تشکیل صندوق تامین مالی سرمایه در گردش

تشکیل صندوق تامین مالی سرمایه در گردش

مدیرعامل شرکت بورس تهران از ارائه پیشنهاد تشکیل صندوق تامین مالی سرمایه در گردش برای واحدهای کوچک و متوسط خبر داد.

به گزارش دیوان اقتصاد، محمود گودرزی مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران امروز در شانزدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: در حال حاضر تسهیلات بانکی حدود ۷۵۰۰ همت است اما سهم اوراق بدهی، یعنی ابزاری که در بازار سرمایه برای تأمین مالی استفاده می‌شود، کمتر از ۱۰۰۰ همت است. این در حالیست که یکی از پنجره‌های تأمین مالی در اقتصاد ایران، بازار سرمایه است که به یمن سیاست‌گذاری‌های غلط وضعیت خوبی ندارد. بنابراین نقش بازار سرمایه در تأمین مالی ۱۰ تا ۱۱ درصد است.

گودرزی افزود: هدف سیاست گذار دستیابی به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی است اما رسیدن به این رشد اقتصادی با وضعیت فعلی سیستم بانکی و بازار سرمایه امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به جریان پول سنگینی که به سمت رمزارزها سرازیر شده و همچنین قانون تولید و زیرساخت، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ در جریان تشویق بنگاه‌های اقتصادی در شهرهای مختلف برای ورود به بورس، مشخص شد یکی از مشکلات اصلی این واحدها سرمایه در گردش است و با ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان هم مشکل واحدهای کوچک و متوسط حل می‌شد. اما ساختار بازار سرمایه با رویه انتشار اوراق اجرایی با این مبالغ همخوانی ندارد و کار دشواری است.

گودرزی افزود: بنابراین بورس تهران پیشنهاد تشکیل صندوق تأمین مالی سرمایه در گردش را ارائه کرد که در وزارت اقتصاد و سازمان بورس مورد استقبال قرار گرفت. هم اکنون در حال اخذ مجوز برای شروع به کار این صندوق هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در شرایط موجود یکی از مکانیزم‌های دیگر که می‌تواند به تأمین مالی کمک کند، استفاده از ظرفیت بازار رمزارز است، گفت: برخی بورس‌های دنیا هم در حال استفاده از این ظرفیت هستند و در بورس تهران هم مدلی پیشنهاد کردیم. چراکه برخی از پلتفرم‌ها بیش از پنج میلیارد دلار در کیف پول‌های دیجیتال دارند و ترنورهای عجیبی در آن‌ها در جریان است. این وضعیت هم طبیعی است، چراکه مردم دغدغه دارند ارزش پول خود را حفظ کنند.

گودرزی با بیان اینکه اقتصاد ایران می‌تواند از این ظرفیت برای تأمین مالی استفاده کند، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که صندوقی به نام صندوق تأمین مالی رمزارز تأسیس شود که بتوانیم پروژه‌های متوسط را از این طریق تأمین مالی کنیم. بر این اساس روز گذشته جلسه‌ای در ایدرو برگزار شد که برای پروژه دانش بنیان ۱۰ میلیون دلاری بتوانیم از این صندوق استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران با بیان اینکه اگر بازار سرمایه در این خصوص غافل شود ناگهان می‌بینیم که میدان جای دیگری است، تصریح کرد: هفته گذشته کارهای یکی از پلتفرم‌های مجازی را در خصوص حمل و نقل هوایی انجام دادیم که وارد بورس شود. اما از سال ۱۴۰۰ یک دغدغه بزرگ داشتیم که شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال وارد بورس شود و الان فرصت خوبی است که اتاق این مطالبه را از کاندیدهای ریاست جمهوری هم مطرح کند. ورود ین پلتفرم‌ها به بازار سرمایه حداقل برای حوانان تحصیل کرده که در حال مهاجرت از کشور هستند امید ایجاد می‌کند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.