دستاوردهای دولت یازدهم در بورس

عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران بررسی کرد؛

دستاوردهای دولت یازدهم در بورس

بازدهی بازار سرمایه در دولت دهم واقعی نبود
شنبه, می 13, 2017 - 01:13 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

مهمترین رخداد سیاسی کشور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است که اکثر حوزه ها موثر از این واقعه هستند،با توجه به روزهای پایانی دولت یازدهم و برخی از فعالیت ها ، وعده وعیدهای انتخاباتی، بازار سرمایه در شرایط ابهام به سر می برد، بطوریکه برخی کارشناسان معتقد هستند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جو‌ روانی مثبتی بر بازار سرمایه ایجاد می کند ، بطوریکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته شاخص کل بورس با افزایش ۲۶۸ پله ای در کانال ۸۰ هزار واحدی جای گرفت.همچنین در این روزها برخی از سهامداران و معامله گران ریسک گریز در حال فروش سهام خود هستند و برخی با رصد شرایط پیرامون و پیشه کردن احتیاط در انتظار دوران پس از انتخابات هستند ، اما دسته دیگر از معامله گران ریسک پذیر تر در این شرایط از ریسک گریزی برخی افراد استفاده می کنند و با خوش بینی اقدام به خرید سهام می کنند. در حالت کلی این نتیجه انتخابات و دید سرمایه گذاران به این نتیجه است که شرایط کلی را برای همه فعالان بازار رقم می زند.

