قرض‌الحسنه، رسالت یک بانک

قرض‌الحسنه، رسالت یک بانک

سه‌شنبه, ژولیه 26, 2016 - 14:29 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

«بانک قرض‌الحسنه رسالت» یک بانک با تمرکز بر مفهوم قرض‌الحسنه است و علاوه بر علاقه به فرهنگ‌سازی در این حوزه، مبنای خدمات خود را بر محور تسهیلات خرد بدون بهره قرار داده است. تبلیغات محدودی دارد و نخستین بانک غیردولتی با مفهوم بانکداری اجتماعی است.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از خبرهای بانکی، بانک قرض الحسنه رسالت توجه ویژه‌ای به تک‌تک کلمات در عنوان این بانک دارد و هویت خود را بر مبنای قرض الحسنه وفعالیت تجاری با نیت خیر خواهانه بنا کرده است وبانکی با مجوز رسمی از بانک مرکزی است که اکثریت خدمات بانکی را به مشتریان خود ارائه و از خدمات شبکه شتاب برخوردار است.

این بانک قرض الحسنه شعب محدودی دارد اما گسترش خدمات الکترونیک و آنلاین را در سرلوحه اهداف خود قرار داده است و تنها در این بانک حساب قرض الحسنه افتتاح می شود و سقف تسهیلات در این بانک 30 میلیون تومان است با نرخ کارمزد 2 درصد و در مواردی (4 درصد) به سپرده‌گذاران است. هرچند محدودیتی در سقف و کف تسهیلات بانک قرض‌الحسنه رسالت تعریف نشده ولی عواملی نظیر میزان گردش حساب، مبلغ موردنیاز، میانگین مانده، توان بازپرداخت و چارچوب زمانی میزان مبلغ تسهیلات قابل پرداخت به سپرده‌گذار را تعیین می‌کند.

نام بانک قرض‌الحسنه رسالت با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه 2 درصدی بر سر زبان ها افتاد ولی مسئولین این بانک تاکید دارند با عناوینی چون «قرض‌الحسنه»، «پرداخت تسهیلات خرد»، «بانکداری اجتماعی» و «کارآفرینی اجتماعی» در جامعه شناخته شوند.این بانک تبلیغات پر سروصدایی ندارد، اما در جاهای پررفت و آمد قشر متوسط جامعه نظیر مترو نشانه‌هایی از کمپین‌های تبلیغاتی این بانک قابل مشاهده است.

 

محمدحسین حسین زاده، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت در گفتگویی با خبرنگار خبرهای بانکی در خصوص رسالت این بانک گفت: هدف اصلی فعالیت‌های بانک رسالت معیشت قشر متوسط و رونق کسب‌وکارهای خرد و کوچک است.

وی تصریح کرد: بانکداری قرض‌الحسنه هدفمند به معنای تحریک افراد جامعه به خرید محصولات داخلی با ایجاد امتیازاتی برای خرید کالای ایرانی است.

حسین زاده تأکید کرد: برخلاف اکثر بانک‌ها این بانک تسهیلات‌گیرندگان را مجبور به خرید کالای داخلی نمی‌کند و تنها با تسهیل در مدت بازپرداخت و مبلغ وام این تمایز را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اعطای تسهیلات بدون بهره به کسب‌وکارهای کوچک اظهار داشت : این بانک اولویت خود را در پرداخت تسهیلات به فعالیت های نظیر تولید محصولات بافتنی، نرم‌افزار، ساخت قطعات ماشین‌آلات کوچک که موجب رونق تولید و درعین‌حال بهبود معیشت تولیدکنندگان می‌شود، قرار داده است.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت تصریح کرد: یکی از اهداف این بانک جایگزین کردن درآمد خدمات بانکی به جای کارمزد تسهیلات اعطایی است.

 وی خاطر نشان کرد: از آغاز به کار این بانک بیش از یک و نیم میلیون فقره تسهیلات به کسب و کارهای کوچک با اولویت شهرهای محروم پرداخت شده است که کرمان نمونه بارز آن است.

حسین زاده در خصوص وجود بررسی های اصولی در این بانک به منظور ایجاد ارزش افزوده در پرداخت تسهیلات این بانک گفت:  وظیفه‌ی بهبود اوضاع اقتصادی و کسب‌وکار بر عهده تمام آحاد جامعه است و سایر اعضای این اکوسیستم اقتصادی باید وظیفه خودشان را انجام دهند تا بهبود حاصل شود.

وی تصریح کرد: بانک رسالت با مشارکت با سایر اجزا سعی در ایجاد یک «اکوسیستم توسعه‌ی کارآفرینی اجتماعی خرد» دارد وبه همین منظور با دانشگاه صنعتی شریف، گروه نوآوری و کسب‌وکار اجتماعی و نیز «انجمن حامیان فرهنگ قرض‌الحسنه و کارآفرینی اجتماعی» در این زمینه همکاری می کند.

حسین زاده با اشاره به نقش نیت خیر در سپرده‌گذاران بانک رسالت تاکید کرد: در این بانک سپرده گذاری تنها به داشتن یک حساب قرض‌الحسنه محدود نمی شود واین بانک  تمامی خدمات بانکی نظیر حساب جاری و چک را به مشتریان عرض می کند و از منابع سپرده گذاران در جهت خیررسانی به تسهیلات گیرندگان استفاده می کند.

وی افزود: سپرده گذاری در این بانک فرصتی به منظور استفاده از منابع دیگرسپرده گذاران از طریق تسهیلات است که نصیب تمام سپرده گذاران بانک رسالت می شود و اهدای جوایز قرض‌الحسنه با سیاست و برنامه این بانک همخوانی ندارد.

شایان ذکر است یادآورشویم که بانک قرض الحسنه رسالت در اقدامی جالب توجه در تمام هدایای اهدایی خود در مناسب های مختلف از آثار دستی شهرهای مختلف کشور بهره برده است و به منظور رواج فرهنگ و هنر این مرز و بوم به آثاری توجه کرده که بانک های دیگر کمتر به آن توجه کرده اند مثل سکه دوزی هنر دست زنان بلوچستانی، پته هنر دست مردمان کرمان و تابلوهای سفالی که حرکتی نوین وسازگار با روح حاکم بر فعالیت های این بانک است.

بانک رسالت با رویکرد متفاوت در تعریف بانکداری اجتماعی می تواند افقی روشن به منظور گسترش و ترویج فرهنگ قرض الحسنه در کشور باشد هرچند هنوز گفتمان تجارت‌های بر پایه اجتماعی که در اصطلاح بین‌المللی social enterprise نامیده می شود در ایران رواج پیدا نکرده است اما این بانک نمونه بارز این نوع فعالیت است که امیدواریم با گام های قدرتمند در این مسیر شاهد رشد و شکوفایی فعالیت هایی از این دست در کشور باشیم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.