برنامه ملی گذار نظام آماری از سنتی به مدرن تا 4 ماه آینده تصویب می‌شود

برنامه ملی گذار نظام آماری از سنتی به مدرن تا 4 ماه آینده تصویب می‌شود

دوشنبه, ژولیه 24, 2017 - 13:21 لینک کوتاه اشتراک گذاری با تلگرام پرینت

رئیس مرکز آمار ایران گفت: برنامه ملی گذار نظام آماری از سنتی به مدرن تا 4 ماه آینده تصویب می‌شود.

به گزارش دیوان اقتصاد،امید علی پارسا رئیس مرکز آمار ایران در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی الکامپ در گفت‌وگو با فارس ،با بیان اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی باید مانند سامانه‌های تسهیل‌گر تجارت وزارت صنعت از سامانه‌های کاربردی و تخصصی بهره ببرند، گفت: در این صورت است که مرکز آمار می‌تواند برای جمع‌آوری اطلاعات به جای خود اظهاری از افراد، از اطلاعات و آمار ثبتی و قطعی سامانه‌ها استفاده کند و در نتیجه شاخص‌ها و آمار اقتصادی با کیفیت و قابل اعتمادی برای مردم و مسئولان تولید می‌شود.

پارسا گفت: جهت گیری نظام آمارگیری کشور جایگزین کردن نظام آماری مدرن ثبتی مبنا به جای نظام آمارگیری سنتی است.

وی در ادامه تفاوت دو نظام آمارگیری سنتی و مدرن را این گونه توضیح داد: در نظام آمارگیری سنتی برای جمع‌ آوری اطلاعات به افراد مراجعه می‌شود و آنان نیز براساس خود اظهاری اطلاعات را اعلا‌م می‌کنند و با توجه به اعتمادی که در کشورهای مختلف به این خود اظهاری وجود دارد، از آن اطلاعات استفاده می‌شود، اما در نظام مدرن ثبتی مبنا، اطلاعات باید در پایین‌ترین سطح ممکن گردآوری شود، یعنی فردی که در حال هر نوع فعالیت است، باید اطلاعات آن توسط دستگاه‌های اجرایی متولی ثبت شود.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی باید از سامانه‌هایی بهره ببرند که فعالیت‌های حوزه‌ خودشان را به تفکیک پوشش دهند و ثبت کنند، اظهار کرد: زمانی که این سامانه‌ها براساس تعاریف و طبقه بندی و استانداردهای جهانی مرکز آمار مستقر شد و به این مرکز متصل شد، نتیجه آن است که آمار و اطلاعات کشور در نهایت یکپارچه می‌شود.

پارسا افزود: در صورت یکپارچگی اطلاعات، خروجی های مرکز آمار اعم از اطلاعات، آمار و شاخص‌ها بر پایه اطلاعات قطعی و ثبتی استوار است که موجب افزایش کیفیت آمار خواد شد.

بنا به گفته رئیس مرکز آمار ایران، تمام دستگاه‌های اجرایی باید مانند سامانه‌های تسهیل گر تجارت وزارت صنعت از سامانه‌های کاربردی و تخصصی بهره ببرند، تا مرکز آمار به جای مصاحبه و خود اظهاری از اطلاعات و آمار ثبتی و قطعی استفاده کند، تا بتواند شاخص‌ها و اطلاعات اقتصادی با کیفیت و قابل اعتمادی را برای مردم و مسئولان تولید کند.

وی با بیان اینکه سامانه‌های تسهیل گر تجارت اقدامی ارزشمند و گامی مهم برای جایگزین کردن نظام آماری مدرن ثبتی مبنا به جای نظام آماری سنتی است، اظهار امیدواری کرد: در یک دوره 7 یا 8 ساله، در همه دستگاه‌های اجرایی کشور نظام آماری ثبتی مبنا مستقر شود.

پارسا در بخش دیگری از سخنان خود راه حل موازی کاری‌ بین نهادها و دستگاه‌های دولتی را تغییر نظام آماری کشور از سنتی به مدرن دانست و گفت: مرکز آمار ایران به عنوان مرجعیت متمرکز آماری کشور باید در قالب شورای هماهنگ کننده با عنوان شورای عالی آمار مشخص کند که کدام نهاد باید کدام آمار را در چه زمانی و با چه کیفیتی تولید کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هر نهادی متناسب با منابع، امکانات و خود تشخیصی، اطلاعات  و آمار تولید می‌کند، بیان کرد: در این گذار از نظام آماری سنتی به مدرن ثبتی مبنا، موازی کاری‌هایی صورت می‌گیرد، لذا در این 4 ماه پیش رو برنامه ملی گذار از نظام آماری سنتی به نظام مدرن ثبتی مبنا را تصویب می‌کنیم.

رئیس مرکز آمار ایران در ادامه گفت: امیدواریم دوران گذار از نظام آماری سنتی به نظام آماری مدرن ثبتی مبنا که دنیا طی 17 الی 18 سال پیموده است با برنامه ملی گذار در 7 یا 8 سال به سرانجام برسد.

وی در پایان گفت: برنامه ملی گذار، برنامه‌ای است که به جای مراجعه به افراد و گردآوری آمار و اطلاعات از افراد، موسسات و دستگاه‌های دولتی از اطلاعات ثبتی قابل اعتماد در سامانه‌ها‌ی دستگا‌های اجرایی و دولتی استفاده می‌شود.

وی افزود: سامانه‌های  جدید تسهیل‌گر تجارت از  دستاوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تجارت داخلی و خارجی است که امسال برای اولین بار در بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی الکامپ برای عموم از این سامانه‌ها در غرفه وزارت صنعت و معدن و تجارت رونمایی شد.

به گفته پارسا، سامانه جامع تجارت به عنوان اصلی ترین سامانه تسهیل گر تجارت، خوشه تجارت، سامانه تجارت خارجی، سامانه یکپارچه مجوزها، سامانه انبار‌ها و محل نگهداری کالا‌ها و سامانه شناسه کالا از جمله سامانه‌های جدید تسهیل‌گر تجارت هستند.




ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

کانال تلگرام دیوان اقتصاد صفحه اینستاگرام دیوان اقتصاد
.
.
.
.