محمد طاهری در گزارش تحلیلی با اشاره به ظرفیت های راهبردی بندر چارک در حوزه حمل و نقل دریایی نوشت: در روزهایی که آسمان کشور در سایه جنگ ۱۲روزه تحمیلی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران تحتتأثیر قرار گرفت و تمامی پروازها به جزیره کیش متوقف شد، یک بندر کوچک به نام "چارک" با نقش راهبردی در سواحل هرمزگان مسوولیت اصلی جابهجایی اضطراری مسافران را بر عهده گرفت.
از بحران تا فرصت؛ بندر چارک، شاهراه استراتژیک ورود به کیش
از بحران تا فرصت؛ بندر چارک، شاهراه استراتژیک ورود به کیش

به گزارش دیوان اقتصاد به نقل از رویکرد کیش، این تجربه، که بهعنوان یکی از نمونههای موفق مدیریت بحران در حوزه حملونقل کشور شناخته شد، امروز در کانون توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفته است؛ چرا که نشان داد بندر چارک نهتنها توانایی جایگزینی مسیر هوایی را دارد، بلکه میتواند مکملی پایدار و مردمی برای سفر به جزیره کیش باشد.
چارک؛ از بندر محلی تا گلوگاه ملی در حملونقل ترکیبی:
در اوج بحران، با مشارکت سازمان منطقه آزاد کیش، شرکت توسعه بنادر و فرودگاههای کیش، اداره کل راهداری و شرکتهای مسافربری، هزاران نفر از مسافران کیش بهصورت ایمن و منظم از مسیر دریایی ـ زمینی به بندر چارک منتقل و سپس با ناوگان اتوبوسی راهی سایر نقاط کشور شدند.
این عملیات نهتنها بدون حادثه پیش رفت، بلکه با استقبال بیسابقه مردم همراه شد؛ تجربهای که ثابت کرد مدل حملونقل ترکیبی میتواند گزینهای جدی، اقتصادی و تابآور برای آینده سفر به کیش باشد.
کارشناسان چه میگویند؟
کارشناسان حوزه حملونقل بر این باورند که ظرفیتهای بندر چارک هنوز بهدرستی فعال نشدهاند. با توسعه هدفمند زیرساختها، این بندر میتواند دروازه رسمی، دائمی و مردمی ورود به کیش شود.
در همین راستا، (احداث پایانه VIP مسافری در بندر چارک،راهاندازی خطوط مستقیم اتوبوس VIP از مراکز استانها و طراحی سامانه بلیت یکپارچه زمینی ـ دریایی) به عنوان سه اقدام کلیدی در گزارش کارشناسی ارائه شده که میتواند آیندهای پایدارتر را رقم بزند.
احداث پایانه VIP مسافری در بندر چارک با امکانات رفاهی کامل، اطلاعرسانی دیجیتال، فروش آنلاین بلیت، خدمات ویژه برای گردشگران و رعایت استانداردهای بینالمللی و راهاندازی خطوط مستقیم اتوبوس VIP از مراکز استانها از جمله تهران، شیراز، اصفهان، یزد، کرمان و بندرعباس با زمانبندی هماهنگ با حرکت شناورها می تواند بر ارتقای سطح کیفیت و سرعت بخشی خدمات تاثیر گذار باشد.
همچنین طراحی سامانه بلیت یکپارچه زمینی ـ دریایی برای خرید همزمان بلیت اتوبوس و شناور، بدون نیاز به مراجعه مجدد یا ایستایی مسافران از شاخص های مهم برای اسهیلگری در امور خدمات دریایی است.
دستاوردهای راهبردی این طرح می تواند به کاهش فشار از فرودگاه کیش، افزایش دسترسی اقشار مختلف جامعه به سفر دریایی، رونق اشتغال محلی در چارک و غرب هرمزگان، استفاده بهینه از زیرساختهای فعلی بندر و ارتقای تابآوری کیش در بحرانهای امنیتی، جنگی یا حوادث طبیعی بیانجامد.
بحران اخیر بهروشنی نشان داد که چارک تنها یک بندر محلی نیست. این بندر میتواند با سرمایهگذاری هوشمندانه و برنامهریزی کلان، به شاهراه پشتیبانی از کیش و حتی مرکز ثقل حملونقل جنوب کشور تبدیل شود.
آیا وقت آن نرسیده که بندر چارک از حالت اضطراری و موقت، به یک مسیر رسمی، دائمی و ملی برای سفر زمینی ـ دریایی به کیش تبدیل شود؟
تقویت چارک، نهتنها پاسخ به یک تجربه موفق است، بلکه سرمایهگذاری در آینده حملونقل کشور خواهد بود.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد