تفاهم‌نامه تجهیز ۴۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور امضا شد

تفاهم‌نامه تجهیز ۴۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور امضا شد

دوشنبه, سپتامبر 11, 2023 - 14:50 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

تفاهم‌نامه تامین تجهیزات ۴۰۰ جایگاه سوخت گیری گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در سراسر کشور روز دوشنبه در شرکت هسا در شاهین شهر اصفهان امضا شد.

به گزارش دیوان اقتصاد، این تفاهم‌نامه بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا وزارت دفاع و شرکت صنایع هواپیماسازی (هسا) منعقد شد.

بر اساس این تفاهم نامه مقرر است با استفاده از ظرفیت و توانمندی های دانشی و فناورانه شرکت هسا و بخش خصوصی و با تصویب منابع لازم در شورای اقتصاد، ۴۰۰ جایگاه سوخت سی ان جی در نقاط مختلف کشور ایجاد و تجهیز شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در این مراسم گفت: در زمان حاضر ۲ هزار و ۵۵۰ جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که با اجرایی شدن این تفاهمنامه به حدود سه هزار جایگاه می رسد.

جلیل سالاری با اشاره به استفاده از ظرفیت های وزارت دفاع در حوزه نفت، گفت: آنچه هدفگذاری بخش انرژی در زمینه بومی سازی بوده به برکت نظام جمهوری اسلامی محقق شده است.

وی ادامه داد: کل زنجیره سوخت سی ان جی در کشور بومی سازی شده و امروز موفق شدیم که در بخش توسعه و نوسازی و پشتیبانی سی ان جی مجموعه های شرکت های دانش بنیان، دانشگاهی، پژوهشگاهی و تولیدی را زیر یک چتر بیاوریم.

سالاری اظهار داشت: امروز موفق شدیم تا با استفاده از توانایی هسا و شرکت های دانش بنیان در زمینه سوخت سی ان جی، سطح کیفی این حوزه را افزایش دهیم.

به گزارش ایرنا، شرکت هسا پیش از این در زمینه بکارگیری فناوری های صنعت هوایی برای رفع گلوگاه های صنعتی در حوزه نفت و گاز مانند ساخت و تجهیز جایگاه های سی ان جی و طراحی و ساخت شبیه سازی کنترل فوران حفاری چاه های نفت و انواع پمپ ها فعالیت داشته است.

مصرف روزانه سوخت سی‌ان‌جی در کشور ۲۳ تا ۲۴ میلیون متر مکعب است.

ایستگاه‌های سوخت‌گیری سی ان جی به میترینگ، خشک کن، کمپرسور، مخازن، توزیع‌کننده و تابلوهای کنترل مجهز هستند.

گاز طبیعی فشرده یا سی‌ان‌جی، سوختی است که بیشتر به‌عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوییل و گاز مایع بکار می‌رود؛ سی‌ان‌جی نسبت به سایر سوخت‌های فسیلی، آلودگی کمتر و فراوانی و قیمت مناسب‌تری دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.