۱۴۰۲، سال تحول عملکردی بانک توسعه تعاون بود

۱۴۰۲، سال تحول عملکردی بانک توسعه تعاون بود

مدیر عامل بانک توسعه تعاون اعلام کرد: ۱۴۰۲ سال تحول عملکردی بانک توسعه تعاون بوده است.

به گزارش دیوان اقتصاد، محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در جلسه شورای معاونین بانک، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سردار زاهدی و تعدادی از همرزمانشان، اظهار کرد: سال گذشته سالی بسیار سخت در حوزه اقتصاد و شبکه بانکی بود، بانک مرکزی به درستی و به طور منطقی سیاست های کنترل نقدینگی و مهار تورم را به اجرا درآورد و همزمان تعهدات سنگین برای بانکها در نظر گرفته و به شبکه بانکی تکلیف شده بود، در این شرایط فعالیت بانکداری بر اساس تکالیف متنوع و محدودیت های صحیح بانک مرکزی بسیار دشوار و سخت بود.

وی افزود: اقتصاد کشور بانک محور است، بانکها منبع اصلی و نهاد مهم تامین مالی اقتصاد هستند و نقش محوری در تامین مالی بنگاههای اقتصادی عهده دار هستند، نقش و سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد بسیار کمرنگ و اندک است در حالی که دستیابی به رشد پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه ایجاب می کند نقش و سهم بازار سرمایه در اقتصاد ارتقا یابد. تحقق رشدهای مناسب اقتصادی نیازمند تعادل و تعامل بازار پول و بازار سرمایه است.

این مقام بانکی یادآور شد: شعار سال ۱۴۰۲ ابلاغی توسط مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه بود، اگر چه در ظاهر مهار تورم و رشد تولید به صورت همزمان بسیار دشوار است، اما تنها راهکار هدایت اقتصاد از رکود ناشی از عملکرد دهه گذشته به رشد و رونق و پیشرفت ، عمل به این شعار مهم و راهبردی است. بانک مرکزی به درستی و به منظور تحقق شعار سال رشد نقدینگی را از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد رساند، در همین راستا کنترل سمت راست ترازنامه بانکها را در دستور کار قرار داد و عملا سمت چپ ترازنامه که قدرت خلق پول در ان است نیز به کنترل درآمد. نامگذاری سال ۱۴۰۳ توسط رهبر معظم انقلاب نیز بسیار مدبرانه است، رهبر فرزانه انقلاب طی جلسه اخیر با کارگزاران و مسئولین ابعاد وجوانب مشارکت مردم را در حوزه های مالی، فکری و اقتصادی تبیین فرمودند.

شیخ حسینی تاکید کرد: به رغم تکالیف سنگین و محدودیت های صحیح بانک مرکزی، سال ۱۴۰۲ یکی از بهترین سالهای عملکردی بانک توسعه تعاون بوده است، در همه شاخص های مالی و برنامه های عملیاتیف اهداف بالاتر از صد در صد محقق گردیده است، شاخص مانده منابع بیش از ۱۰۵ درصد و شاخص پداخت تسهیلات در حدود ۱۱۰ درصد محقق شده است، در حالی که هدفگذاری منابع بانک در حد ۷۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است منابع بانک در پایان سال گذشته از ۷۳۸ هزار میلیارد ریال فراتر رفته است، همچنین هدفگذاری ۵۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات صورت گرفته بود که تسهیلات پرداختی در سال پیشین از ۵۴۰ هزار میلیارد ریال فراتر رفت. عملکرد بانک توسعه تعاون در شاخص مانده منابع طی دو سال اخیر دو برابر شده است.

این مقام بانکی تصریح نمود: هدایت نسبت مصارف به منابع از بالای صد در صد به پایین صد درصد رسیده است و به حد متعارف ۸۵ درصد تمایل پیدا نموده است. شاخص npl نیز به حد مطلوب ۳٫۵ درصد رسیده است. عملکرد بانک در حوزه سود و زیان و هزینه به گونه ای است که با عملکرد مناسب و رعایت مولفه های بهره‌وری، تحقق سود موجب گردیده تا بخشی از زیان انباشته دهه گذشته جبران شود و بانک آماده پوشش کامل زیان انباشته ناشی از عملکرد دهه گذشته طی دوره پیش رو است. فاصله میان نرخ تجهیز و تخصیص در سال گذشته حدود یک درصد مثبت بوده است در حالی که طی سالهای پیشین معمولا این فاصله منفی بوده است. بانک توسعه تعاون در شرایط سخت محدودیت ها بدون اضافه برداشت این سال را مدیریت نمودً ضمن آن که در بازار بین بانکی نیز نقش دهنده داشتیم.

شیخ حسینی خاطر نشان کرد: بانک توسعه تعاون در استفاده و بکارگیری ابزارهای نوین تامین مالی عملکردی مناسب داشته است، همچنین عملکرد بانک در صدور ضمانت نامه و اعتبار اسنادی نیز حدود ۲ برابر میزان هدفگذاری بوده است. عملکرد تحولی و درخشان بانک توسعه تعاون در شرایط موصوف مرهون تلاش ها و زحمات همه همکاران در شبکه شعب و ستاد است، اگر همت و تلاش و اقدام و پیگیری همکاران در صف و ستاد نبود، این عملکرد و موفقیت حاصل نمی شد. چنانچه ستاد تمامی موارد مرتبط با برنامه ریزی، سیاستگزاری، ساماندهی و هماهنگی را به خوبی صورت دهد، این واحدهای صف و شعبه هستند که در مرحله اجرا می توانند دستاوردهای مناسبی را ایجاد نمایند.

وی ادامه داد: حجم فعالیت و عملیات همکاران در شعب بسیار بالا بود، بیش از ۲۳۰ هزار پرونده تسهیلاتی در شعب مورد رسیدگی، تصویب قرار گرفت و پرداخت گردید که حاکی از رشد ۱۵ درصدی است. همکاران در روزهای پایانی سال توفیق مهمی برای جذب ۷ همت منابع جدید داشتند، گرچه به عنوان ستاد سهمی در این عملکرد ایفا نمودیم، اما تلاش همکاران نیز قابل تقدیر است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.