رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا ضمن اشاره به ظرفیت بالای قاره آفریقا برای توسعه تجارت، اصلیترین مانع را کمبود زیرساخت حملونقل و حمایت ناکافی دولت دانست و تاکید کرد: فعال شدن مکانیزم ماشه نباید مسائل اقتصادی را تحتالشعاع قرار دهد.
کمبود زیرساخت حملونقل مانع اصلی تجارت ایران با آفریقا
کمبود زیرساخت حملونقل مانع اصلی تجارت ایران با آفریقا

به گزارش دیوان اقتصاد، مسعود برهمن در گفتوگو با ایسنا، درباره شرایط فعلی تجارت ایران با قاره آفریقا توضیح داد: با توجه به همه مسائل و سختیهای تحریمها در همه زمینهها، خوشبختانه توانستیم کشور را جلو ببریم و از طریق به اصطلاح واسطهها نیازهای کشور را تامین کنیم. تحریمها تهدید هستند و هیچ کشوری استقبالی از آنها نمیکند چون کشورها و انسانها به هم نیاز دارند. متاسفانه این تحریمهای ظالمانه در رابطه با ایران باعث شده تا یکسری مشکلات ایجاد شود.
او ادامه داد: خوشبختانه نخبههای ما موفق شدهاند این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند و در جهان شرایط خوبی داریم. ایجاد بازارهای جدید یکی از راهحلهای دور زدن تحریم است. متاسفانه ما از برخی بازارها دور ماندهایم که یکی از این بازارها قاره آفریقا است. این قاره ۵۵ کشور دارد و با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت، پس این ظرفیتی است که نباید از آن غافل شویم. ضمن اینکه چیزی حدود هزار و پانصد میلیارد دلار در این قاره فقط واردات وصادرات میشود. فارغ از پروژهها و کار روی زیر ساخت ها مثل راه سازی و ... باید ارتباطات خود را با قاره آفریقا نزدیک کنیم خصوصا در سر فصلهایی که خیلی هم استقبال میکنند؛ مثل تهاتر.
رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا، با بیان اینکه ما برای کار کردن با قاره آفریقا نیاز به رد و بدل کردن پول نداریم، توضیح داد: آن چه قاره آفریقا دارد مواد معدنی و اولیه است که ما نیاز داریم. آنچه هم که آفریقا نیاز دارد کالا، ماشین آلات و حضور در پروژههای فنی مهندسی که در کشور ما این توانمندی وجود دارد. به عنوان مثال میتوانیم در برخی کشورها که از ما درخواست ساخت و ساز دارند بحث فنی و مهندسی را پیش بگیریم و در قبال ان هم مواد مهمی مثل فسفات، منگنز، مس و طلا را وارد کنیم که مشکل انتقال پول به وجود نیاید. ۳۰ درصد معادن دنیا و به روایتی ۳۰ درصد جدول مندلیف در آفریقا است و ما هم به این معادن نیاز داریم پس میشود این کار را به راحتی انجام داد.
او با تاکید بر اینکه اگر عوارض گمرکی میان آفریقا و ایران را برداریم هر دو طرف سود میکنند، ادامه داد: ما با کشتیرانی صحبتهایی داشتیم و کشتیرانی دولتی است، گفتند دولت باید کمک کند. نباید تنها توجه به چین و ترکیه مدنظر باشد ، ما نیاز داریم زیر ساخت را برای بخش آفریقا هم فراهم کنیم. بخش خصوصی به دنبال سود است و ما باید با حمایت دولت این شرایط را برای بخش خصوصی فراهم کنیم. معاون رئیس جمهور که در ستاد آفریقا هستند باید به شکل دستوری به کشتیرانی بگویند که شما موظف هستید برای آفریقا (شمال، جنوب، شرق و غرب) کشتی بگذارید، چه استقبال کم باشد چه زیاد. تاجر اگر ببینید خط راه افتاد، قطعا سرمایه گذاری میکند. این بخش کشتیرانی نیازمند ورود دولت است.
برهمن گفت: وقتی کشتیرانی رفت و برگشت کار کند قطعا مشکل حمل و نقل برطرف میشود و تجار میتوانند تجارت بیشتری داشته باشند تا این یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یابد. در واقع اصلیترین مانع ما حمل و نقل است. الان دو میلیارد یورو اعتبار برای کار با آفریقا گذاشتهاند اما صندوق توسعه ملی و ستاد آفریقا باید رقمی را برای بازپرداخت در نظر بگیرند که برای تجار صرفه اقتصادی داشته باشد. تاجر باید جرات کند تا کار کند. اینکه ۸ و نیم درصد ارزی بازپرداخت بگیرند خوب نیست و تجار ورود نمیکنند. بخش خصوصی را باید جدی به بازی بگیریم و در تصمیم گیریها دعوت کنند. بخش خصوصی ما صرفا به دنبال منفعت شخصی نیست و میتوان از نظرات آنها استفاده کرد.
او با بیان اینکه ما در داخل کشور رکورد داریم، تصریح کرد: ما راهی جز صادرات نداریم و در فروش ماندهایم. باید قرارگاه تشکیل دهیم و اینگونه حرکت کردن معنا ندارد. اسنپ بک از یکطرف، تهدید به جنگ هم در طرف دیگر و ...، ما باید برای صادرات خود اتاق جنگ تشکیل دهیم. باید از آدم های قدر در بحث اقتصاد استفاده کرده و بانک مرکزی و گمرک را به پای میز بیاوریم تا بتوان تصمیمات خوبی گرفت. رئیس جمهور، وزیر صمت و ... باید یکسری قوانین با توجه به شرایط فعلی وضع کنند. ما نیاز به همراهی دولت داریم. متاسفانه ما برای ارسال یک نمونه به خارج از ایران در گمرک بدبختی داریم!
برهمن با بیان اینکه متاسفانه هنوز هیچ حمایتی از تجارت با آفریقا به شکل گسترده نمیشود، تصریح کرد: ما باید روی امکانات داخلی حساب باز کنیم. باید در هر رشتهای سرمایه گذاری کنیم و نباید مسائل اقتصادی را به اسنپ بک گره بزنیم و کشور را بیحرکت بگذاریم، نیاز است شب و روز کار کنیم. بدتر از این شرایط ما، وضعیتی وجود ندارد. باید دور هم جمع شده و حرف بزنیم تا با مشورت مشکل حل شود. متاسفانه ما شفاف سازی در کشور نداریم. باید از بخش خصوصی کمک بگیریم تا مشکل حل شود، همه چیز را نمیتوان از معاونتها فهمید باید با کف بازار ارتباط گرفت تا مشکل حل شود. وزرای ما اگر هفتهای یکبار با مردم و فعالان اقتصادی دیدار کنند، خیلی از تصمیمات تغییر میکند.
او در پایان صحبتهای خود افزود: دولت باید یک تابلو سر در وزارتخانهها بگذارد و روی آن بنویسد که وظیفه من هدایت، حمایت و نظارت است و دخالت را کنار بگذارد. باید به بخش خصوصی اعتماد کنند. بخش خصوصی هم کاری کند که اگر خودشان در دولت بودند، بتوان به آنها اعتماد کرد. باید خودمان را بازنگری و آسیب شناسی کنیم تا تجاری که در این کشور کم هم نیستند، آسیب نبینند و بتوانیم منفعت ملی را اولویت بدانیم. در آن صورت منفعت شخصی هم حاصل خواهد شد.
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد