بازار پُر التهاب و سهام بیمه ملت

بازار پُر التهاب و سهام بیمه ملت

دکتر اسماعیل دلفراز- مدیرعامل شرکت بیمه ملت

بازار سهام ایران با رشد خیره‌کننده‌ای که از ماه‌های انتهایی سال گذشته شروع و تا نیمه اول مردادماه ادامه داشت، در یک‌ماه اخیر  به‌صورت غیر منتظره‌ای وارد فاز اصلاحی شد و به طور ویژه معاملات هیجانی جای معاملات مبتنی بر تحلیل را گرفت. این روند فروش هیجانی از مرحله‌ای به بعد رنگ و بوی افراطی به خود گرفته و در حال حاضر سهام شرکت‌های بنیادی و ارزشمند زیادی را به قیمت‌های بسیار پایین و در سطح ابتدای سال رسانده است. سهام شرکت بیمه ملت نیز مانند بسیاری از نمادهای دیگر، در این روند نزولی دچار کاهش قیمت شد. البته این کاهش قیمت - در مقایسه با بسیاری از نمادها که بالای 50 درصد افت قیمت داشتند – رقم کمتری بود.
 معمولاً در چنین فضایی وظیفه سهام‌داران عمده این نیست که جلوی روند کاهش قیمت‌ها را به هر نحوی بگیرند. بلکه انتظاری که از آنان باید داشت کمک‌کردن در رسیدن قیمت‌ها به نقطه تعادل است. چرا که عمل‌کردن برخلاف روندها باعث اتلاف منابع سهامدار عمده خواهد بود. لذا از اصلی‌ترین وظایف آنها ایجاد نقدشوندگی برای نمادهای تحت کنترل است.
صندوق بازنشستگی کشوری هم به‌عنوان یکی از سهام‌داران عمده شرکت بیمه ملت در راستای ایفای مسئولیت حرفه‌ای خود برای  نمادهای تحت مدیریت خود و کمک به نقدشوندگی سهام آنها وارد عمل شده و همان‌گونه که مدیرعامل محترم صندوق بازنشستگی کشوری نیز در مصاحبه اخیر خود به طور رسمی اعلام کردند در مسیر ایجاد ثبات در بازار و صیانت از حقوق سهام‌داران گام برمی‌دارند و از طریق صندوق بازارگردانی ارزش‌آفرین، به‌صورت روزانه سعی دارند صف فروش برای این سهم‌ها ایجاد نشود و مزیت نقدشوندگی برای سهام‌داران وجود داشته باشد.
 اما، گذشته از حمایت سهام‌دار عمده شرکت، بر اساس تکالیفی که ناشران بورسی برعهده دارند میزان سهم شناور بیمه ملت نیز در سال جاری افزایش یافته و به بالای 20 درصد رسیده است. موضوعی که همواره محل ایراد به سهامداران عمده شرکت بود که می بایست حداقل 20 درصد از سهام شرکت را به صورت شناور در بازار عرضه کنند و این خواسته در سال‌جاری به دلیل رشد تقاضا حاصل شد. لذا، می‌بینیم که رتبه نقدشوندگی سهام بیمه ملت طبق آمار سازمان بورس از رتبه 154 سال گذشته به 152 رسیده است. این بهبود رتبه در حالی است که در سال‌جاری به دلیل حجم بالای عرضه‌ سهام، شناوری کل شرکت‌های بورسی افزایش یافته‌است.
 برای اطلاع سهام‌داران باید گفت که راهبرد شرکت بیمه ملت هم در بازار بیمه، هم در بازار سرمایه و هم در بازار املاک و مستغلات بر صیانت از حقوق بیمه‌گزاران و سهام‌داران استوار شده و فارغ از نگاه کوتاه‌مدت، پایداری سودآوری و استمرار آن‌یکی از محورهای اصلی در تصمیم‌گیری‌های کلان این شرکت به شمار می‌رود. نمود عینی این راهبرد در صورت‌های مالی سه‌ماهه شرکت و اعداد و ارقام آن منتشر شده و میزان رشد در پرتفوی بیمه‌ای و میزان سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها  موید این ادعاست. از این منظر، ما معتقدیم نوسان‌های اخیر بازار سهام نباید برای سهام‌داران بیمه ملت نگران‌کننده باشد و سهام‌دارانی که افق بلندمدت را در نظر داشته باشند، شاهد افزایش ارزش دارایی خود در آینده خواهند بود.
واقعیت این است که به‌عنوان یک اصل سرمایه‌گذاری در بازار سهام، برندگان نهایی آنهایی هستند که با دید بلندمدت در سهام ارزش محور سرمایه‌گذاری می‌کنند و افت قیمت‌ها را فرصتی برای خرید سهام این دسته از شرکت‌ها می‌دانند. با این دیدگاه نگه‌داشتن سهام بیمه ملت به‌ دلیل داشتن دارایی‌های ارزشمند یک سرمایه‌گذاری ارزشی محسوب می‌شود. بدیهی است که با افزایش شفافیت در خصوص دارایی‌های شرکت و مدیریت بهینه‌تر آنها، بهبود نسبت‌های مالی و تغییر و اصلاح پرتفوی بیمه‌ای می‌توان انگیزه‌ بیشتری برای نگهداری سهام ایجاد کرد. 
 به صورت بالفعل کارهای زیادی در شرکت در حال پیگیری و انجام است. از مهمترین آنها که برای سهام‌داران خُرد هم جذابیت بیشتری دارد و رسما هم اعلام شد افزایش سرمایه بیمه ملت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها جهت به‌روز شدن دارایی‌های آن است  که به‌زودی عملیاتی خواهد شد. این اقدام علاوه بر به‌روزرسانی ترازنامه، سطح توانگری مالی شرکت را هم تقویت خواهد کرد و شاهد حضور پررنگ‌تر بیمه ملت در بازار بیمه اتکایی خواهیم بود. مورد دیگری که می‌توان گفت پیگیری وضعیت زمین کیش و تلاش برای استفاده بهینه از این دارایی با ارزش است که به دلیل وسعت زمین و موقعیت عالی در جزیره، پروژه‌های ساختمانی زیادی برای آن قابل اجراست. این مزیت‌ها در عین حال وظیفه هیات‌مدیره شرکت را هم در انتخاب بهترین طرح مضاعف کرده‌است و وقت و انرژی زیادی را مصروف خود می‌کند.
 کلام آخر این‌که نوسان در بازار سهام همیشگی است و ترس‌ها و امیدهای سهام‌داران است که به این نوسان‌ها شدت می‌بخشد. اما در یک بازه زمانی بلندمدت قیمت‌ها به جایگاه واقعی خود خواهند رسید به‌ویژه اگر سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی انجام شود که با داشتن برنامه منسجم بتوانند ارزش افزوده برای اقتصاد کشور و ثروت‌آفرینی برای سهام دارانشان داشته باشند. ما معتقدیم سهام شرکت بیمه ملت در گروه سهام پرپتانسیل و آینده‌دار است و نگهداری آن بازده مناسبی برای دارندگان به همراه خواهد داشت.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.