راه‌اندازی سامانه بومی معاملات در انتظار ابلاغیه سازمان بورس

راه‌اندازی سامانه بومی معاملات در انتظار ابلاغیه سازمان بورس

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گفت: جلسات متعددی برای راه‌اندازی سامانه بومی معاملات در سازمان بورس برگزار شده، اما اکنون اجرایی شدن آن منوط به ابلاغیه دستورالعمل بورس‌ها و سازمان بورس است.

به گزارش دیوان اقتصاد ، هسته معاملات بعد از افزایش غافلگیرانه سهامداران به بازار سرمایه و ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی به این بازار با مشکلاتی بسیار جدی مواجه شد که چنین اتفاقی سبب عقب‌ماندگی سهامداران از انجام معاملات و ضرر و زیان‌های هنگفت آنها در این بازار طی ۲ سال اخیر شد.
به دنبال چنین اتفاقی و نیز اعتراض گسترده سهامداران از ایجاد اختلال و کندی هسته معاملات، بارها مسوولان مربوطه در سازمان بورس و نیز شرکت مدیریت فناوری بورس تهران از تصمیم‌گیری‌های جدید خود در خصوص راه‌اندازی سامانه‌ای جدید و رفع هر چه سریعتر مشکلات ایجاد شده در این بازار سخن گفتند، اما تاکنون زمان دقیقی از راه‌اندازی این سامانه و نیز استفاده آن در معاملات اعلام نشده بود.
طی چند وقت گذشته، مشکل موجود در هسته معاملات تحت تاثیر ورود شاخص به مدار نزولی و کاهش حجم معاملات در این بازار تا حدودی بهبود پیدا کرد به طوری که در چند ماه اخیر به ندرت شاهد ایجاد اختلال‌ در این سامانه بودیم. این درحالیست که هسته معاملات هفته گذشته برای مدتی دچار مشکل شد که این موضوع بی‌تاثیر در سرعت بخشیدن پیگیری مسوولان برای راه‌اندازی سامانه بومی معاملات نبود.
به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، در این زمینه و به دنبال وجود چنین مشکلاتی در بازار، «روح الله دهقان» در خصوص زمان راه‌اندازی سامانه بومی معاملات اظهار داشت: تقریبا از ابتدای خرداد ماه امسال کارهای زیرساختی این سامانه بومی به پایان رسیده و آماده فرآیند بهره‌برداری است.
او با بیان اینکه بهره‌برداری از این نوع سامانه‌ها یک بازه زمانی ۶ الی ۹ ماه لازم دارد، افزود: همه زیرساخت‌ها برای بهره‌برداری از سامانه جدید معاملاتی آماده است، اما منتظر ابلاغ دستورالعمل بورس‌ها و سازمان بورس در خصوص نحوه به اجرا درآمدن این سامانه بومی هستیم.
مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تاکید کرد: باید مشخص شود این سامانه بومی قرار است برای کدام یک از نمادها و در چه بازاری مورد بهره برداری قرار گیرد. به طور قطع پس از آنکه تایید نهایی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در این رابطه صورت گیرد اقدامات لازم برای بهره‌برداری از سامانه انجام خواهد گرفت.
دهقان گفت: در حال حاضر سازمان بورس یک کارگروه مخصوص در راستای تسریع بخشی در روند راه اندازی این سامانه تشکیل داده و تا کنون نیز جلسات متعددی در این حوزه برگزار شده است.
وی در خصوص سامانه بومی پس از معاملات تصریح کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از حدود ۱۰ سال گذشته باهمکاری یک شرکت خصوصی، سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه پس از معاملات ارائه داد، اما به سبب مسائل متعددی تا کنون مورد استفاده قرار نگرفته است.
مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پایان گفت: درباره این سامانه نیز جلساتی در سازمان بورس تشکیل شده، اما باتوجه به آنکه چند سالی از تولید آن گذشته، لازم است برخی از زیر ساخت‌های آن بروز شود. درصورت ابلاغیه سازمان بورس در خصوص این سامانه نیز اقدامات لازم انجام خواهد گرفت.
در مرداد ماه «روح الله دهقان»، مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: در یک سال گذشته گام‌های بزرگی در مسیر توسعه بخش‌های نرم افزاری و سخت افزاری سامانه معاملات برداشته شد. در این مسیر روی بخش‌های مختلف سامانه اقداماتی انجام شد. یکی از این اقدامات تلاش در به روز کردن زیرساخت‌های معاملاتی است.
وی اظهار داشت: سامانه معاملات بومی تا پایان سال جاری بخشی از معاملات را از آن خود می‌کند تا معامله برخی نمادها به سامانه معاملاتی جدید (سامانه بومی معاملات) منتقل شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.