بانک پارسیان به عنوان یکی از باسابقهترین و نخستین بانکهای خصوصی کشوردر راستای ارتقاء خدمات بانکی ، تسهیل فرآیند دریافت تسهیلات وعبور از الگوی سنتی شعبمحور به مدل بانکداری پلتفرمیا ز سامانه جامع اعتبارسنجی و محاسبات خود با نام «پارس وام» رونمایی کرد.
بانک پارسیان در مسیر تحول دیجیتال
بانک پارسیان در مسیر تحول دیجیتال

به گزارش دیوان اقتصاد، شکر خواه مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به این که در شرایطی که محصولات بانکی بهسرعت قابل کپیبرداری هستند و حاشیه سود بهشدت کاهش یافته، چارهای جز کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری نداریم گفت: ا راهاندازی این سامانه، بانک پارسیان وارد فاز اجرایی تحقق عدالت مالی، گسترش خدمات در مناطق بدون شعبه و بهرهوری مبتنی بر فناوری شده و تا پایان سال، ۹۰ درصد خدمات بانک در بستر دیجیتال ارائه خواهد شد. وی افزود: «هدف اصلی ما دسترسی گستردهتر، خدمات ارزانتر و سرعت بالاتر برای مشتریان است و تحقق این هدف صرفاً از مسیر فناوری ممکن است، نه با افزایش شعب.» او با اشاره به این که در شعب فیزیکی ظرفیت محدود است و تنها چند پرونده وام در روز قابل بررسی است تصربح کرد: اما در بسترهای دیجیتال، با استفاده از فناوری، امکان بررسی همزمان صدها درخواست وجود دارد.» مثلا در بسیاری از مناطق کشور هیچ شعبهای نداریم و ایجاد شعبه نیز توجیه اقتصادی ندارد. اما از مسیر فناوری میتوانیم عدالت در دسترسی را محقق کرده و خدمات بانکی را در این مناطق توسعه دهیم.» مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به راهاندازی سامانه «پارسوام» گفت: «در این سامانه، فرایند دریافت تسهیلات در کمتر از چند دقیقه انجام میشود. این تحول، نماد عبور از تشریفات زمانبر سنتی به بانکداری هوشمند و چابک است.»
او تصریح کرد: «اگر امروز بتوانیم از ظرفیت فناوری برای افزایش حجم خدمات استفاده کنیم، قادر خواهیم بود خدمات بانکی را با نرخ مناسب و حاشیه سود مطلوب ارائه دهیم؛ در غیر این صورت، با ارائه خدمات گرانقیمت، از مسیر بهرهوری فاصله خواهیم گرفت.» شکرخواه با اشاره به جهتگیری راهبردی بانک پارسیان در مسیر تحول دیجیتال اظهار داشت: «در همان ماههای نخست مسئولیت، تأکید کردم که توسعه همزمان فیزیکی و فناورانه نه ممکن است و نه منطقی. انتخاب ما باید فناوری باشد؛ زیرا جهان به این سو حرکت کرده، اما همچنان برخی بانکها در داخل کشور به گسترش شعب فیزیکی اصرار دارند.» شکرخواه با تأکید بر نقش داده و هوش مصنوعی در آینده بانکداری گفت: «سامانههای ما باید از مرحله پاسخ به درخواست مشتری عبور کرده و به مرحله پیشبینی و پیشنهاد خدمت برسند. بانک باید بر اساس رفتار، نیاز و سابقه مشتری، به او خدمت مناسب را پیشنهاد دهد.»
وی افزود: «تفکیک مشتریان وفادار از غیروفادار، کنترلهای هوشمند مبارزه با پولشویی و طراحی خدمات متناسب با پروفایل اعتباری هر مشتری، همگی در دستور کار توسعههای بعدی سامانه قرار دارد.» همچنین در ادامه آیین رونمایی از سامانه «پارسوام» ،جعفری معاون فناوریهای نوین بانک پارسیان، با اشاره به بازنگری جامع در ساختار سامانههای الکترونیکی بانک، بهویژه اپلیکیشن بانکداری همراه، اظهار داشت: «همزمان با طراحی سامانه پارسوام، اپلیکیشن بانکداری غیرحضوری پارسیان نیز بهطور کامل بازطراحی و بازمهندسی شد که بدون تردید منجر به بهبود چشمگیر در تجربه کاربری مشتریان خواهد شد.»
وی با اشاره به سه رویکرد کلیدی بانک پارسیان در مسیر توسعه فناوری تصریح کرد: نخستین اصل، ارائه تمامی خدمات بانکی شعب در بسترهای غیرحضوری است تا مشتریان بدون نیاز به مراجعه فیزیکی، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.» جعفری با بیان اینکه بانک پارسیان 350 شعبه فعال در سطح کشور دارد، افزود: «در بسیاری از شهرهای کوچک، مناطق مرزی و کمتر برخوردار، ارائه خدمات حضوری با محدودیتهایی روبرو است، اما متقاضیان این مناطق نیز باید به صورت عادلانه به خدمات بانکی دسترسی داشته باشند.
معاون فناوریهای نوین بانک پارسیان ، راهاندازی سامانه” پارسوام ” و بازطراحی اپلیکیشن بانکداری همراه را اقدامی راهبردی در مسیر تحقق بانکداری دیجیتال و افزایش عدالت در دسترسی به خدمات مالی دانست و گفت: این مسیر با حمایت مدیریت ارشد بانک، به شکل مستمر ادامه خواهد یافت. جعفری سامانه” پارسوام” را فراتر از یک نرمافزار وامدهی توصیف کرد و گفت: این سامانه یک پلتفرم هوشمند و جامع برای ارائه خدمات تسهیلاتی در بستر دیجیتال است که بر پایه استانداردهای جهانی طراحی شده و نقطه عطفی در بانکداری دیجیتال کشور بهشمار میرود.
وی افزود: “پارسوام” بستری برای شکلگیری مارکتپلیس مالی فراهم کرده که در آن بانک، مشتریان و ارائهدهندگان خدمات مالی، در تعامل با یکدیگر قرار دارند. این پلتفرم نهتنها امکان ارائه مستقیم خدمات به مشتریان را فراهم میکند، بلکه با همکاری فینتکها و استارتاپها، طیف وسیعی از نیازهای اعتباری را پاسخ میدهد.
معاون فناوریهای نوین بانک پارسیان همچنین از قابلیت ارائه خدمات این سامانه در مناطق محرومی چون سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: با حذف وابستگی به شعب فیزیکی و اتکا به زیرساختهای دیجیتال، امکان خدمترسانی در سراسر کشور فراهم شده است.
جعفری به هوشمندسازی فرآیند اعتبارسنجی در این سامانه نیز اشاره کرد و گفت: برخلاف مدلهای سنتی اعتبارسنجی، ما از دادههای متنوع و الگوریتمهای تحلیلی بهره بردهایم که امکان خدمترسانی به مشتریان جدید در بازارهای کمتر توسعهیافته را نیز فراهم میکند.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد