واریز بیش‌از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان سود به حساب سهامداران

بر اساس آمار سال ۱۴۰۲ مشخص شد؛

واریز بیش‌از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان سود به حساب سهامداران

بیش از ۱۱۵ هزار میلیارد تومان سود جاری، سنواتی و حق تقدم در سال ۱۴۰۲ از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» به حساب سهامداران واریز شده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، اطلاعات منتشر شده از سوی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص جزییات واریز سود در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در سال گذشته ۱۱۵ هزار و ۱۷۹ میلیارد و ۴۱۳ میلیون و ۹۶۹ هزار تومان سود جاری، مطالبات سنواتی و حق تقدم برای سهامداران از طریق سامانه سجام واریز شده است.

بر اساس این گزاش، در سال ۱۴۲ تعداد ۶۰۲ ناشر، مبلغ ۱۰۹ هزار و ۳۹ میلیارد و ۵۲۴ میلیون و ۸۰۴ هزار تومان سود جاری متعلق به ۵۵ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۳۵۵ سهامدار و تعداد ۲۵۳ ناشر، مبلغ ۶ هزار و ۱۳۹ میلیارد و ۸۸۹ میلیون و ۱۵۶ هزار تومان سود سنواتی و حق‌تقدم متعلق به ۱۷ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۸۵۵ سهامدار را به حساب سجامی سهامداران واریز کرده‌اند.

سامانه سجام چیست؟

لازم به ذکر است، سجام یک سامانه زیرساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از «سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها» در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیر حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود.

بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.

سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت www.Sejam.ir ثبت نام و احراز هویت سجام را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

مزایای سجامی شدن

گفتنی است؛ «دریافت کد معاملاتی برای ورود به بازار سرمایه، دریافت سودهای جاری، سنواتی و سود سهام عدالت، امکان ورود به درگاه ذینفعان بازار سرمایه و استفاده از خدمات آن شامل میز خدمت الکترونیک، مشاهده و گزارش دارایی، دریافت گواهی سهام، لیست مجامع و برگزاری مجامع به صورت الکترونیک، گزارش سودهای پرداخت شده، تاریخچه سود سهام عدالت و گزارش حق تقدم استفاده نشده» از جمله مزایای ویژه ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام به شمار می‌رود.

ارائه خدمات الکترونیک و متنوع با درگاه یکپارچه ذینفعان

سهامداران در بازار سرمایه با سجامی شدن از دسترسی و مزیت‌های قابل توجهی برخودار می‌شوند که تا پیش از سجامی بودن از آن محروم بوده‌اند. دریچه ورود به استفاده از این مزیت‌ها، درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه است.

درگاه یکپارچه ذینفعان با سامانه DDN شناخته می‌شود و با آدرس ddn.csdiran.ir در دسترس سرمایه گذاران سجامی شده قرار دارد. سامانه ذینفعان بازار سرمایه در حقیقت یکی از سامانه‌های زیرمجموعه‌ی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) است. این درگاه جهت ارائه خدمات آنلاین به ذینفعان در قالب اپلیکیشن‌های تلفن همراه و نسخه تحت وب ایجاد شده، تا بتواند شفافیت و اطلاع رسانی صحیح به سرمایه گذاران را تحقق ببخشد.

سامانه سمات جهت انجام عملیات‌های پس از معاملات بازارهای بورس و خارج بورس ایجاد شده است. وظیفه سامانه سمات به زبان ساده‌تر این است که امور انتقال دارایی سهام به خریدار و حذف دارایی فروشنده و همچنین ثبت و نگهداری تاریخچه این معاملات را بر عهده دارد.

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به اختصار(DDN) به منظور خدمات دهی به ذی‌نفع بازار سرمایه، شامل ۳ گروه سهامداران، ناشران و نهادهای نظارتی و حاکمیتی (ناظران) در سامانه سمات ایجاد شده است.

تمام ذی‌نفع‌ها (stakeholder) ملزم به ثبت نام در سامانه سجام هستند و افرادی که سجامی نیستند، نمی‌توانند از خدمات این درگاه استفاده کنند. به منظور افزایش سرعت و بهره‌وری، خدمات مربوط به این درگاه در سامانه‌های جداگانه و تحت سیستم عامل اندروید، ios و همچنین نسخه تحت وب ارائه می‌شود.

خدمات درگاه DDN توسط ۳ سامانه «درگاه الکترونیکی سهامداران (دارا)، درگاه اکترونیکی ناشران (دانا) و درگاه الکترونیکی ارکان بازار سرمایه و نهادهای نظارتی و حاکمیتی (ناظر)» در اختیار ذینفع بازار سرمایه قرار داده می‌شود.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.