وصول ۵۷۹ هزار میلیارد ریال مطالبات بانکی از طریق سازمان ثبت

وصول ۵۷۹ هزار میلیارد ریال مطالبات بانکی از طریق سازمان ثبت

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بیش  از پانصد و هفتاد و نه هزار میلیارد ریال میزان مطالبات بانک‌ها از طریق اجرای ثبت در سال ۱۴۰۲ وصول شده که ۴۷ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

به گزارش دیوان اقتصاد، عاصف حمدالهی گفت: قانونگذار در خصوص یکسری اسناد مقرر داشته که بدون مراجعه به محکمه می توان مفاد آنها را اجرا کرد. مثل اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده است. مثلا در بحث مطالبه مهریه اگر خانمی درخواست اجرای آن را  داشته باشد، دیگر نیازی نیست اقامه دعوا کرده و به دادگاه مراجعه کند بلکه مستقیما می تواند برای مطالبه آن  به دفاتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی مراجعه کند.

حمدالهی  افزود: ما نه تنها در مورد مهریه بلکه در مورد مفاد اسناد رسمی هم می توانیم اجراییه صادر کنیم. مثلا اگر متعهدی به تعهدی که در سند رسمی آمده، عمل نکند، می توان درخواست صدور اجراییه کرد یا مواردی مانند چک، هزینه شارژ آپارتمان، قبوض اقساطی و سایر قبوض آب و برقی که ادارات پرداخت نمی کنند و یا آرای ماده ۷۷ قانون شهرداری، می توان درخواست صدور اجراییه کرد.

وی با بیان اینکه بیش  از پانصد و هفتاد و نه هزار میلیارد ریال میزان مطالبات بانک‌ها از طریق اجرای ثبت در سال ۱۴۰۲ وصول شده که ۴۷ درصد  نسبت به سال قبل رشد داشته است، گفت: همچنین  ۱۳۸۸۹ تعداد مزایده‌ها در سال ۱۴۰۲ است که ۳۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

حمدالهی در پایان گفت: مجموعا  ۳۰۹ هزار و ششصد و چهل و پنج  پرونده در سال ۱۴۰۲ مختومه شده  که  ۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

ایسنا




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.