زیان صنعت بیمه در حوزه عملیاتی

زیان صنعت بیمه در حوزه عملیاتی

دوشنبه, فوریه 29, 2016 - 14:04 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت بیمه

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه خاطرنشان کرد: سود ۳۰ شرکت های بیمه در سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است که عمده آن از محل سودهای غیرعملیاتی بوده است در حالی در شرکت ها شاخصی به نام ضریب ترکیبی خسارت درسال ۹۳ حدود ۱۰۵ درصد بوده است به این معنا که به ازای فروش ۱۰۰ واحد بیمه نامه ۱۰۵ واحد هزینه شده است .

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه خاطرنشان کرد: سود ۳۰ شرکت های بیمه در سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است که عمده آن از محل سودهای غیرعملیاتی بوده است در حالی در شرکت ها شاخصی به نام ضریب ترکیبی خسارت درسال ۹۳ حدود ۱۰۵ درصد بوده است به این معنا که به ازای فروش ۱۰۰ واحد بیمه نامه ۱۰۵ واحد هزینه شده است .

به گزارش بانک و اقتصاد به نقل از ایستانیوز،عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه با بیان اینکه تعارض شبکه فروش و شرکت های بیمه در بیمه شخص ثالث به وضوح دیده می شود، گفت: بحث نرخ شکنی بیمه ها آنقدر جدی است که باید بیمه مرکزی با همکاری انجمن حرفه ای صنعت بیمه و سندیکای بیمه، مدلی را طراحی کند که بتواند این بازار نابسامان را سامان دهد .

بهروز اسدنژاد عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه و مدیر برنامه و بودجه بیمه ایران، در پاسخ به این پرسش که آیا میان شبکه های فروش و شرکت های بیمه تعارضی وجود دارد، اظهار کرد: تعارض به صورت ذاتی وجود ندارد ما اگر جهت دهی مناسبی توسط شرکت های بیمه برای اعمال در شبکه فروش ایجاد نشود، ممکن است این تعارض به وجود آید .

 وی افزود: مطالبات شرکت های بیمه از شبکه های فروش باید مورد بررسی واقع شود. اما آنچه که تاکنون به وجود آمده این است که در اغلب اوقات این عدم هماهنگی وجود دارد. به طور مثال در بیمه شخص ثالث که بازدهی پائینی برای شرکت های بیمه دارد و فروش آن نیز اجباری است، اقتصاد نمایندگی ها وابسته به فروش بیمه نامه ای شده است که اجباری و بدون بازده است و این ترک عادت دادن شبکه فروش و سوق دادن آن به سایر بیمه های اختیاری موفق نبوده و بین 65 تا 70 درصد پرتفوی شبکه های فروش شخص ثالث است.

 اسدنژاد عنوان کرد: از سوی دیگر شرکت های بیمه باید تا 35 درصد بیمه شخص ثالث را به نهادهایی مانند صندوق تامین و پلیس راهور ووزارت بهداشت واریز می کنند که درکنار استاندارد پائین جاده ها و فرهنگ رانندگی، این رشته تبدیل به یکی از زیان ده ترین رشته های بیمه ای شده و بازدهی بالایی برای شرکت های بیمه ندارد .

 تعارض شبکه فروش و شرکت های بیمه در بیمه شخص ثالث به وضوح دیده می شود

وی افزود: شبکه های فروش و نمایندگی های بیمه به فروش بیمه شخص ثالث عادت کرده اند و ترک عادت دادن آنها نیز سخت شده است. این عدم تعارض به وضوح در این رشته بیمه ای دیده می شود به این منوال که نماینده بیمه به دنبال منافع خود است و این تعارض در این رشته بیمه ای به وضوح دیده می شود .

