تجدیدنظر در رتبه‌بندی مطبوعات

تجدیدنظر در رتبه‌بندی مطبوعات

روند تجدیدنظر در رتبه‌بندی روزنامه‌ها توسط اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی که از دوم بهمن‌ ماه شروع شده است تا پایان رسیدگی به اعتراض تمام مطبوعات، ادامه خواهد داشت.

به گزارش دیوان اقتصاد،روند رتبه‌بندی روزنامه‌ها چند سالی است که در معاونت مطبوعاتی پیگیری می‌شود و عملکرد روزنامه‌ها بر اساس شیوه‌نامه‌ تدوین شده ارزیابی می‌شود. نتایج روند ارزیابی روزنامه‌ها در سال 1400 در تاریخ 24 آذر ماه پایان یافت و مدیران مسئول روزنامه‌‌هایی که به این رتبه‌بندی اعتراض داشتند, از تاریخ دوم بهمن با حضور در  محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها, نسبت به طرح اعتراض خود با ارائه اسناد اقدام کردند.
 
بر اساس شیوه‌نامه رتبه‌بندی روزنامه‌ها، هیئت تجدیدنظر که اعضای آن با هیئت ارزیابی اولیه متفاوت ‌است، به‌ شرح زیر است:
 
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی (به عنوان رئیس)
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها (به عنوان دبیر)
 
 یکی از اعضای هیئت ‌مدیره انجمن روزنامه‌های غیردولتی به انتخاب هیئت مدیره آن انجمن
 
یکی  از اعضای هیئت ‌مدیره  شورای مرکزی خانه‌های مطبوعات به انتخاب آن شورا
 
 یک روزنامه‌نگار با سابقه به انتخاب انجمن پیشکسوتان مطبوعات
 
همچنین نماینده هیئت ارزیابی (بدون حق‌ رأی)  و یک نفر منشی نیز در جلسات تجدیدنظر شرکت می‌کنند.
 
در تاریخ 6 بهمن ماه در جلسه تجدیدنظر در رتبه‌بندی مطبوعات, نمایندگان روزنامه‌های رسالت, روزگار, افکار و سایه نسبت به طرح اعتراض خود با ارائه مستندات اقدام کردند.
 
نمایندگان روزنامه‌ها روند کلی تجدیدنظر را مثبت ارزیابی کردند و نظرات داوران را منصفانه دانستند؛ در کنار نظر جمعی بر مثبت بودن روند تجدیدنظر بر رتبه‌بندی روزنامه‌ها, انتقاداتی از جمله نامناسب بودن معیارهای رتبه‌بندی, عدم در نظر گرفتن بحران کرونا در روند کار مطبوعات و محرومیت روزنامه‌های خصوصی از امکانات روزنامه‌های دولتی را از جمله انتقادات به روند رتبه‌بندی و تجدیدنظر عنوان کردند.
 
 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.