عملکرد نیمه نخست سال و برنامه‌های نیمه دوم سال بانک قرض‌الحسنه مهر

در نشست خبری شمسی‌نژاد تشریح شد؛

عملکرد نیمه نخست سال و برنامه‌های نیمه دوم سال بانک قرض‌الحسنه مهر

چهارشنبه, سپتامبر 25, 2024 - 14:21 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

صبح امروز نشست خبری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با موضوع گزارش عملکرد نیمه نخست سال 1403 و تبیین اهداف و برنامه‌های نیمه دوم سال با حضور سید سعید شمسی‌نژاد؛ مدیرعامل بانک مهر ایران و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد.

به گزارش دیوان اقتصاد، در این نشست، مدیرعامل بانک مهر ایران از رشد منابع و موفقیت در اعطای وام‌های قرض‌الحسنه به‌منظور تسهیل کسب‌وکارها خبر داد و به برنامه‌های آتی در زمینه طرح‌های نوین نظیر کیوکیدز و پروژه‌های تحقیقاتی بانکداری اشاره کرد.

شمسی‌نژاد در ابتدا به رشد منابع اشاره کرد و گفت: طی شش ماه نخست سال جاری منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۳۵ درصد رشد داشته و از ۲۷۴ همت به ۳۷۰ همت رسیده‌ که براساس برنامه عملیاتی تا پایان سال حدود۶۰ درصد رشد معادل ۴۲۰ همت هدف‌گذاری شده‌است.

وی افزود: تسهیلات قرض‌الحسنه نیز در راستای تعهدات بانک افزایش چشمگیر داشته و در شش ماه اول امسال ۱۸۰ همت تسهیلات معادل ۵/۲ میلیون فقره وام اعطا شد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۸۰ همت معادل یک میلیون و ۷۱۷ هزار فقره وام بود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به بیش از ۳۲۰ همت،  معادل بیش از ۵/۴ میلیون تسهیلات قرض‌الحسنه خواهد رسید.

مدیرعامل بانک مهر ایران در مورد وام‌های تکلیفی نیز گفت: براساس قانون بودجه امسال دو بانک قرض‌الحسنه معاف از پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه تکلیفی ازدواج و فرزندآوری بودند  چرا که متناسب با رویکرد دولت و مجلس تعهدات قرض‌الحسنه اجرا شد اما در اواسط تابستان سال جاری توسط بانک مرکزی ارائه وام‌‌های تکلیفی ابلاغ شد که در مجموع ۳۱ هزار میلیارد ریال وام ازدواج و فرزندآوری در قالب ۱۵ هزار ۶۱۶ فقره در نیمه ابتدایی سال پرداخت شد.

وی افزود: در سایر تسهیلات تکلیفی اشتغال و مشاغل خانگی و شقوق در شش ماه ابتدایی ۱۶ هزار میلیارد ریال معادل ۱۵ هزار و ۲۶۸ فقره وام پرداخت شد.

مدیرعامل بانک مهر ایران به تشریح برنامه‌های شش ماه دوم پرداخت و گفت: حوزه کسب‌و‌کار به‌طور جدی دنبال می‌شود چرا که ورود وام‌های قرض‌الحسنه به توسعه کسب‌وکار و معضلات خرد مردم کمک کند.

وی افزود: کمک به نصب پنل‌های خورشیدی و نیروگاه‌های ۵۰ مگاوات چاه آب در خراسان جنوبی با اعطای دو فقره وام به مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه در کنار ۶۰۰ میلیون تومان آورده کشاورزان؛ همچنین عقد قرارداد با شرکت تراکتورسازی تبریز برای فروش تراکتورهای کوچک نمونه طرح‌های بانک برای توسعه کسب‌وکار است. همچنین همکاری با سازمان راهداری برای کمک به تهیه تجهیزات و لوازم ماشین‌های سنگین نیز تا چند ماه آینده به‌منظور حمایت از رانندگان اجرا می‌شود.

شمسی‌نژاد در رابطه با دیگر طرح‌های حمایت از کسب‌وکارها نیز گفت: حمایت از بیمه های عمر و سرمایه‌گذاری با اعطای بیش از ۵ همت تسهیلات برای عمر و سرمایه‌گذاری و تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۵ ساله در سال گذشته فرصت مناسبی برای رونق طرح‌ شرکت‌های بیمه‌ای فراهم آورد.

مدیرعامل بانک مهر ایران در خصوص اعطای وام به کارکنان خاطرنشان کرد: اعطای وام به کارکنان بانک مهر ایران از ۱۰ تا ۱۸ درصد و کاملا منطبق با مصوبات شورای هماهنگی بانک‌هاست و وام قرض‌الحسنه به کارکنان اعطا نمی‌شود.

وی به رشد ساختار بانک نیز اشاره کرد و گفت: سه سال پیش در زمینه تراکنش در شاپرک رتبه بانک مهر ایران ۱۶ بود اما براساس آخرین گزارش بانک مرکزی به رتبه ۴ رسیده و توسعه در زمینه فناوری اطلاعات نیز به‌طور جدی دنبال شد به‌طوری‌که علاوه بر دو اداره نرم‌افزار و سخت‌افزار در زمینه امنیت، تحلیل داده  و هوش مصنوعی همچنین بانکداری دیجیتال ادارات مستقل تاسیس شده‌است.

شمسی‌نژاد طرح حمایتی را در اعطای وام موفق دانست و گفت: در مدل عملیاتی مرسوم پس از افتتاح سپرده و گردش مالی، دارنده حساب می‌‌توانست براساس امتیاز خود وام دریافت کند اما مدل حمایتی معکوس است و به متقاضیان کسب‌وکار امکان دریافت وام را بدون این شرایط فراهم می‌کند که امتیاز متقاضی براساس پرداخت اقساط محاسبه می‌شود.

وی افزود: سه سال پیش سرمایه بانک مهر ایران ۴/۲همت و براساس مصوبه ۴/۳ همت بود که طی چها رمرحله ۴/۸ همت  تثبیت شد و با احتساب سود سال گذشته در یکی دو ماه آینده به ۱۵ همت در نیمه دوم سال جاری می‌رسد.

شمسی‌نژاد به یکی دیگر از طرح‌های آتی اشاره کرد و گفت: ریبرندینگ بانک‌های کشور جزء برنامه‌های جاری است و ریبرندینگ برای ۱۲۰ شعبه در دستور کار است.

مدیرعامل بانک مهر ایران در مورد یکی از طرح‌های جدید گفت:‌ نر‌م‌افزار کیوکیدز در راستای ارتقای سواد مالی کودکان به‌زودی رونمایی می‌شود و اقدامات زیرساخت نرم‌افزار کیوکرود نیز در آینده نزدیک فرصت کارهای اجتماعی را در حوزه تامین مالی فراهم می‌آورد.

شمسی‌نژاد در پایان از ایجاد فضای پژوهشی توسط بانک مهر ایران خبر داد و اظهار داشت: مرکز آموزشی بانک مهر ایران افتتاح شده و تا پایان مهر‌ماه نیز سایت مرجعیت علمی به‌منظور کارهای تحقیقاتی در حوزه بانکداری خرد آغاز به کار خواهد کرد.

وی افزود: علاقمندان به فعالیت‌‌های پژوهشی می‌توانند با ارائه راهکار در زمینه ۷۰ عنوان تحقیقاتی که در سایت مرکز علمی و نوآوری معرفی شده در زمینه حل مشکلات بانکداری یاری‌گر بانک باشند و مشمول حمایت‌های مالی و معنوی بانک شوند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.