مدیر برنامه بودجه بیمه ایران در پاسخ به این پرسش که برخی از نمایندگان شرکت های بیمه معتقدند که سهم آنها از فروش بیمه نامه ها کم است، اظهار کرد: در برخی از شرکت های بیمه ای سهم پرتفوی بیمه زندگی مناسبی دارند و باید گفت مرغوبیت یک بیمه نامه به مدت زمانی است که نزد بیمه گر باقی می ماند و طبیعی است که اگر نماینده ای بیشترین سهم فروش را به بیمه های زندگی اختصاص داده اگر انتظار منافع بیشتری داشته باشد به جاست .

 اسدنژاد عنوان کرد: در شرایطی که بیش از 70 درصد فروش نمایندگی ها بیمه شخص ثالث است، اساسا منافعی برای شرکت مادرش باقی نمی ماند که بخواهد در آن مشارکت داشته باشد .

مدیر برنامه بودجه بیمه ایران افزود: اگر شرکت یا نماینده بیمه ای بیشترین سهم از فروشش مربوط به بیمه های زندگی است حق طبیعی است که از منافعی که شرکت بیمه از این رشته بیمه ای به دست می آورد برخوردار باشد. اما اگر شرکت بیمه ای برخلاف سیاست های شرکت مادر اقدام به فروش بیمه شخص ثالث کرده و بیشترین پرتفوی را به این بیمه نامه اختصاص داده عملا منافعی برای شرکت بیمه باقی نمی ماند .

 ضریب ترکیبی خسارت 105 درصد بوده است

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه خاطرنشان کرد: سود 30 شرکت های بیمه در سال گذشته حدود 700 میلیارد تومان بوده است که عمده آن از محل سودهای غیرعملیاتی بوده است به این معنا که این سود حاصل ذخایر سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی بوده نه آنکه نتیجه فعالیت بیمه ای باشد .

وی ادامه داد: در شرکت ها شاخصی به نام ضریب ترکیبی خسارت درسال 93 حدود 105 درصد بوده است به این معنا که به ازای فروش 100 واحد بیمه نامه 105 واحد هزینه شده است .

 اسدنژاد در پاسخ به این پرسش که برخی نمایندگی های فروش معتقدند که شرکت های بیمه اختیار لازم را به نمایندگی های بیمه نمی دهند، عنوان کرد: بسیاری از شرکت های بیمه تازه تاسیس بوده و فرآیندهای بیمه ای شرکت های قدیمی تر نیز منسوخ شده و طبیعی است که چالاکی و چابکی مورد انتظار وجود ندارد .

وی با تاکید براینکه باید بررسی شود که این عدم چالاکی ناشی از چیست، تصریح کرد: رقابت کوری در صنعت بیمه در بحث قیمت شکنی و نرخ شکنی حاصل شده و شرکت های بیمه برای نرخ شکنی منتظر وقت و فرصت هستند تا ببینند که رقبا چه میزان نرخ شکنی کرده اند تا آنها نیز به همان میزان نرخ ها را کاهش دهند .

 عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه خاطرنشان کرد: اگر منظور نمایندگی ها این است که چرا شرکت ها به موقع نرخ شکنی نمی کنند باید گفت این انتظار منطقی نیست و بعضا درخواست ها از سوی نمایندگی ها این است که شرکت های بیمه نرخ شکنی کنند تا آنها بتوانند به پرتفوی مورد نظر دست یابند و به سود خود برسند؛ بنابراین نمی توان انتظار داشت که شرکت های بیمه با هر نوع درخواستی که توسط شبکه فروش مطرح می شود، موافقت کنند.

 وی اضافه کرد: در برخی از مواقع نیز درخواست نمایندگی ها منطقی است و این شرکت بیمه است که در ساماندهی مناسب مشکل دارد و چالاکی لازم را برای حضور در رقابت در اختیار ندارد .

اسدنژاد خاطرنشان کرد: عمده این گلایه ها در بحث نرخ شکنی است و انتظار برخی نمایندگان از شرکت ها این است که در نرخ شکنی چالاک باشند، که منطقی نیست .

