اتصال به راه‌آهن همه کشورهای همسایه در دستور کار است

وزیر راه و شهرسازی:

اتصال به راه‌آهن همه کشورهای همسایه در دستور کار است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید شهرسازی ریل‌پایه نهادینه شود از بهره‌برداری ۹۵۰ کیلومتر خط دوم ریلی در سال جاری خبرداد.

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از فارس، عباس آخوندی در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ریلی حضور یافت.

در حضور وزیر راه و شهرسازی از تمبر 90 سالگی راه‌آهن رونمایی شد.

در این مراسم عباس آخوندی اظهارداشت: راه‌آهن تحولی بزرگ در سبک زندگی مدرن ایجاد می‌کند و باید سبک زندگی ما براساس راه‌آهن تعریف شود.

آخوندی با تاکید بر اینکه طراحی شهری باید به جای خودرو محور، ریل‌پایه باشد، گفت: در حال حاضر طراحی شهری ما با ریل سازگار نیست و نیاز داریم بار دیگر زندگی مدرن ایران را از زاویه عینک ریلی بازبینی کنیم.

آخوندی اظهارداشت: امروز به دلیل خودرو محور بودن شهرسازی ما برای یک جابجایی ساده در سطح شهر مشکلات داریم و حرکت در شهر غیر قابل انجام است.

وی بیان کرد: اگر 10 درصد توسعه شهری که خودرو محور بود، ریل‌پایه بود امروز حرکت روان‌تری در شهرها داشتیم. مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی به ریل متصل نیست.

وزیر راه و شهرسازی افزود: روزانه 100 حضور خودرو فقط بین کرج و تهران تردد می‌کنند که باید بخشی از این ترددها به ریل منتقل شود.

وی ادامه داد: روزی که اینجانب به وزارت راه و شهرسازی آمدم از بنده خواسته شد که روی آزادراه تهران-کرج را 2 طبقه کنم اما هیچکس نگفت که بین این دو شهر خطوط ریلی ایجاد کنیم در حالیکه اولویت توسعه ریلی است.

وی با تاکید بر اینکه کل مفهوم ریل‌پایه باید مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: به همین دلیل بود که در برنامه ششم توسعه به دنبال راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای و صندوق توسعه حمل و نقل هستیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: امسال 950 کیلومتر خط دوم و 838 کیلومتر توسعه شبکه ریلی رخ می‌دهد.

وی یادآور شد: برای خط آهن سریع‌السیر امروز پروژه و برنامه و نقشه داریم، برای برقی سازی و حمل و نقل ترکیبی برنامه داریم و ریل را به بنادر متصل کردیم ضمن آنکه اتصال به شبکه ریلی فرا آسیایی در دستور کار است.

آخوندی تاکید کرد: هیچ پیشنهاد اتصال ریلی به کشورهای همسایه را رد نمی‌کنیم و حتماً به سمت شهرسازی ریل‌پایه، حمل و نقل حومه و بازنگری نظام لجستیک کشور می‌رویم.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.