهای دانش محور مبتنی بر نیاز منجر می شود که  عامل اصلی فاصله گرفتن از اقتصاد مصرف کننده و صرفا رقابتی  است.

ساجدی به سه عامل کلیدی پیشبرد اقتصاد کره جنوبی اشاره کرد و در این باره افزود: سیاست اقتصاد خلاق – پویا، تکیه بر ایده و خلاقیت و همچنین فرهنگ سازی منجر به پیشرفت امور اقتصادی در این کشور شد. علاوه بر این در این کشور پیشرفت ها و اکتشافات علمی و فناوری با مفاهیم فرهنگی برای رشد مداوم اقتصادی ترکیب می شوند.

در این کشور صنایع در طی یک فرایند هم افزا، با ترکیب ایده‌ های نو درحوزه علوم، فناوری و ICT  و در جهت ارتقای رقابت‌ پذیری صنایع موجود یک گستره وسیعی از شغل‌هایی با کیفیت بالا را ایجاد می‌کند.

 **بازنگری در سیاست های پولی و نظام بانکی؛ ضرورت اجرایی اقتصاد مقاومتی **

در ادامه این نشست مهدی صفاری نیا، رییس پارک فناوری پردیس طی سخنانی به ارائه تعریفی از اقتصاد دانش بنیان پرداخت و گفت: اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که براساس تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و سطح بالایی از سرمایه‌گذاری در آن به ابداع و نوآوری اختصاص می‌یابد و فناوری‌های کسب شده با شدت بالایی مصرف می‌شوند و نیروی کار از تحصیلات عالی برخوردار است.

صفاری نیا گفت: شاخص نوآوری جهانی، نهادها، تحقیق و توسعه، سرمایه انسانی و تحقیقات، آموزش، آموزش دانشگاهی از زیرساخت ها و شرایط نهادی اقتصاد دانش بنیان محسوب می شوند که در این بین سه زیرشاخه نخست در وضعیت ضعیفی قرار دارند.

وی معتقد است: انعطاف پذیری و پویایی، دعوت به رفاه بیشتر با اصلاح الگوی مصرف، ارتباط با اقتصاد جهانی و تکیه بر توان داخلی و انطباق با وضعیت امروز و فردای کشور جزء بایدها و نبایدهای اقتصاد مقاومتی است.

به گفته صفاری نیا؛ تکیه بر مردم، مقاوم بودن اقتصاد، اقتصاد دانش بنیان، کاهش وابستگی به نفت و تبیین دانشگاهی و آکادمیک اقتصاد مقاومتی از الزامات بلندمدت اقتصاد مقاومتی محسوب می شود. همچنین حمایت از تولید داخلی، مدیریت منابع ارزی، مدیریت مصرف، استفاده حداکثری از زمان، منابع و امکانات و همچنین حرکت براساس برنامه از الزامات کوتاه مدت است.

به گزارش خبرنگار اخبار پولی مالی، وی در ادامه به برخی از ظرفیت های موجود در کشور اشاره کرد و در این باره توضیح داد: جایگاه اول ایران در مجموع ذخایر گاز و نفت، 14 میلیون نیروی جوان تحصیل کرده متخصص و رتبه 20 اقتصاد دنیا از پتانسیل های موجود در کشور است.

صفاری نیا تصریح کرد: صرفه جویی، مصرف کالای داخلی، مقابله جدی با قاچاق، بازنگری در سیاست های پولی ونظام بانکی و مدیریت واردات برخی ضرورت های اجرایی اقتصاد مقاومتی تلقی می شود.

وی در بررسی ماهیت اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد متنوع، شفاف، بزرگ، رقابتی، صادرات محور و تسهیل شده ماهیت اصلی اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهد.

 **اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی نیست**

همچنین شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی نیست؛ اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی مهاجم و منعطف است و تعریف آن در شرایط تحریم و غیر تحریم متفاوت است.

جوانمردی در توضیح مولفه های کلیدی اقتصاد دانش بنیان گفت: منبع اصلی این اقتصاد دانش است که قابل حصول بوده و باید توجه داشت که نرخ بازگشت سرمایه بالا است و در راستای تحقق آن لازم است در مسابقه سابقه تاریخی در حوزه های لبه فناوری درگیر نشد.

وی با بیان اینکه به منظور به دست آوردن جایگاه مشخص در اقتصاد مقاومتی لازم است یکسری معیار برای اولویت در سرمایه گذاری مدنظر قرار گیرد؛ گفت: داشتن مزیت نسبی، راهبردی بودن در سطح جهانی، بدیع بودن حوزه ها و ضریب ماندگاری بالا از جمله این اولویت ها محسوب می شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.