تجارت با اوراسیا، راهکاری برای تقویت مبادلات بازرگانی با کشورهای ثالث

تجارت با اوراسیا، راهکاری برای تقویت مبادلات بازرگانی با کشورهای ثالث

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزایش صادرات و تقویت تجارت و مبادلات با مقاصد ثالث را در پی دارد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از ایرنا، تجارت از مولفه‌هایی است که رشد و توسعه اقتصادی کشورها را تعریف می‌کند زیرا با واردات کالا هر کشور نیاز داخلی خود را تامین کرده و با صادرات محصولات تولیدی، در بازارهای بین‌المللی جایگاهی را برای خود به دست می‌آورد که به بهبود اقتصادی می‌انجامد.

طی روزهای گذشته سید ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم نیز در سخنرانی‌ها و دیدارهای خود با مقامات کشورها بر افزایش تجارت با کشورهای همسایه تاکید و این موضوع را از اولویت‌های کاری دولت جدید عنوان کرده است.

جمشید نفر رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: منطقه اوراسیا می تواند یک هدف فوق العاده برای توسعه صادرات ایران باشد و موافقت‌نامه تجارت ترجیحی فعلی، تمرینی مناسب برای مبادلات آزاد محسوب می شود.

وی با بیان اینکه باید تجارت فعلی مورد بررسی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: روند واردات و صادرات به اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیاز به تحلیل و اقدام برای رفع موانع دارد تا شرایط مناسب تجارت خارجی مهیا شود.
نفر با بیان اینکه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا می توانند نیازهای داخلی ایران را مانند خوراک دام تامین کند، تصریح کرد: از سوی دیگر ظرفیت بالایی برای صادرات صنایع غذایی به این منطقه وجود دارد که این توسعه تجاری نه تنها می تواند توازن در مبادلات را فراهم کند بلکه افزایش صادرات را نیز در پی داشته باشد.
وی افزود: چنین شرایطی تجارت آزاد را رقابتی می کند و موجب علاقه به توسعه مبادلات را در فعالان اقتصادی داخلی و کشورهای اوراسیا می شود.
رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: ارتباط با کشورهای همسایه به ویژه اتحادیه اقتصادی اوراسیا همانطور که از اولویت های دول سیزدهم قرار گرفته باید شتاب بگیرد که این برنامه ریزی ها با احصا مشکلات و رفع آنها ممکن می شود.
وی تاکید کرد: صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا باعث رشد و تقویت تجاری ایران می شود و می تواند مسیر مناسبی برای مبادلات با کشورهای ثالث ایجاد کند.
به گفته نفر، بررسی تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان می دهد موافقت‌نامه تجاری با کشورهای عضو مزایای فراوانی برای ایران دارد.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.