۲۰درصد صنعت راکد است

معاون نعمت‌زاده هشدار داد:

۲۰درصد صنعت راکد است

معاون وزیر صنعت نسبت به عدم مدیریت واحدهای صنعتی هشدار داد و گفت: اگر دقت لازم صورت نگیرد، با تزریق نقدینگی هم، واحدهای کوچک و متوسط در کمتر از شش ماه دیگر، دوباره زمین می‌خورند.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از مهر، علی یزدانی، تعداد واحدهای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ کشور را حدود ۸۷ هزار واحد اعلام کرد و گفت: از این میزان حدود ۲۰ درصد یا راکد هستند یا در حال تعطیلی به سر می‌برند، در عین حال علت گرایش بنگاه‌های صنعتی کوچک به حالت تعطیل، فقدان بازار محصولات تولیدی و استمرار تولید است که اگر تحت مدیریت صحیحی قرار نگیرند، بدون شک با تزریق نقدینگی این صنف کمتر از شش ماه آینده دوباره به زمین می‌خورند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر ۲.۵ میلیون اشتغال در گروی صنعت کشور قرار دارد که ۴۲ درصد از آن مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌شود، این در حالی است که ۱۷ درصد از تولید ارزش افزوده، حاصل کارگاه‌های کوچک است؛ اما بی‌توجهی به این واحدها به طرح و توسعه، نبود امکانات کافی و پراکندگی آنها در اطراف شهر و فضاهای نامناسب، ایجاب می‌کند که نگاهی ویژه به صنایع کوچک و متوسط داشته باشیم.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در بررسی‌های اخیر خود از شهرک‌های صنعتی و جلسات مستمر با بانک مرکزی، این ظرفیت را دیده است که ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک‌ها به منظور راه‌اندازی ۱۰ هزار واحد صنعتی راکد و ایجاد ۲ هزار واحد دیگر اختصاص یابد؛ البته این مبلغ به میزانی نیست که به بانک‌ها فشار بیاورد و از توان آنها خارج باشد.

به گفته یزدانی، در سال جاری و در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مشکلات پیشین بانک‌ها در راستای اجرای تعهدات و ارائه تسهیلات بانکی به بنگاههای صنعتی رفع شده و شرایط بهتری برای دریافت و راه‌اندازی دوباره واحدهای صنعتی کوچک و متوسط فراهم شده است.

وی با تائید وجود مشکلات پیش روی صنایع کوچک و متوسط گفت: البته باید به این نکته هم توجه داشت که برای رفع مشکلات صنایع کوچک و متوسط که به نوعی مادر صنایع بزرگ محسوب می‌شوند، برنامه‌های جامعی تدوین شده؛ اما نکته اینجا است که بحث صنایع کوچک و بزرگ نیست؛ زیرا حیات این دو به هم وابسته است و ما هیچ یک را رها نکرده‌ایم.

یزدانی با تشریح جزئیات هفت فعالیت وزارت صنعت به منظور ارتقاء صنایع خرد، کوچک و متوسط خبر داد و گفت: شناسایی و توسعه صنعتی، آموزش مهارتی و مدیریتی ۱۰۰ هزار نفر با همکاری مراکز فنی و حرفه‌ای کشور و یا آموزش و پرورش و دانشگاههای علمی و کاربردی، تشکیل کنسرسیوم مبادله تولیدات بنگاههای تحت پوشش و ارتقاء سطح کیفی تولیدات داخلی در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های تولیدکنندگان و صنعتگران مورد بخشودگی قرار گرفته است؛ تدبیری کرده‌ایم که تولیدکنندگان جسارت حضور در ورطه تولید را دوباره به دست آورند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.