 وی در پاسخ به این پرسش که برخی از نمایندگی ها بیمه می گویند که شرکت های بیمه، اختیار لازم و ابزار لازم را برای فروش بیمه نامه به نمایندگان اظهار کرد: اشتباه مصطلحی در بین شرکت های بیمه و به طور عمده در شبکه فروش شکل گرفته که سمت و سوی بیمه کشور را به ناکجا آباد می برد و گویی همه مصرف کنندگان در شبکه بیمه به قیمت حساس هستند و باید گفت این تفسیر به شدت اشتباه است .

 عمده مشتریان صنعت بیمه به دنبال خدمات کیفی ترند نه قیمت پائین تر

اسدنژاد با بیان اینکه حساسیت مشتریان به قیمت مورد سنجش واقع نشده است، اظهار کرد: براساس بررسی که بر بیمه نامه ها انجام شده بین 20 تا 25 درصد مشتریان به دنبال نرخ پایئن تر هستند. اما عمده مشتریان رضایتمندی و کیفیت خدمات را در انتخاب شرکت بیمه ای در اولویت قرار می دهند .

وی تصریح کرد: تا زمانی که دیدگاه شبکه فروش این است که نرخ رقابتی در بیمه ثالث وجود داشته باشد، منافع شرکت های بیمه و نمایندگی ها با هم در تعارض است.

 عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه بیان کرد: شرکت های بیمه، شبکه فروش و بیمه مرکزی باید در نظر داشته باشند که تا زمانی که اقتصاد بیمه ها بر پایه شخص ثالث است این اقتصاد تک محصولی فرو خواهد ریخت.

 با اینترنتی کردن فروش بیمه شخص ثالث اقتصاد 70 درصد نمایندگی ها را فروخواهد ریخت

وی افزود: اگر ایده فروش اینترنتی بیمه شخص ثالث مطرح شود اقتصاد بیش از 70 درصد نمایندگی های بیمه ای فرو خواهد ریخت و واسطه ها حذف خواهند شد .

 اسدنژاد با بیان اینکه 40هزار نمایندگی در شبکه فروش صنعت بیمه کشور وجود دارد، اظهار کرد: حدود 70 درصد پرتفوی نمایندگی ها وابسته به فروش شخص ثالث است و طبیعی است فروش اینترنتی شخص ثالث آنها را تهدید می کند اما شرکت های بیمه سالانه هزار میلیارد تومان بابت کارمزد یک رشته بیمه ای بدون بازده پرداخت می کنند، بنابراین در شبکه فروش باید تلاش ها بر فروش سایر بیمه نامه ها معطوف شود .

 بیمه مرکزی نقشه راه کاهش پرتفوی شرکت ها از شخص ثالث را ارایه دهد

وی تاکید کرد: بیمه مرکزی باید تدبیر لازم را برای رهانیدن پرتفوی شرکت های بیمه از شخص ثالث انجام دهد و به این منظور نقشه راهی تنظیم کند .

 اسدنژاد در پاسخ به این پرسش که اگر نرخ گذاری بیمه نامه ها در کشور از حالت دستوری خارج؛ و رقابتی شود وضعیت رقابت میان شرکت های بیمه چگونه خواهد بود، نیز عنوان کرد: درحال حاضر نیز وضعیت آشفته ای تحت عنوان نرخ شکنی وجود دارد و حتی در یک شرکت بیمه ای نرخ های متفاوتی به شبکه های فروش ابلاغ می شود واین بحث آنقدر جدی است که باید بیمه مرکزی با همکاری انجمن حرفه ای صنعت بیمه و سندیکای بیمه مدلی را طراحی کند که بتواند این بازار نابسامان را سامان دهد.

 به گزارش آیین ،وی با بیان اینکه خط قرمز شرکت های بیمه"حق بیمه" است، عنوان کرد: اگر به هر دلیل از حق بیمه عدول شود به این معناست که شرکت ها با دست خود توانگری مالی خود را برای ساله ای آینده تهدید می کنند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.