حفاظت از محیط زیست، شعار ما نیست!

مدیرعامل بانک ملی ایران:

حفاظت از محیط زیست، شعار ما نیست!

امروز همه می دانند که ترددهای غیرضروری در شهرهای بزرگ، از مهمترین عوامل آلودگی هوا است. همچنین تردیدی نیست که استفاده بی رویه از کاغذ، قطع غیرقابل توجیه درختان را در پی داشته و بسیاری از گونه های گیاهی را حتی در معرض خطر انقراض قرار داده است.
 

به گزارش دیوان اقتصاد،همچنین هدررفت زمان و فرسودگی منابع انسانی ناشی از انجام فعالیت های اداری طولانی، عدم النفع هایی را در پی داشته که می توان از آنها به عنوان یک چالش بزرگ در نظام اداری کشور یاد کرد.

دغدغه حفظ محیط زیست، کاهش آلاینده ها، افزایش سرعت در فعالیت های اداری و نیز استفاده از روش های نوین خدمت رسانی با حفظ ملاحظات زیست محیطی، موضوعاتی است که از سالها پیش در نظام دیوانسالاری کشور مورد بحث بوده و هست، اما باید پرسید در این زمینه چه کسانی، چه اقداماتی را انجام داده اند؟ راهکار کاهش آلودگی هوا چیست و چگونه می توان با کاهش مصرف کاغذ، به حفظ درختان کمک کرد؟ بانک ملی ایران که از ابتدای فعالیت تا کنون، همه اقدامات خود را با پیوست های محیط زیستی همراه کرده است، به تازگی گام های بلندی در این مسیر برداشته که نه تنها توجه ویژه به الزامات زیست محیطی در آنها به خوبی دیده می شود، بلکه به طور قطع ریشه بسیاری از ناملایمات در این حوزه را نیز خشکانده است.

امروز بخش مهمی از انرژی مصرفی در واحدهای مرکزی بانک ملی ایران از طریق پنل های خورشیدی تامین می شود. در شرایطی که کشور در روزهای کم آبی با دشواری در حال تامین برق مصرفی مشترکان است، بانک ملی ایران تلاش کرده است به سهم خود و تا حد امکان، استفاده از برق شبکه را کاهش داده و نیازهای خود را از انرژی پاک تامین کند. ارائه چند خدمت دیجیتال مبتنی بر اپلیکیشن های پیشرفته، راهکار دیگر بانک ملی ایران برای کمک به حفظ محیط زیست بوده است. همه اطلاع دارند که مشتری یک بانک برای دریافت تسهیلاتی حداقلی، باید چه حجمی از مدارک کاغذی را به شعبه ارائه داده و در طول فرایند تشکیل پرونده تا دریافت تسهیلات، باید چند بار به صورت حضوری به شعبه مراجعه کند. بانک ملی ایران در اقدامی بزرگ، این فرایند طولانی، حضوری و کاغذی را از طریق پلتفرم «نشان بانک» به فرایندی بسیار سریع، غیرحضوری و بدون مصرف کاغذ تبدیل کرده است، به طوری که حتی احراز هویت افراد را نیز به صورت غیر حضوری انجام می دهد.

چنین اقدامی نه تنها رفت و آمد مشتری به شعبه را به صفر می رساند و در نتیجه اثر محسوسی بر کاهش مصرف بنزین، کاهش آلودگی هوا و نیز کاهش فرسودگی نیروی انسانی شاغل در بانک دارد، بلکه نظمی نوین را در فرایندهای اداری کشور ایجاد کرده است. در نمونه ای دیگر، پروژه «تفکیک پسماند» در همه واحدهای بانک ملی ایران در حال پیاده سازی است. بر اساس این پروژه که به صورت پایلوت آغاز شده و در آینده نزدیک تا سطح شعب نیز ادامه خواهد یافت، با استقرار مخازن جمع آوری زباله به صورت تفکیک شده، گام بزرگی در راستای بازیافت زباله های تولید شده و نیز کمک به حفظ محیط زیست برداشته خواهد شد.

بانک ملی ایران، حفاظت از محیط زیست را یک شعار نمی داند، بلکه در عمل آن را ثابت کرده است. بدون تردید اگر از تجربه بانک ملی ایران در این زمینه استفاده شود، می توان روزهای بهتری را برای محیط زیست کشور انتظار کشید.

*محمد رضا حسین زاده، مدیرعامل بانک ملی ایران




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.