مینا رزاقی- محمدرضا گیوکی عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک ایران در گفت و گوی اختصاصی با دیوان اقتصاد، در رابطه با دستاوردهای دولت یازدهم در بورس،توضیح داد: دماسنج اقتصاد ، ویترین اقتصاد ، پیشخوان اقتصاد و.... همگی عبارت هایی هستند که به بازار سرمایه نسبت داده می شوند بنابراین می توان گفت که اگر دستاوردهای اقتصادی مطلوبی داشته ایم ، پس می توان چنین تحلیل کرد که در بورس نیز به دستاوردهای مطلوبی رسیده ایم.
با توجه به این امرکه دولت یازدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که اقتصاد کشور درگیر رکود تورمی بود و در بازار سرمایه با حباب ناشی از تورم بالا روبرو بودیم و همچنین بهره وری شرکت ها واقعی نبود ، این دولت تلاش کرد تا علی رغم تنگناهای موجود بخصوص از سمت تحریم ها ، با سیاست های پولی ، مالی، تجاری و.... اقتصاد را از این وضعیت خارج کند که در پی آن بازار سرمایه نیز از خارج شدن اقتصاد از شرایط رکود تورمی بی بهره نمی ماند. اما عضویت سازمان بورس در آیسکو نیز یکی دیگر از دستاوردها، برای بورس کشور در دولت یازدهم بود.
محمدرضا گیوکی در خصوص مقایسه رونق بورس در دولت دهم و یازدهم گفت:هر چند بورس پیش از سال 92 و به عبارتی در دولت دهم ، سود آوری بالایی داشته و در مقایسه با سود آوری در دولت یازدهم بسیار در رده بالاتری قرار می گیرد، اما باید برای بررسی بازده و درآمد حاصل از سرمایه گذاری نرخ تورم را هم دخیل کرد. به عبارت دقیق‌تر، رشد سرمایه زمانی ارزش دارد که از تورم عمومی بالاتر باشد؛ در غیر این صورت قدرت خرید سرمایه‌گذار عملا کاهش می‌یابد.
در واقع زمانی که نرخ سود واقعی( یعنی مابه التفاوت نرخ اسمی و نرخ تورم) با سود کسب شده از بورس در تعادل باشند می توان گفت بورس در رونق است.در دولت دهم هرچند که رونق و بازدهی بورس تهران به حداکثر رسید اما در مقایسه و با دخیل کردن نرخ تورم ، می توان نتیجه گرفت که بازدهی بازار در آن زمان واقعی نبوده است.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با برنامه های ریاست جمهور دولت دوازدهم خاطرنشان کرد:بازار سرمایه یکی از بازارهای مالی است که جایگاه تامین بلندمدت سرمایه شرکت‌ها است، امروزه همه کشورها با نظام‌های سیاسی متفاوت، ضرورت ایجاد یا تقویت و گسترش بورس را از اهداف استراتژی خود می‌دانند. از این رو توجه به عوامل ارتقای بازار سرمایه از اهمیت و ضرورت خاصی برخودار می باشد. به طور کلی و با توجه به اختیارات دولت می توان توجه و بهبود عوامل کلان و محیطی موثر بر بازار سرمایه را از دولت جدید انتظار داشت تا نقش دولت در بهبود و ارتقاء بازار سرمایه به حداکثر میزان خود برسد . این عوامل عبارتند از شرایط و عوامل سیاسی کشور، وضعیت اقتصادی ایران و ارتباط آن با جهان ، سیاست های کلان پولی ، مالی ، ارزی و همچنین بودجه اقتصادی کشور و نرخ تورم، به عبارتی دیگر این عوامل اگر با توجه به تاثیرات مثبت و منفی شان بر بازار سرمایه کنترل شوند ، و در کنار آن اهمیت بازار سرمایه نیز در نظر گرفته شود می توان به توسعه و عمق یافتن هر چه بیشتر بازار سرمایه در کشور امیدوار شد.
محمدرضا گیوکی در مورد فضای بورس در آستانه انتخابات و اقبال سرمایه گذاران گفت: بورس تهران نیز به رسم سال های انتخابات گذشته در زمان نزدیکی به انتخابات در انتظار ورود نقدینگی انتخاباتی به بورس ، رشدهایی را در دوماه گذشته تجربه کرد اما در حال حاضر و هفته های آخر و نزدیک تر به انتخابات بیشتر در حالت صبر و انتظار به سر می برد. در این روزها برخی از سهامداران و معامله گران ریسک گریز در حال فروش سهام خود هستند و برخی با رصد شرایط پیرامون و پیشه کردن احتیاط در انتظار دوران پس از انتخابات هستند ، اما دسته دیگر از معامله گران ریسک پذیر تر در این شرایط از ریسک گریزی برخی افراد استفاده می کنند و با خوش بینی اقدام به خرید سهام می کنند. در حالت کلی این نتیجه انتخابات و دید سرمایه گذاران به این نتیجه است که شرایط کلی را برای همه فعالان بازار رقم می زند.
عضو انجمن مهندسی مالی و مدیریت استراتژیک در رابطه با بازبینی و تسهیل قوانین از طرف سازمان بورس ، اهمیت رفع محدودیت ها گفت: محدودیت هایی در بورس تهران وجود دارد که گاهی همین محدودیت ها مانع کسب بازدهی از بورس و زیر سوال رفتن برخی ویژگی های اصلی بازار سرمایه می شوند. محدودیت هایی همچون حجم مبنا ، دامنه نوسان ،توقف طولانی مدت نمادهاو... که رفع این محدودیت ها بخصوص محدودیت های معاملاتی برای به تعادل رسیدن بازار سرمایه اهمیت دارد و به واقعی تر شدن بازار سهام و شاخص ها کمک شایان توجهی خواهد کرد.
گیوکی در پاسخ به این سوال که اهمیت پذیرش اوراق بنگاه های داخلی در فهرست بورس های خارجی در چیست؟ گفت: این موضوع از جهات مختلفی دارای اهمیت می باشد اول اینکه آن بنگاه هایی که اوراق آن ها در بورس های خارجی فهرست می شود از اعتبار خاصی برخوردار می شوند ، دوم اینکه این موضوع می تواند منابع تامین مالی قابل توجهی در اختیار آن بنگا ها قرار دهد و باعث کاهش هزینه های تامین مالی آن ها گردد، و از سمتی دیگر این امر می تواند به نوعی باعث جذابیت سرمایه گذاری شده و راه را برای ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور ، هموار کند. البته طی اخبار منتشر شده به نظر می رسد این کار در ابتدا با اوراق دولتی انجام شود.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد راهکارهایی برای تامین مالی بین المللی واهمیت تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بورس گفت : امروزه بورس به عنوان ابزاری بسیار مهم از بازار سرمایه ، نقش ویژه ای را در رشد اقتصادی ایفا می کند و با قیمت گذاری شفاف و منصفانه ، کاهش ریسک ، تجهیز و تخصیص بهینه منابع و سرمایه ، زمینه را برای رونق اقتصادی فراهم می سازد و این مساله ضروری ترین و مهمترین اهمیت تامین مالی از طریق بورس می باشد. اما در خصوص راهکارهای تامین مالی بین المللی می توان به گسترش و توسعه ابزارهای مالی نوین در بازار سرمایه داخل اشاره کرد ، همچنین رفع محدودیت های بازار سرمایه نیز یکی از اصلی ترین راهکارهای موجود در این راه می باشد، در این خصوص از مساله و محدودیت سهام شناور آزاد شرکت ها نیز نباید غافل باشیم.
وی در رابطه با اهمیت نقدینگی در بورس و تاثیر کنترل نرخ تورم گفت: نقدینگی از عوامل محیطی است که بازار بورس را تحت تاثیر قرار می دهد. اهمیت نقدینگی در بورس بر کسی پوشیده نیست اما در هر اقتصاد و بازاری ، حجم نقدینگی باید متناسب با میزان تولید کالاها و خدمات باشد ، در غیر این صورت بدون تردید در اقتصاد باعث تورم و همچنین در بورس باعث افزایش کاذب قیمت ها می گردد.
از طرفی نرخ تورم نیز از جمله عوامل موثر بر بازار سرمایه و شاخص سهام است بدین شرح که در سال هایی که نرخ تورم بالا باشد، از کیفیت سود واقعی شرکت ها کاسته خواهد شد، همچنین اثر دیگر تورم بالا این است که باعث کاهش ارزش ذاتی هر سهم می شود علاوه بر این، این مساله موجب کاهش قدرت خرید در میان مردم و فعالان در سرمایه گذاری خواهد شد که به جز کاهش تقاضا میزان وجه سرمایه گذاری در اختیار سرمایه گذاران را نیز کاسته و به طور غیرمستقیم اثرات منفی خود را بر بازار سهام اعمال خواهد کرد. در نهایت کاهش نرخ تورم نیز از دیگر عوامل موثر بر بهبود بازار سهام است.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.