ورود سازمان بازرسی به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا

ورود سازمان بازرسی به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا

رئیس سازمان بازرسی کل با بررسی دلایل التهابات اخیر بازار خودرو و افزایش قیمت از ورود جدی این سازمان به عرضه خودرو در بورس کالا خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد، ذبیح‌الله خدائیان درباره ورود سازمان بازرسی به ماجرای التهاب در بازار خودرو گفت: بر اساس بند ٥ ماده ٥٨ قانون نحوه اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی تنظیم قیمت‌ها، مقدار و شرایط دسترسی کالا و خدماتی که جنبه انحصاری دارند برعهده شورای رقابت است.

وی افزود: این شورا از مدت‌ها قبل بحث تولید و عرضه خودرو در ایران را انحصاری تلقی کرده، تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت بر عهده شورای رقابت بود تا اینکه سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به مدت یک سال تنظیم قیمت با هماهنگی وزارت صنعت به تنظیم بازار سپرده شد و مقرر شد فروش عادی خودرو و پیش فروش‌ها از طریق قرعه‌کشی که تاریخ تحویل آن‌ها بعد از سال ١٤٠٠ است بر اساس قیمت تمام شده به اضافه حدود ۱۰درصد سود باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: ابراهیم رئیسی رئیس جمهور نیز دستورالعمل ٨ ماده‌ای را تهیه کرد و براساس آن، وزارت صنعت و خودروسازان ملکف شدند تولید را ٥٠درصد افزایش و قیمت را ١٥درصد کاهش دهند، علاوه بر این مقرر شد با افزایش تولید، قرعه‌کشی خودرو تمام و موانع واردات نیز برداشته شود. برخی از این دستورات عملی شد و بخش‌هایی از جمله افزایش ٥٠درصد تولید و ١٥درصد کاهش قیمت طور کامل اجرا نشدند.

خدائیان گفت: مدت زمان مصوبه قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار آبان به اتمام رسید، شورای رقابت عرضه خودرو را انحصاری می‌دانست و در حالی که باید فرمول قیمت گذاری را انجام می‌داد، عرضه خودرو در بورس آغاز شد. در حالی‌که شورای رقابت هنوز از تصمیم قبلی انصراف نداده نباید برای کالا انحصاری شده عرضه خودرو در بورس آغاز می‌شد به همین دلیل این سازمان به عرضه خودرو در بورس ورود کرده است. زیرا همین موضوع باعث افزایش قیمت‌ها شد به صورتی که قیمت اولیه خودرو نسبت به خودرویی که در بورس کالا ارائه می‌شد ۱۰۰درصد افزایش یافت.

وی افزود: باید فرمول و دستورالعمل قیمت گذاری در شورای رقابت تنظیم شود، سازمان بازرسی پیگیر است تا این موضوع انجام شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.