اینشورتک، انقلابی نوین در صنعت بیمه

اینشورتک، انقلابی نوین در صنعت بیمه

دوشنبه, فوریه 7, 2022 - 12:55 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

دیوان اقتصاد-امروزه با ظهور فناوری‌های مالی، تغییر و تحولات بسیاری زیادی در شرکت و سازمان‌ها به وجود آمده و باعث شده که آن‌ها از روش سنتی و قدیمی خود فاصله بگیرند. فناوری‌های مالی که به آن‌ها فین تک نیز گفته می‌شود، 9 زیر شاخه مهم دارد که تمامی صنایعی مرتبط با مسائل مالی را در بر می‌گیرد. در این بین، اینشورتک یکی از مهم‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین شاخه فین تک‌ها که ساختار صنعت بیمه را دگرگون کرده است.

اینشورتک، تلفیقی از بیمه و تکنولوژی
اگر کلمه اینشورتک را بررسی کنیم، به دو عبارت insurance  به معنی بیمه و Technology به معنی فناوری یا همان تکنولوژی خواهیم رسد. از نظر معنا و مفهوم این کلمه ترکیب یا تلفیقی از بیمه و تکنولوژی است. اما با این حال، مفهوم اینشورتک چیست؟ و شرکت‌های که در این زمینه فعالیت دارند، به چه کاری مشغول هستند؟

نزدیک به دو دهه از عمر پیدایش مفهوم اینشورتک می‌گذرد و تا به حال هیچ تعریف واحد و جامعی که آن را به شکلی ساده بیان کند، ارائه نشده است. اما با بررسی شرکت‌های فعال در این حوزه می‌توان گفت که  استارتاپ‌های که در  اینشورتک فعالیت دارند، به دنبال‌ حل مشکلات صنعت بیمه هستند و با ارائه راهکارهای جدید و نوین به پیشرفت این صنعت کمک کنند. به بیانی دیگر، این شرکت‌ها به دنبال راهکارهای کاربردی هستند که علاوه بر بیمه گذار، مشتری هم نفع لازم را ببرد.

تکنولوژی‌های روز، اهرم‌های حرکتی اینشورتک
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، شرکت‌ها و استارتاپ‌های که در  حوزه اینشورتک کار می‌کنند به دنبال راه‌های جدیدی هستند تا موجبات پیشرفت صنعت بیمه را فراهم کنند. آن‌ها برای راه‌حل‌های جدید و کاربردی در صنعت بیمه، دست به دامان تکنولوژی و فناوری‌های روز همچون هوش مصنوعی و اینترنت اشیا‌‌ء می‌شوند. استفاده از فناوری‌های ذکر شده، این امکان را برای بیمه‌گذاران فراهم می‌کند که اطلاعات صحیح و تحلیل‌های کاربردی از مشتریان بدست آورند. پس اهرم‌های حرکتی اینشورتک، استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا است.

جایگاه ایران و کشورهای جهان
اینشورتک از سال 2010 به بعد رشد فوق‌العاده‌ای داشت و بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و انگلیس در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام دادند. از همین رو قطب اصلی اینشورتک دنیا، کشور آمریکا است که دنبال آن کشورهای انگلیس و آلمان نیز در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

همانطور که مشخص است، پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هم به کاربردی و مهم بودن این مفهوم پی برده‌اند و به همین دلیل است که با سرمایه‌‌های هنگفتی از شرکت‌‌ها و استارتاپ‌های اینشورتک حمایت می‌کنند.

اما متاسفانه ایران در این حوزه جایگاه چندان خوبی ندارد و شرکت و استارتاپ‌های فعال در اینشورتک به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. البته این تعداد محدود هم چندان به روز و پیشرفته نیستند و مهم‌ترین خدمت آن‌ها، خرید آنلاین و مشاوره غیر حضوری است.

البته یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث عدم پیشرفت ایران در این حوزه شده است، محدودیت‌های قانونی و مشکلات زیرساختی مربوط به تکنولوژی است.

تحولات صنعت بیمه با اینشورتک
اینشورتک، بیمه گذاران را وادار می‌کند تا از فاز سنتی و قدیمی خود فاصله گرفته و خدمات خود را در سطح بالاتری به مشتریان ارائه دهند. از همین رو اینشورتک‌ها به عنوان بیمه‌گر‌های تمام عیار شناخته می‌شوند که مشتریان خود را از مزایای مختلفی بهره‌مند خواهند کرد. برخی از مزایا و خدمات این حوزه عبارت‌اند از:

شفاف سازی قراداد‌ و تعهدهای بیمه‌ای میان بیمه گر و مشتری
ایجاد رابطه مستقیم و بدون واسطه بین مشتریان و بیمه گذاران
تمرکز بیمه گر بر روی ارائه خدمات بیشتر به مشتری
بالا بردن تجربه کاربری
مشکلات و معضلات پیش رو اینشورتک ها
با همه موارد ذکر شده، اینشورتک‌ها در مسیر و راه خود با چالش و معضلاتی جدی مواجه هستند که این موضوع در کشور ما بیش از بیش به چشم می‌آید. صنعت بیمه یکی از قانون‌مندترین صنایع به حساب می‌آید و به همین دلیل است که بیمه گذاران علاقه‌ای چندانی به استارتاپ‌های فعال در اینشورتک ندارند. چرا که شرکت‌های استارتاپی از قواعد و قوانین مشخص و معینی پیروی نمی‌کنند و به همین دلیل است که بیمه گذاران به اینشورتک‌ها روی خوشی نشان نمی‌دهند.

کارشناس فناوری اطلاعات

نواب رضاوند




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.