شکست بانک سیلیکون‌ولی و فرضیه بحران 2008

شکست بانک سیلیکون‌ولی و فرضیه بحران 2008

به دنبال شکست بانک سیلیکون‌ولی و واگذاری آن به شرکت بیمه سپرده فدرال، گروهی این رویداد را مشابه بحران۲۰۰۸ دانستند.

به گزارش دیوان اقتصاد، کارشناسان معتقدند که مدیریت نامناسب ریسک و خروج سرمایه‌گذاران به‌دلیل عدم مطابقت نرخ بهره بانک با بهره اتخاذشده از سوی فدرال‌رزرو از دلایل این رویداد بوده است. اما این واقعه کنونی با بحران۲۰۰۸ متفاوت خواهد بود. اگرچه تبعاتی را برای بازارهای ریسکی به دنبال خواهد داشت، اما ابعاد بسیار محدودتری از بحران قبلی دارد.

خبر داغ روزهای اخیر را شکست بانک «سیلیکون ولی» یکی از بانک‌های مهم تجاری در ایالات متحده به خود اختصاص داده است. این موضوع در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در روزهای گذشته مورد بررسی قرار گرفت و به دلایل وقوع این امر نیز اشاره شد. اما ماجرا به اینجا ختم نشد و دو‌گانگی تحلیلگران و اقتصاددانان همچنان ادامه دارد. برخی از آنها این شکست مالی را به بحران ۲۰۰۸ نسبت دادند و اعلام کردند که تاریخ برای آمریکا تکرار شده است، اما در مقابل عده‌ای دیگر از آنها این ادعا را رد کرده و افزودند که شکست مالی یکی از بانک‌های آمریکا قابل قیاس با بحران ۲۰۰۸ نبوده و هیچ ادعایی برای مقایسه این دو رویداد قابل قبول نیست؛ زیرا در سال ۲۰۰۸ بحران به وجود آمده کل نظام بانکی آمریکا را فرا گرفت و به سایر بخش‌های اقتصادی نیز سرایت کرد و بحران تاریخی این منطقه را رقم زد.

شکست یکی از سیستم‌های بانکی و در نتیجه واگذاری آن به معنای بحران در سال ۲۰۲۳ نخواهد بود و مانند قطره‌ای در برابر دریاست. اما از تبعات آن نیز نباید چشم پوشید. بانک مذکور به دلیل خدمت‌رسانی به حوزه ارز دیجیتال، می‌تواند تاثیر چشمگیری در نوسانات قیمت آن در بازارهای جهانی داشته باشد.

بازار رمز ارزها متزلزل شد؟
نکته قابل‌توجه این است که گرچه دو دارایی محبوب سرمایه‌گذاران از جمله بیت‌کوین و اتریوم با ریزش ۲ درصدی مواجه شد، اما این امر در معاملات روز گذشته در حوزه بیت‌کوین صادق نبود. بر این اساس بیت‌کوین در ساعت ۱۵ به وقت تهران توانست با اندکی رشد همراه شود و قیمت ۲۰‌هزار و ۷۵۷ دلار را به ثبت برساند.

اتریوم نیز به سقف کانال ۱۵۰۰ دلاری نزدیک شده و در ساعت مذکور با قیمت ۱۴۸۵ دلار در بازار معامله شد. دلیل این امر چیست؟ شرکت بیمه سپرده فدرال، با در دست گرفتن مدیریت بانک سیلیکون ولی در حال پرداخت بدهی‌های سرمایه‌گذاران است و به نظر می‌رسد که در کوتاه‌مدت این بانک قوت خواهد گرفت.

البته ذکر این نکته ضروری است که انتشار داده‌های تورمی این منطقه در ۱۴ مارس و پس از آن نشست بانک مرکزی، بازارهای جهانی را دگرگون خواهد کرد. چرا؟ یکی از دلایل بسته شدن بانک سیلیکون ولی، عدم‌هماهنگی بانک با نرخ بهره اتخاذ شده از سوی فدرال رزرو بود. اکنون مقامات پولی آمریکا با اطمینان بیشتری سیاست‌های پولی انقباضی را تمدید می‌کنند. البته میزان افزایش آن را داده‌های تورمی روز سه‌شنبه تعیین خواهد کرد.

بهره در حوالی ۵ درصد
کارشناسان متصورند که نرخ بهره در ماه مارس ۲۵/ ۰ واحد‌درصد افزایش پیدا خواهد کرد. اما تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تورم در ماه فوریه بر قوت خود باقی خواهد ماند و نرخ بهره باید بیش از ۲۵/ ۰ واحد‌درصد افزایش پیدا کند.

آنها در ادامه اعلام کردند که افزایش یک‌درصدی نرخ بهره می‌تواند فشار تورمی را در ماه‌های آتی کاهش دهد. در ماه ژانویه تورم کل با کاهش ۱/ ۰ واحد درصدی و تورم هسته نیز با افتی به همان میزان به ترتیب سطح ۴/ ۶ درصدی و ۶/ ۵ درصدی را به ثبت رساندند، اما به نظر می‌رسد تورم کل در ماه اخیر به سطح ۶ درصدی و تورم هسته نیز به سطح ۴/ ۵ درصدی تنزل یابد.

از سوی دیگر با افزایش نرخ بهره در ماه مارس، دلار جهانی بار دیگر تقویت شده و شاهد قله تاریخی اواسط ۲۰۲۲ خواهد بود. در این میان طلا نیز که برخلاف روند شاخص دلار حرکت می‌کند به کف کانال ۱۸۰۰ دلار نزدیک خواهد شد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.