24 ساعت فرصت برای دیدن باغ سفارت

تصمیم تاریخی ایتالیایی‌ها

24 ساعت فرصت برای دیدن باغ سفارت

روز بین‌المللی طراحی ایتالیایی چند روز پس از روز معماری ایران، بهانه‌ای شد برای سفارت ایتالیا در تهران که از حاصل مرمت باغ قاجاری فرمانیه رونمایی کند.

به گزارش دیوان اقتصاد، این مجموعه که قرار است محل برپایی رویدادهای هنری بین‌المللی شود، با اشیاء میراثی آذین شده که آن را در حکم یک گنجینه تاریخی - هنری می‌توان به‌شمار آورد.

 به همین مناسبت، بعد ازظهر روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه، سفیر ایتالیا در تهران، جمعی از معماران و استادان و دانش‌آموختگان معماری را به باغ تاریخی خیابان شهید دکتر لواسانی دعوت کرد تا از یک گنجینه هنری - تاریخی در حضور آنان پرده‌برداری کند.

این تالار که هنرمندان ایتالیایی و ایرانی در پروژه مرمت آن همکاری داشته‌اند، به‌گفته‌ی سفیر ایتالیا در ایران، جوزپه پرّونه، با تصاویر و ابزارهای چندرسانه‌ای طوری طراحی و تزیین شده که راوی روایت پیوندهای موجود میان مردم دو سرزمین، در هنرهای طراحی، معماری و سینما باشد. همچنین با نمایش اشیائی که از ارزش تاریخی بالایی برخوردارند، به میراث تاریخی و هنری دو کشور ایتالیا و ایران نیز ارج می‌نهد.

در آیین رونمایی تالار هنری باغ سفارت ایتالیا در تهران، علاوه بر مقامات دیپلماتیک همچون سفیران برخی از کشورهای اروپایی، جمعی از معماران، طراحان و دیگر هنرمندان ایرانی نیز حضور داشتند.

حالا خبر رسیده باغ سفارت ایتالیا به روی مردم باز می‌شود.

درهای باغ ایرانی سفارت ایتالیا در تهران برای یک روز به روی مردم گشوده می‌شود.

سفارت ایتالیا در تهران اعلام کرد که در تاریخ دوم ژوئن سال جاری برابر با ۱۲ خردادماه ۱۴۰۲ به مناسبت روز جمهوری ایتالیا، برای اولین بار در تاریخ، درهای باغ ایرانی ـ تاریخی این سفارتخانه را که مجموعه اقامتگاه سفیر ایتالیا نیز در آن واقع شده است برای بازدید عموم باز می‌کند.

تماشای باغ و بناهای قاجاری سفارت ایتالیا در تهران، محدود به یک روز و رایگان بوده که بدون رزرو قبلی امکان‌پذیر نیست.

سفارت ایتالیا برای بازدید از باغ فرمانیه مقررات و شرایط محدودی را تعیین کرده که بر آن اساس، متقاضیان نخست باید از قبل نوبت را رزرو و بلیت تهیه کرده باشند. وقت بازدید در روز جمعه ۱۲ خرداد (دوم ژوئن) ‌ برای هر شخص از قبل تعیین شده و بازدیدکننده برای ورود به این باغ تاریخی باید به همراه بلیت، ‌کارت شناسایی معتبر ارائه دهد. 

دسترسی به این فضا فقط در زمان تعیین‌شده و تنها برای افرادی که بلیت بازدید دارند، امکان‌پذیر است. رزرو برای کودکان زیر ۱۰ سال لازم نیست. در زمان بازدید نیز هیچ گونه مواد خوراکی و آشامیدنی ارائه نمی‌شود و همراه آوردن آن به درون مجموعه نیز مجاز نیست. با توجه به چنین شرایط محدودی، تمام نوبت‌های بازدید یک‌روزه از این باغ پر شده است.

باغ سفارت ایتالیا، باغی است در شمال تهران که به شاهزاده قاجاری، کامران میرزا نائب‌السطنه، فرزند سوم ناصرالدین‌شاه تعلق داشته است. مالکیت این باغ ییلاقی سپس به عبدالحسین میرزا فرمانفرما، از شاهزادگان قجر و نخست‌وزیر وقت منتقل می‌شود. این امر موجب می‌شود که محله «فرمانیه» در مجاورت «کامرانیه» در منطقه «شمیران» شکل بگیرد.

باغ یادشده در سال ۱۳۱۹ توسط وارثان، به نماینده وقت سفارت ایتالیا فروخته می‌شود. این باغ که به سبک و سیاق «باغ ایرانی»، حاوی رود و حوض طراحی شده و از معدود فضای سبزهای حفظ شده در مجاورت ساختمان‌ها و برج‌های اطراف آن است، در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. از آنجا که سفارت ایتالیا در تهران به‌طور سنتی در زمینه شکل‌گیری رویدادهای فرهنگی - هنری مشترک همواره فعال بوده، این اقامتگاه نیز در سال‌های گذشته میزبان رویدادهای تبادلی دو کشور در قالب دیپلماسی فرهنگی بوده است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.