لغو خرید خودکار عرضه اولیه توسط فرابورس، توضیح منطقی ندارد

رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران :

لغو خرید خودکار عرضه اولیه توسط فرابورس، توضیح منطقی ندارد

رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران گفت: به علت اینکه فاصله بین سقف و کف قیمتی بسیار ناچیز است، لغو خرید خودکار، عملی غیر منطقی است.
 

به گزارش دیوان اقتصاد،روح اله میر صانعی رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با لغو خرید خودکار عرضه اولیه‌های فرابورسی گفت: فرابورس در حال حاضر روی قضیه خرید خودکار عرضه اولیه‌ها حساس است و نامه‌هایی را مبنی بر اینکه خرید خودکار عرضه اولیه متوقف شود به کانون کارگزاران زده است.
وی افزود: کانون کارگزاران در رابطه با این امر، موضع و جهت گیری خاصی نداشته است.
رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران در پاسخ به این پرسش که آیا کانون کارگزاران با این امر موافقت کرده است؟ بیان کرد: فرابورس چندین نامه برای لغو خرید  خودکار عرضه اولیه‌ها زده است، اما هنوز در این رابطه موافقتی صورت نگرفته است.
میر صانعی در رابطه با دلیل فرابورس برای لغو خرید عرضه اولیه به صورت خودکار، عنوان کرد: دلیل فرابورس برای مطرح کردن لغو عرضه‌ها به صورت خودکار این است که، در عرضه اولیه خودکار کشف واقعی قیمت صورت نمی‌گیرد، به این علت که در عرضه اولیه‌های خودکار، معمولا بالاترین قیمت را برای سهامداران انتخاب می‌کنند، به همین علت کشف قیمت واقعی قیمت صورت نمی‌گیرد.
رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران اظهار کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم کشف واقعی قیمت به وسیله عرضه اولیه خودکار صورت نمی‌گیرد که فاصله بین سقف و کف قیمت زیاد باشد.
میر صانعی عنوان کرد: زمانی که فاصله بین سقف و کف قیمت بسیار ناچیز باشد، فرقی نمی‌کند خرید به صورت خودکار یا غیر خودکار صورت گیرد و افراد برای خرید به سقف قیمت نظر می‌کنند، که در این شرایط کسی تحلیل نمی‌کند، اما اگر سقف و کف قیمتی نداشته باشیم و دست همه افراد برای انتخاب باز باشد، افراد در این زمان دست به تحلیل می‌زنند؛ بنابراین در این شرایط خرید خودکار غیر منطقی به نظر می‌رسد، چون افراد با تحلیل خودشان قیمت مناسب را کشف می‌کنند و دست به خرید می‌زنند. این کار در همه دنیا به این صورت انجام می‌شود.
رئیس هیات مدیره کانون کارگذاران تشریح کرد:، اما در حال حاضر در عرضه اولیه‌هایی که صورت می‌گیرد تفاوت کف و سقف قیمت بسیار کم است، بنابراین در این شرایط که ۱ یا ۲ درصد بین سقف و کف اختلاف قیمت وجود دارد، کشف واقعی قیمت امری بی معناست؛ بنابراین در این روش، نامه فرابورس توضیحی منطقی ندارد، اما اگر فاصله سقف و کف قیمت زیاد بود، نامه فرابورس منطقی جلوه می‌کرد.
وی در پایان عنوان کرد: می‌توانیم بگوییم که فرابورس از کارگزاران لغو خرید خودکار عرضه اولیه را در خواست کرده است، اما به نظر کانون کارگزاران، چون سقف و کف قیمت ناچیز است، منطقی نیست که روش خودکار حذف شود و توصیه می‌کنیم که روش عرضه اولیه اصلاح شود به صورتی که کف و سقف قیمتی حذف شود و کشف واقعی قیمت صورت بگیرد و در این موقع باید خرید به روش خودکار حذف شود و صحبت فرابورس در این زمان کاملا معنی پیدا می‌کند.

 




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.